Οι παγκόσμιες κρατήσεις τον περασμένο Σεπτέμβριο αυξήθηκαν 119%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από την πανδημία, σύμφωνα στοιχεία της ANIXE. Αυτή η άνοδος σηματοδοτεί μια σταθερή επιστροφή στην κανονικότητα για τον κλάδο.
Εν τω μεταξύ και αυτό το φθινόπωρο, εμφανίζεται ένα γνωστό μοτίβο, με επιβράδυνση του Σεπτεμβρίου και πτώση 12,7% στις παγκόσμιες κρατήσεις από τον Αύγουστο.
- Τα δεδομένα παρουσιάζουν μια σταθερή τάση όπου οι ταξιδιώτες που ταξιδεύουν μόνοι τους ή σε δυάδες προτιμούν καταλύματα με πρωινό ή χωρίς γεύμα.
- Τα δωμάτια Bed and Breakfast (B&B) αναδείχθηκαν ως η κορυφαία επιλογή τον Σεπτέμβριο του 2023, καταλαμβάνοντας το 44,5% των κρατήσεων. Παρά την ισχυρή αυτή προτίμηση, το ποσοστό αυτό σηματοδοτεί μια πτώση 7% σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα, υποδεικνύοντας δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης αυτού του τύπου καταλύματος.
- Η παρατηρούμενη μείωση των κρατήσεων all-Inclusive, περίπου 8% μηνιαίως και επίσης σε σύγκριση με τις προ πανδημίας εποχές, εγείρει ερωτήματα.
Φαίνεται ότι οι ταξιδιώτες απομακρύνονται από τις επιλογές all-inclusive προς όφελος οικονομικά αποδοτικών εναλλακτικών λύσεων.
Καθώς ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι, τα δεδομένα κατέγραψαν μια αύξηση των τιμών, που αντανακλά μια επιτυχημένη τουριστική περίοδο με υψηλή ζήτηση.
Παρά το γεγονός ότι ξεπεράστηκαν πληθωριστικές και απροσδόκητες απώλειες, όπως οι πυρκαγιές στην Ευρώπη, ο ταξιδιωτικός τομέας είδε το κόστος κράτησης να εκτοξεύεται κατά 62% ανά άτομο σε σύγκριση με τέσσερα χρόνια πριν, με τις παγκόσμιες τιμές να αυξάνονται κατά 45%.
Αυτή η αύξηση των τιμών φαίνεται να προσφέρει λιγότερη αξία στους παραθεριστές, μια αίσθηση που αποδεικνύεται από την πτώση των κρατήσεων all-inclusive, γεγονός που σημαίνει ότι ενώ το κόστος έχει κλιμακωθεί, η αξία των προσφορών έχει μειωθεί.
Η διαφοροποίηση της Γερμανικής αγοράς
H βελτίωση μετά τον Σεπτέμβριο της πανδημίας, δεν κατανέμεται ομοιόμορφα σε όλες τις περιοχές, όπως στην Γερμανία που επικεντρώνεται και η ανάλυση, λόγω της διαφοροποίησης.
Οι αριθμοί δείχνουν ότι τον Σεπτέμβριο του 2023, οι γερμανικές κρατήσεις διαμορφώθηκαν στο 97,3% των προ της πανδημίας επιπέδων, αντικατοπτρίζοντας την παγκόσμια τάση της ύφεσης του Σεπτεμβρίου, με μηνιαία πτώση 14,2% σε σύγκριση με τον Αύγουστο. Αλλά εδώ είναι που γίνεται ενδιαφέρον, σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.
Τον Μάιο του 2023, οι κρατήσεις των Γερμανών εκτοξεύτηκαν στο 120% των επιπέδων του 2019. Μέχρι τον Ιούλιο, ο αριθμός αυτός είχε σκαρφαλώσει ακόμη υψηλότερα, φτάνοντας το 148% των προ της πανδημίας επιπέδων.
Η επιβράδυνση του Σεπτεμβρίου, αν και φαινομενικά έρχεται σε αντίθεση με αυτό το καλοκαιρινό κύμα, προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για τη φύση των Γερμανών ταξιδιωτών.
Τι προκάλεσε, τη μετάβαση των κρατήσεων από Γερμανία από ρεκόρ σε πτώση μέσα σε έναν μόνο μήνα; Πρόκειται για μια ιστορία δύο ταχυτήτων, σύμφωνα με τους αναλυτές της ANIXE.
