Η εξόδιος ακολουθία για τον υποσμηναγό Μάριο-Μιχαήλ Τουρούτσικα θα τελεστεί στις 10:30 σήμερα το πρωί στον Ιερό Ναό Προφήτη Ηλία Τριπόλεως, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ η ταφή του θα πραγματοποιηθεί στο κοιμητήριο Αγίου Ιωάννη Πικερνίου.
Χθες οι γονείς του άτυχου υποσμηναγού κλήθηκαν να αναγνωρίσουν τη σορό του παιδιού τους, ευρισκόμενοι μπροστά σε άλλη μια ακόμη τραγική παράμετρο μετά το χαμό του. Λόγω του επώδυνου της διαδικασίας, ο πατέρας του, Κώστας Τουρούτσικας αρνήθηκε να παραστεί, κρατώντας ως τελευταία εικόνα του γιου του αυτή της περασμένης Κυριακής, όντας ο γιος χαμογελαστός και ευδιάθετος, λίγες ώρες πριν την πτώση του μαχητικού αεροσκάφους.
«Πατέρα, είμαι πολεμιστής»
«Δεν θέλω να τον θυμάμαι έτσι. Θέλω να τον θυμάμαι όπως ήταν» ανέφερε για τη διαδικασία της αναγνώρισης ο άτυχος πατέρας, προσθέτοντας πως στον γιο του «δεν θα άρεσε να τον λένε ήρωα, έλεγε πως ήρωες έχουμε σε καιρό πολέμου. Είχε πρότυπο τον Ηλιάκη», όπως είπε. Μιλώντας για τον 29χρονο υποσμηναγό, «ο Μάριος ήταν ταγμένος να υπηρετήσει την πατρίδα του. Είμαι σίγουρος ότι δεν θα του άρεσε η λέξη ήρωας, εμένα μου έλεγε “πατέρα είμαι πολεμιστής”. Ήταν τόσο ταπεινός που δεν έλεγε το επάγγελμά του», δήλωσε στον ΑΝΤ1 ο πατέρας του πιλότου.
Κατά τον κ. Τουρουτσίκα, «το παιδί μου δεν ήταν ήρωας. Αυτοί έκαναν μια άσκηση σε συνθήκες πολέμου, που την είχαν κάνει πολλές φορές, σε αυτήν την άσκηση δεν σκοτώθηκε επειδή είχε αντίπαλο. Σκοτώθηκε επειδή είχε ένα συμβάν. Γι’ αυτό πληρωνόταν. Δεν τον ενδιάφερε να πεθάνει για την πατρίδα του, ήταν η δουλειά του», πρόσθεσε. Μάλιστα, «πήγαινε γελαστός στη δουλειά, σαν να πήγαινε να κάνει κάποιο χόμπι. Το καλοκαίρι που δεν πετούσε, ήταν όλο νεύρα. Και οι συνάδελφοι, του άρεσε, μου το έλεγε», κατέληξε ο πατέρας του υποσμηναγού.
Την ίδια ώρα, βυθισμένη στο πένθος και τη συντριβή είναι και η οικογένεια του 31χρονου κυβερνήτη του μαχητικού αεροσκάφους, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, καθώς ο εντοπισμός της σορού του χθες επιβεβαίωσε τους χειρότερους φόβους τους.
«Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας. Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του» αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, κλείνοντας με τον πιο τραγικό τρόπο τις ενδελεχείς έρευνες και την εναγώνια αναζήτησή του, τα τελευταία εικοσιτετράωρα.
Με το Κάτω Νευροκόπι Δράμας να θρηνεί το άξιο τέκνο της, η κηδεία του 31χρονου, Στάθη Τσιτλακίδη θα πραγματοποιηθεί αύριο, Παρασκευή, οπότε θα μεταβούν στην ιδιαίτερη πατρίδα του Σμηναγού τόσο η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, όσο και ο Υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης.
«Την εθνική οδύνη κάνει ακόμη βαρύτερη η είδηση της απώλειας του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, ύστερα από εκείνη του Υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα» ανέφερε χθες σε ανάρτησή του στο Facebook ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά την επιβεβαίωση του θανάτου του Ευστάθιου Τσιτλακίδη.
Η ανάρτηση Μητσοτάκη:
«Την εθνική οδύνη κάνει ακόμη βαρύτερη η είδηση της απώλειας του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, ύστερα από εκείνη του Υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα. Ο κυβερνήτης του μαχητικού μας έπεσε μαζί με τον συγκυβερνήτη του την ώρα του καθήκοντος, υπηρετώντας την πατρίδα. Η σκέψη μου είναι στην οικογένεια του ιπταμένου Σμηναγού. Η Πολεμική Αεροπορία και ολόκληρη η Ελλάδα θρηνούν. Θρηνούν και τιμούν».
«Ο πόνος τους είναι και δικός μας»
«Οι λαμπροί αυτοί νέοι, ατρόμητοι μπροστά στον κίνδυνο και ταγμένοι, μαζί με όλους τους ιπτάμενους της Πολεμικής Αεροπορίας μας, στην υπεράσπιση των ουρανών της πατρίδας, θα μείνουν χαραγμένοι στη μνήμη μας ως παράδειγμα αυταπάρνησης και προσήλωσης στο χρέος» υπογράμμισε στο συλλυπητήριο μήνυμά της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, καταλήγοντας «θερμά συλλυπητήρια στις οικογένειές τους, καθώς και στους συναδέλφους τους. Ο πόνος τους είναι και δικός μας».
