Προς παράταση αλλά με λίφτινγκ η επιδότηση στα καύσιμα – Ανέκαμψε η τιμή του πετρελαίου

Πρέπει να διαβάσετε

Όσοι πόνταραν στον OPEC για αναστροφή του κλίματος και υποχώρηση των τιμών στα καύσιμα, θα πρέπει να αλλάξουν το σχεδιασμό τους.  

Από προχθές το βράδυ, πρώτα με δημοσίευμα της WSJ κι εν συνεχεία με δεύτερο άρθρο των Financial Times, δημιουργήθηκε η προσδοκία στις αγορές ότι οι Άραβες θα ανοίξουν τις κάνουλες για να ομαλοποιηθεί η κατάσταση ειδικά μετά το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και η τιμή του πετρελαίου θα υποχωρήσει σε βιώσιμα επίπεδα. Η προσδοκία αυτή “έσπρωξε” το πετρέλαιο από τα 123 δολάρια στα 112- 113 δολάρια κι όλοι κρατούσαν την ανάσα τους. Όλοι, εκτός από αυτούς που γνωρίζουν πώς σκέφτονται οι Άραβες.

Ανέκαμψε η τιμή του πετρελαίου, μετά την πτώση χθες

Αμέσως μετά τις ανακοινώσεις στις 3 χθες το μεσημέρι, η τιμή του πετρελαίου άρχισε να ανεβαίνει και να ανακτά το έδαφος που είχε χάσει το προηγούμενο 24ωρο. Έμεινε- για την ώρα- στα 118 δολάρια και η εξήγηση της αντίδρασης αυτής είναι πολύ απλή: η αύξηση της παραγωγής κατά 648.000 βαρέλια/ημέρα χαρακτηρίστηκε “χλιαρή”, αφού δεν μπορεί να καλύψει την έλλειψη του 1 εκατ βαρελιών ρωσικού πετρελαίου. Κι επειδή οι ανακοινώσεις του OPEC δεν συνοδεύτηκαν από ένα “whatever it takes”- κοινώς δεν υπήρξε καμία δέσμευση για περαιτέρω αύξηση παραγωγής αν κριθεί αναγκαίο- όλοι ξανάρχισαν τα στοιχήματα για το πού θα φτάσει η τιμή του πετρελαίου.


Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι Άραβες επ’ ουδενί θέλουν κατάρρευση της ζήτησης άρα και ανεξέλεγκτη πτώση τιμών. Άλλοι εκτιμούν ότι οι Άραβες θα κινηθούν με τέτοιον τρόπο, που να κρατάνε την τιμή μεταξύ 80- 100 δολαρίων. Κι άλλοι, θεωρούν ότι η επικείμενη επίσκεψη Μπάιντεν στο Ριάντ  θα κρίνει πολλά, μεταξύ των οποίων και την αγορά πετρελαίου.

0,55 πάνω η αμόλυβδη από την Πρωτοχρονιά έως σήμερα

Με αυτά τα δεδομένα, θα ήταν κανείς αιθεροβάμων αν πίστευε ότι οι τιμές των καυσίμων (και) στην Ελλάδα θα υποχωρήσουν σύντομα στα προ πολέμου επίπεδα. Για όσους δεν το θυμούνται, την Πρωτοχρονιά η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,746 ευρώ και τη θεωρούσαμε υψηλή. Πλέον, μόλις πέντε μήνες αργότερα, πωλείται 0,55 ευρώ ακριβότερα, έχοντας φτάσει στα 2,30 ευρώ κατά μέσο όρο.

Μέχρι την επόμενη εβδομάδα το Fuel Pass

Με νέα Απόφαση, το ισχύον πλαίσιο επιδότησης ρίχνει αυλαία την επόμενη εβδομάδα. Έτσι, όσοι δεν έχουν υποβάλει ακόμα αίτηση για Fuel Pass, θα πρέπει να το κάνουν ως τις 10 Ιουνίου, αλλιώς χάνουν την επιδότηση. Το ερώτημα που πλανάται προ πολλού είναι τι μέλλει γενέσθαι από τον Ιούλιο και μετά.  

Προς παράταση η επιδότηση καυσίμων, αλλά με άλλο τρόπο

Στο ερώτημα αν υπάρχει σκέψη ή περιθώριο μείωσης των έμμεσων φόρων στα καύσιμα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος έκλεισε ερμητικά κάθε χαραμάδα. Αν και παραδέχθηκε ότι οι τιμές των καυσίμων είναι υπερβολικά επιβαρυμένες με φόρους, συμπλήρωσε ότι και τα έσοδα του Προϋπολογισμού είναι συνδεδεμένα με αυτούς τους φόρους. Και για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το τι εννοεί, ξεκαθάρισε ότι αν θα θέλαμε να ρίξουμε τις τιμές στα προ πολέμου επίπεδα, χρησιμοποιώντας ως “εργαλείο” τη μείωση ΕΦΚ- ΦΠΑ, αυτό θα είχε κόστος 3,8 δισ ευρώ. Συνυπολογίζοντας ακόμα και το όφελος από μια αύξηση της κατανάλωσης κατά 8% (τόση ανέφερε ότι είναι η μείωση της κατανάλωσης βενζίνης σήμερα), το κόστος θα παρέμενε στα απαγορευτικά επίπεδα των 3,5 δισ ευρώ. Δεν είναι μυστικό ότι φόροι και τέλη, καλύπτουν πάνω από το 50% της λιανικής τιμής της βενζίνης, με αποτέλεσμα η αμόλυβδη στην Ελλάδα να είναι σταθερά η 3η- 4η ακριβότερη στην Ευρώπη.


Η παράταση της επιδότησης των καυσίμων θα πρέπει να θεωρείται εκ των πραγμάτων δεδομένη, αν και μάλλον με διαφορετικό μοντέλο. “Όποιος δημοσιονομικός χώρος δημιουργηθεί, θα επιστρέψει στη κοινωνία και εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί”, δήλωσε ο Χ. Σταϊκούρας στη Βουλή, ενισχύοντας έτσι την αίσθηση ότι μπαίνοντας στο τελευταίο 10ήμερο του μήνα, θα έχουμε ανακοινώσεις. Το νέο μοντέλο επιδοτήσεων πιθανότατα θα αναπροσαρμόζεται με το μήνα, έτσι ώστε να αξιολογούνται όλα τα νέα δεδομένα, ενώ όπως προκύπτει από δηλώσεις του Θ. Σκυλακάκη στο ραδιόφωνο των Παραπολιτικών, το βασικό σενάριο είναι το ίδιο κονδύλι των επιδοτήσεων να μοιραστεί στοχευμένα σε μικρότερη περίμετρο δικαιούχων, έτσι ώστε να ενισχυθούν πιο “γενναία”, τα πιο αδύναμα νοικοκυριά.

Πηγή: iefimerida.gr

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα