Η Black Friday «γεννήθηκε» στις ΗΠΑ, αλλά εξελίχθηκε σε παγκόσμιο θεσμό, με αποτέλεσμα κάποιοι καταναλωτές να βρίσκουν προϊόντα σε τιμή ευκαιρίας, ωστόσο δε λείπουν και οι περιπτώσεις όπου οι απατεώνες είναι αυτοί που τελικά επωφελούνται, κάνοντας… μαύρη την εμπειρία των θυμάτων. Οι διαδικτυακές αγορές και οι οικονομικές απάτες αποτελούν τη δεύτερη αιτία καταγγελιών στην ιστοσελίδα Safeline, σε ετήσια βάση.
“Συχνά πάρα πολλά online καταστήματα εμφανίζονται στα προφίλ μας στα κοινωνικά δίκτυα μέσω διαφημίσεων, οι οποίες υπόσχονται πάρα πολύ καλές τιμές, τρομερές ευκαιρίες σε περίπτωση που αγοράσουμε κάποιο προϊόν. Όμως θα πρέπει να προσέχουμε, διότι πολλές φορές αυτά τα online καταστήματα είναι ψεύτικα, έχουν καθαρά κερδοσκοπικό και καιροσκοπικό χαρακτήρα. Να κάνουν δηλαδή μια παρουσία λίγων ημερών, να αποσπάσουν όσους πιο πολλούς πελάτες μπορούν και την ίδια στιγμή να εξαφανιστούν, χωρίς να υπάρχουν τα απαραίτητα κυβερνοϊχνη, για να μπορέσουμε να καταλάβουμε ποιος ήταν τελικά αυτός ο οποίος μας εξαπάτησε” σημείωσε στην Τηλεόραση CRETA η Υπεύθυνη Επικοινωνίας της Safeline του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Μελτίνη Χριστοδουλάκη.
“Τον τελευταίο χρόνο παρατηρούμε ότι οι απάτες που γίνονται στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο είναι λιγότερες από αυτές που συμβαίνουν στη φυσική αγορά. Οι απάτες αναφέρονται κατά 95% σε συναλλαγές μέσω ιδιωτών, οι οποίες γίνονται κατά κόρον από τα social media” τόνισε ο Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου κι εκπρόσωπος για την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου, Μάκης Σαββίδης.
Τον τελευταίο μήνα, οι αναζητήσεις στο Google για τις «απάτες της Black Friday» έχουν αυξηθεί κατά 264%. Μεταξύ των “δικλείδων ασφαλείας” για τον καταναλωτή είναι τα εξής:
-Πάνω αριστερά στην μπάρα αναζήτησης του Browser, αν υπάρχει το εικονίδιο με το λουκέτο, μας δείχνει ότι η σελίδα είναι ασφαλής.
-Το ηλεκτρονικό κατάστημα θα πρέπει να παρουσιάζει στις πληροφορίες διεύθυνση φυσικής έδρας, τηλέφωνο επικοινωνίας και να στέλνει τα προϊόντα του με αντικαταβολή.
-Οι κριτικές ατόμων που έχουν κάνει ήδη αγορές, είναι ένας τρόπος αξιολόγησης του καταστήματος.
“Μέσω των ιστοσελίδων σύγκρισης τιμών οι καταναλωτές μπορούν να δουν το προηγούμενο εξάμηνο πως εξελίχθηκε η τιμή των προϊόντων που τους ενδιαφέρει. Σε ελάχιστες επιχειρήσεις παρατηρείται να παρουσιάζεται ως black offer προϋπάρχουσα προσφορά και δεν είναι παράνομο, ωστόσο το Υπουργείο έχει δώσει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να κάνει καταγγελίες ανώνυμα ή επώνυμα, συμπληρώνοντας ηλεκτρονικά σχετική φόρμα, ώστε στη συνέχεια τα όργανα του κράτους να μελετήσουν τη νομιμότητα των πρακτικών” σημείωσε ο κ. Σαββίδης.
Την Black Friday διαδέχεται η Cyber Monday, η οποία αφορά αποκλειστικά σε ηλεκτρονικές αγορές. Βάσει των δεδομένων που συγκέντρωσε κι επεξεργάστηκε η Cardlink, για τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν με κάρτα σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, την Black Friday του 2022, διαπιστώθηκε συνολική αύξηση των συναλλαγών 9% σε σχέση με το 2021. Στην πρώτη θέση των αγορών είτε διαδικατυακά, είτε από φυσικά καταστήματα, ήρθαν οι οικιακές συσκευές.
Το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο
Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, η χώρα μας βρίσκεται στην τρίτη θέση από το τέλος σε επίπεδο Ευρώπης, αναφορικά με την ψηφιοποίηση κοινωνίας – οικονομίας, ωστόσο είναι ενθαρρυντικό το στοιχείο ότι το 85% των Ελλήνων καταναλωτών προτιμά εγχώρια ηλεκτρονικά καταστήματα.
“Το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε μια ενοποίηση της ηλεκτρονικής και της αναλογικής αγοράς, οι οποίες κινούνται παράλληλα. Πάμε δηλαδή σε μια ενοποίηση της αγοράς, όπως συμβαίνει και σε πολλές άλλες χώρες της βόρειας Ευρώπης. Φέτος έχουμε μια ανάπτυξη του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου κατά 10%. Έχει φτάσει ο τζίρος που γίνεται ηλεκτρονικά γύρω στα 7,75 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ, όταν το ΑΕΠ είναι 205 δισ. με ανοδική τάση. “