Σημειωτέον ότι η επιχείρηση για τον εντοπισμό του Ευστάθιου Τσιτλακίδη υποστηρίζονταν νυχθημερόν από τρία ελικόπτερα, πλωτά σκάφη, άνδρες των ειδικών δυνάμεων της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και ένα υποβρύχιο drone με δυνατότητα έρευνας σε βάθος έως και 100 μέτρων.
Ερωτηματικά και ευρήματα
Με τον τραγικό επίλογο να ολοκληρώνεται αύριο με την ταφή του Στάθη Τσιτλακίδη, εκκρεμείς παραμένουν ωστόσο, οι απαντήσεις για τα αίτια του δυστυχήματος, τις συνθήκες που επικρατούσαν τα τελευταία λεπτά πριν από την πτώση, αλλά και τις τελευταίες αντιδράσεις των δύο πιλότων, όπως αυτά θα αναβιώσουν στο πόρισμα της έρευνας για το δυστύχημα.
Παρά τον εντοπισμό των δύο πιλότων, η διερεύνηση των αιτίων εξακολουθεί, με τους εμπειρογνώμονες να κληθούν να απαντήσουν αν η πτώση του μαχητικού αεροσκάφους οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, μηχανική βλάβη ή σε κάποιον απρόβλεπτο παράγοντα. Εκτός από τα συντρίμμια του αεροσκάφους, στην εξαγωγή συμπερασμάτων αναμένεται να οδηγήσουν οι καταθέσεις των πιλότων του έτερου μαχητικού αεροσκάφους από το ζεύγος που εκτελούσε την άσκηση το πρωί της Δευτέρας, αλλά και το «μαύρο κουτί», παρότι μπορεί να έχει καταστραφεί ολοκληρωτικά, αν και διαφέρει κατά πολύ από τα αντίστοιχα των κοινών αεροσκαφών, αφού καταγράφει πολύ λίγες πληροφορίες. Παράλληλα, οι ειδικοί θέλουν να χαρτογραφήσουν τον βυθό της θάλασσας. Όπως είναι γνωστό στον βυθό ανοιχτά από το Κατάκολο υπάρχουν υποθαλάσσιες χαράδρες όπου το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα. Αν βρεθεί ένας από τους δύο κινητήρες, οι ειδικοί μπορούν να καταλάβουν αν ήταν σε λειτουργία πριν το F-4 συντριβεί.
Όπως μετέδωσε το protothema.gr, λίγο πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα, οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα, ενώ το αεροσκάφος πετούσε με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα την ώρα.
Υπενθυμίζεται ότι ανάμεσα στα ευρήματα και τα συντρίμμια του αεροσκάφους, ήταν και ο χάρτης που φέρουν οι πιλότοι στη στολή τους και τον οποίο χρησιμοποιούν σε περιπτώσεις αναγκαστικής προσγείωσης. Τον χάρτη του μοιραίου Phantom F-4 δημοσιοποίησε το patrisnews, όπου φαίνεται η διαδρομή που θα έπρεπε να ακολουθήσουν οι πιλότοι, σε περίπτωση που για τον οποιοδήποτε λόγο χρειαζόταν να προσγειωθούν σε διαφορετικό αεροδρόμιο από αυτό που απογειώθηκαν.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, εάν οι δύο πιλότοι του μοιραίου Phantom, δεν μπορούσαν να προσγειωθούν στην 117 ΠΜ Ανδραβίδας, θα έπρεπε να ακολουθήσουν την διαδρομή που τους υποδεικνύει ο χάρτης για να προσγειωθούν στην Αεροπορική Βάση της Λάρισας.
«Η θάλασσα ήταν γεμάτη κηροζίνη»
Εν τω μεταξύ, ο πρόεδρος των αλιέων Ζακύνθου Παναγιώτης Ρούσσος ήταν ένας από τους ανθρώπους που είδε το μοιραίο Phantom F-4E να περνά από την περιοχή που ψάρευε στα ανοιχτά του Ιονίου και από τους πρώτους που έφτασε στο σημείο της συντριβής.
«Εγώ είδα γύρω στις 10:30 τα αεροπλάνα που πέρασαν από πάνω και κάποια στιγμή με ειδοποίησαν από το λιμεναρχείο της Ζακύνθου ότι ένα από τα δύο αεροπλάνα έπεσε στη θάλασσα. Τα αεροπλάνα πέρασαν ακριβώς από πάνω μου στα 100 μέτρα. Μετά από 10 λεπτά περίπου με ειδοποίησαν αμέσως από το λιμεναρχείο Ζακύνθου, αλλά ήμουν μακριά περίπου 20 ναυτικά μίλια και άργησα να πάω. Ο καπνός ήταν πάρα πολύς και μου έκανε μεγάλη εντύπωση». Και πρόσθεσε: «Και τα δύο αεροσκάφη πετούσαν σχεδόν στο ίδιο ύψος ήταν δίπλα δίπλα περίπου στα 500 μέτρα. Τα συντρίμμια που βρέθηκαν ήταν νότια του Κατακόλου, περίπου στα 8 μίλια. Είχε γεμίσει η θάλασσα κηροζίνη σε αυτό το σημείο. Το άλλο το αεροπλάνο είδε ότι χάθηκε από τα ραντάρ και έδωσε αμέσως σήμα ότι έπεσε. Είχαν έρθει τα παιδιά από την αεροπορία με ένα φουσκωτό και μέτρησαν το βάθος ότι ήταν περίπου 800 μέτρα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ρούσσος.