Πώς ο πληθωρισμός επηρεάζει τις ταξιδιωτικές συνήθειες των Γερμανών
Ο πληθωρισμός επηρεάζει σημαντικά τις ταξιδιωτικές συνήθειες των Γερμανών. Καθώς το κόστος ζωής αυξάνεται, οι ταξιδιώτες γίνονται πιο συνειδητοποιημένοι ως προς τον προϋπολογισμό τους, γεγονός που οδηγεί σε απαιτητικές επιλογές διακοπών.
Τα στοιχεία δείχνουν μια προτίμηση σε πιο προσιτές επιλογές, όπως τα καταλύματα με πρωινό, τα οποία αποτελούν το 44,5% των συνολικών κρατήσεων.
Υπάρχει επίσης μια μηνιαία αύξηση 7% στις κρατήσεις μόνο για δωμάτιο, που δείχνει μια τάση προς οικονομικά αποδοτικά καταλύματα.
Η οικονομική πίεση που προκαλείται από την αύξηση του κόστους οδήγησε ορισμένους Γερμανούς ταξιδιώτες να καταφύγουν σε ακραία μέτρα για να χρηματοδοτήσουν τις διακοπές τους.
Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η Smava.de, ένας γερμανικός διαδικτυακός ιστότοπος σύγκρισης προσωπικών δανείων και πιστώσεων, το 6% των παραθεριστών από τη Γερμανία παραδέχτηκε ότι θα υπεραναλήψει τους τραπεζικούς του λογαριασμούς για να χρηματοδοτήσει τις αποδράσεις του το 2023.
Αυτό υποδηλώνει την προθυμία να δοθεί προτεραιότητα στις ταξιδιωτικές εμπειρίες ακόμη και μπροστά σε οικονομικές προκλήσεις. Τα δεδομένα δείχνουν πώς μέχρι τον Σεπτέμβριο:
- Το 53,9% των Γερμανών είχε ήδη πάει διακοπές.
- Το 9% σχεδιάζει να ταξιδέψει αργότερα το 2023.
Αν και η κλιμάκωση του κόστους ταξιδιού μπορεί να αποθαρρύνει ένα αξιοσημείωτο 35,8% των Γερμανών, η γοητεία των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών αποτελεί κυρίαρχο κίνητρο για τους περισσότερους.
Πέρα από τους οικονομικούς παράγοντες, η προοπτική του καλού καιρού ξεχωρίζει ως πρωταρχικός παράγοντας στις ταξιδιωτικές επιλογές των Γερμανών.
Αυτή η προτίμηση στον άριστο καιρό μπορεί να εξηγήσει γιατί παρά τους οικονομικούς περιορισμούς, πολλοί Γερμανοί επιλέγουν να ταξιδέψουν το καλοκαίρι παρά να ρισκάρουν τις βροχές του Σεπτεμβρίου.
Με τις καιρικές συνθήκες στην Ευρώπη να επιδεινώνονται λόγω φθινοπώρου και χειμώνα και με μόνο το 9% των Γερμανών να δηλώνει ότι θα ταξιδέψει το υπόλοιπο του έτους, εκτιμάται ότι οι κρατήσεις θα μειωθούν ακόμη περισσότερο τους επόμενους μήνες.
Επιπλέον, με τον πληθωρισμό προς τα πάνω και τους παραθεριστές να ταξιδεύουν σε μακρινούς προορισμούς για ηλιοφάνεια, οι μέσες τιμές αναμένεται να αυξηθούν σε όλους τους τομείς.
Τον Σεπτέμβριο του 2023, τα στοιχεία της ANIXE υπογράμμισαν ότι οι παγκόσμιες κρατήσεις είχαν αυξηθεί κατά 18% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από την πανδημία, με τις γερμανικές κρατήσεις να πλησιάζουν τα επίπεδα του Σεπτεμβρίου 2019.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της ANIXE δύο μήνες πριν, η ζήτηση διατηρήθηκε από τον αξιοσημείωτο όγκο κρατήσεων του Ιουλίου και τον Αύγουστο. Ωστόσο, όταν ήρθε ο Σεπτέμβριος μετά την περίοδο, παρατηρήθηκε μείωση 12,7% παγκοσμίως και 14,27% για τη γερμανική αγορά.
