Σε κοινή δήλωσή τους ο Αναστάσιος Νικολαΐδης, Βουλευτής Ν. Δράμας και Υπεύθυνος ΚΤΕ Υποδομών και Μεταφορών, και ο Δημήτρης Σαρηγιάννης, Γραμματέας Τομέα Υποδομών – Μεταφορών ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, ανέφεραν τα εξής:
Στη 1 Νοεμβρίου 2024, λειτουργώντας με την υπευθυνότητα που απαιτείται για ένα τόσο σοβαρό θέμα, το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση, μεταξύ άλλων, και για τις αναγκαίες αδειοδοτήσεις και τα πιστοποιητικά ασφάλειας σχετικά με την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης. Με έκπληξη διαπιστώσαμε σήμερα, Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024, ότι κατατέθηκε τροπολογία σχετικά με την οριοθέτηση του πλαισίου των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων για την ασφαλή λειτουργία του αστικού σιδηρόδρομου, μόλις τέσσερις ημέρες πριν από τα εγκαίνια και την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το συγκεκριμένο γεγονός αφενός καταδεικνύει για ακόμα μια φορά την ανευθυνότητα με την οποία αντιμετωπίζει η κυβέρνηση τα θέματα ασφάλειας, στον βωμό της επικοινωνιακής διαχείρισης και της προσπάθειας να παρουσιαστεί γρήγορο και αποτελεσματικό κυβερνητικό έργο, και αφετέρου δημιουργεί πλήθος νέων ερωτημάτων σχετικά με την ασφάλεια λειτουργίας των μέσων σταθερής τροχιάς.
Αναρωτιέται κανείς πώς η υπηρεσία που είναι αρμόδια, σύμφωνα με την τροπολογία, θα προλάβει να εξετάσει εγκαίρως τα απαιτούμενα στοιχεία και τελικά να εγκρίνει την αδειοδότηση του Μετρό Θεσσαλονίκης σε χρονικό διάστημα μόλις δύο ημερών. Είναι προφανές ότι ο έλεγχος των πιστοποιητικών επιβάλλεται να είναι ουσιαστικός και όχι τυπικός, συνεπώς θεωρούμε αυτονόητο ότι το υπουργείο έχει ήδη συστήσει ανάλογη επιτροπή ελέγχου, η οποία θα πρέπει σαφώς να περιλαμβάνει τις κατάλληλες ειδικότητες στη σύνθεσή της. Σε κάθε περίπτωση αναμένουμε να δοθούν στη δημοσιότητα η σύνθεση και οι διοικητικές αρμοδιότητές της.
Είναι πραγματικά απορίας άξιο, αν γνώριζαν στην κυβέρνηση την έλλειψη νομοθετικού πλαισίου, όταν ανακοίνωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός την ημερομηνία παράδοσης του Μετρό Θεσσαλονίκης, προδικάζοντας με αυτόν τον τρόπο τη βεβιασμένη έγκριση του φακέλου αδειοδότησης έως τις 30/11. Έχει ενδιαφέρον επίσης και η απάντηση στο ερώτημα, αν η έκδοση των πιστοποιητικών ασφαλείας θα έχει ημερομηνία πριν ή μετά τη σχετική ανακοίνωση του πρωθυπουργού.
Επιπλέον, προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι από την εν λόγω τροπολογία εξαιρείται η εφαρμογή του συγκεκριμένου αδειοδοτικού πλαισίου από τον Ελληνικό σιδηρόδρομο, γεγονός που εύλογα παραπέμπει στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και το ερώτημα αν ο σιδηρόδρομος λειτουργεί με αντίστοιχα πιστοποιητικά ασφαλείας.
Το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, λειτουργώντας για ακόμη μια φορά με αίσθημα ευθύνης, ψήφισε θετικά στην εν λόγω τροπολογία, ενέργεια που σε καμία περίπτωση δεν απαλλάσσει τις συλλογικές και ατομικές ευθύνες των εμπλεκομένων σε περίπτωση μη σύννομης αδειοδότησης στη λειτουργία του αστικού σιδηρόδρομου. Οφείλει να κινητοποιηθεί άμεσα η κυβέρνηση, φροντίζοντας για τη διασφάλιση της ποιότητας των μεταφορών στα σταθερά μέσα τροχιάς, καθώς η προχειρότητα και η ανευθυνότητα σε ζητήματα ασφάλειας είναι ανεπίτρεπτες. Από την πλευρά μας, δεσμευόμαστε ότι θα ασκήσουμε όλα τα κοινοβουλευτικά μέσα για την αυστηρή τήρηση του εν λόγω αδειοδοτικού πλαισίου λειτουργίας με επέκταση και στον Ελληνικό σιδηρόδρομο.