Αυτή η πτώση ευθυγραμμίζεται με τις τυπικές εποχικές διακυμάνσεις της ζήτησης, αναδεικνύοντας τη σταθερότητα του κλάδου που τα ταξιδιωτικά γραφεία μπορούν να διαχειριστούν με επιδεξιότητα, υποδεικνύοντας ένα θετικό σημάδι ανάκαμψης και προσαρμοστικότητας στον ταξιδιωτικό τομέα.
Οι top προορισμοί των Γερμανών
Τον Σεπτέμβριο, οι Γερμανοί ταξιδιώτες συνέχισαν να προτιμούν προορισμούς όπως η Ισπανία (17,2%), η Τουρκία (13,7%) και τα εγχώρια σημεία (14,9%).
Η Ισπανία παρουσίασε αύξηση της ζήτησης τόσο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (5%) όσο και κυρίως σε σύγκριση με την προ της πανδημίας εποχή (14,5%).
Αντίθετα, οι ΗΠΑ σημείωσαν σημαντική αύξηση σε σχέση με τον μήνα (20%), ωστόσο διαθέτουν περισσότερες δυνατότητες ανάκαμψης (18,8%) σε σύγκριση με τα επίπεδα ζήτησης πριν από την πανδημία.
Πού κινήθηκαν οι κρατήσεις σε Ελλάδα
- Η Τουρκία και η Ελλάδα παρουσίασαν αξιοσημείωτη πτώση στις ταξιδιωτικές κρατήσεις κατά 11,6% και 11,1%, αντίστοιχα.
- Ωστόσο το μερίδιο των κρατήσεων της Ελλάδας παρέμεινε 50% υψηλότερο σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα, παρουσιάζοντας μια σχετικά ισχυρότερη ανάκαμψη παρά την πτώση.
- Η Πάλμα Μαγιόρκα της Ισπανίας και η Αττάλεια της Τουρκίας αναδείχθηκαν σε αγαπημένους προορισμούς. Παρά την αύξηση του μεριδίου τους κατά 8,4% και 24,16% σε σχέση με τα προ της πανδημίας επίπεδα, η Αττάλεια παρουσίασε μηνιαία πτώση της ζήτησης πάνω από 11%, αντανακλώντας το τέλος της υψηλής περιόδου.
- Αντίθετα, το Λονδίνο σημείωσε σημαντική άνοδο, προσελκύοντας 44% περισσότερους τουρίστες τον Σεπτέμβριο του 2023 σε σύγκριση με τον Αύγουστο, γεγονός που υποδηλώνει τη μετατόπιση των ταξιδιωτικών προτιμήσεων καθώς ολοκληρώνεται το καλοκαίρι.
Κακά νέα για το αεροδρόμια Γκαζιπάσα στην Αττάλεια και το Βερολίνο, καθώς σημείωσαν σημαντική μείωση στις κρατήσεις.
- Παρά τη μηνιαία πτώση άνω του 20%, το μερίδιο του Γκαζιπάσα εξακολουθούσε να είναι σχεδόν 35% υψηλότερο από τα προ της πανδημίας επίπεδα.
- Αντίθετα, το Βερολίνο σημείωσε περαιτέρω μείωση άνω του 4% μηνιαίως, με το μερίδιό του να παραμένει 34% χαμηλότερο από τα προ της πανδημίας επίπεδα.
Η αιτία αυτών των μειώσεων είναι πολύπλευρη. Παράγοντες όπως τα υψηλά τέλη αεροδρομίου, η μείωση σε πτήσεις και οι ασταθείς καιρικές συνθήκες απέτρεψαν τους τουρίστες να επισκεφθούν τη γερμανική πρωτεύουσα.
Τα στοιχεία αποκάλυψαν επίσης μια μετατόπιση της προτίμησης των Γερμανών ταξιδιωτών προς τη Χουργκάντα, το Σάιντ και το Λονδίνο.
Παρά την αναμενόμενη μείωση κατά 5-7% των κρατήσεων διακοπών για τη Χουργκάντα και το Σάιντ, οι προορισμοί αυτοί σημείωσαν αύξηση της δημοτικότητας τους σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα.
- Το Σάιντ σημείωσε αύξηση 6,4%, ενώ η Χουργκάντα είδε σημαντική άνοδο 13,6% στις κρατήσεις, υποδεικνύοντας μια συνεχή αναζωπύρωση του ταξιδιωτικού ενδιαφέροντος για αυτούς.
- Το Λονδίνο παρουσίασε αύξηση της ζήτησης τον Σεπτέμβριο του 2023, με αξιοσημείωτη αύξηση της δημοτικότητας κατά 48% σε μηνιαία βάση, αλλά και με δυναμικό ανάπτυξης σχεδόν 10% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
- Αντίθετα, το Βερολίνο, αντιμετώπισε μια απότομη πτώση, σχεδόν 50% χαμηλότερη σε δημοτικότητα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο τέσσερα χρόνια πριν, μια πτώση που επιδεινώθηκε από την περαιτέρω μηνιαία μείωση 3%.
Αυτή η αντίθετη τάση υπογραμμίζει τον διαφορετικό ρυθμό ανάκαμψης στους διάφορους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Διάρκεια ταξιδιών
- Τον περασμένο μήνα, τα ταξίδια 7-8 ημερών και τα μονοήμερα ταξίδια βρέθηκαν στην κορυφή του πίνακα δημοτικότητας.
- Ωστόσο, σε σύγκριση με την προ της πανδημίας εποχή, τα μονοήμερα ταξίδια σημείωσαν απότομη μείωση κατά 16%.
- Η τάση για ταξίδια 2-3 ημερών ακολούθησε την ίδια πορεία, σημειώνοντας μείωση κατά 5,5%.
- Αντίθετα, τα ταξίδια 5-6 ημερών και τα ταξίδια 9-10 ημερών αυξήθηκαν κατακόρυφα κατά 22% και 35% αντίστοιχα.
- Από μήνα σε μήνα, τα ταξίδια 2-4 ημερών κέρδισαν έδαφος με αύξηση 6-8%.
- Η ελκυστικότητα των ταξιδιών 9-14 ημερών μειώθηκε, με πτώση περίπου 9%.
Τα στοιχεία αυτά αποκαλύπτουν τις εξελισσόμενες ταξιδιωτικές προτιμήσεις, που πιθανώς επηρεάζονται από την αλλαγή του εργασιακού προγράμματος ή την επιθυμία για μεγαλύτερες αποδράσεις εν μέσω των συνεχιζόμενων παγκόσμιων προκλήσεων.
Κρατήσεις τελευταίας στιγμής από Γερμανούς
Τον περασμένο μήνα, οι περισσότεροι Γερμανοί ταξιδιώτες επέδειξαν ένα προοδευτικό πρότυπο κρατήσεων, με σημαντικό ενδιαφέρον για τον προγραμματισμό ταξιδιών πάνω από 60 ημέρες νωρίτερα (32% του συνόλου των κρατήσεων).
Αυτό αντικατοπτρίζει μια αύξηση σχεδόν 4% από τον Αύγουστο, αν και είναι 20,3% χαμηλότερο από ό, τι τέσσερα χρόνια πριν.
Από την άλλη πλευρά, οι παρορμητικές κρατήσεις, που πραγματοποιούνται έως και 3 ημέρες πριν από την αναχώρηση, αποτελούσαν περίπου το 13%.
Παρά τη μείωση του μέσου μεριδίου κατά σχεδόν 12,5%, αυτές οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής εξακολουθούν να είναι πάνω από 22% υψηλότερες σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, υποδεικνύοντας ότι οι Γερμανοί επιλέγουν κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
Τα στοιχεία κρατήσεων της Resfinity αναδεικνύουν την προτίμηση των τουριστών να ταξιδεύουν μόνοι τους και σε δυάδες.
Οι κρατήσεις για αυτές τις ομάδες αυξήθηκαν 5,5% τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με τον Αύγουστο.
Αυτό αντικατοπτρίζει μια άνοδο σχεδόν 10% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από την πανδημία.
Αντίθετα, οι κρατήσεις για γκρουπ τριών ατόμων σημείωσαν μείωση 7,3% σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, ωστόσο παρέμειναν 20% υψηλότερες σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία, γεγονός που υποδηλώνει ένα συνεχές ενδιαφέρον για ομαδικά ταξίδια παρά τη μικρή ύφεση.