Οι ρωγμές στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, στο ύψος της Λυγαριάς προβληματίζουν την επιστημονική κοινότητα που αναζητάει τα αίτια του φαινομένου και τις απαραίτητες παρεμβάσεις για να το αντιμετωπίσει. Την ίδια ώρα ανοίγει ο φάκελος των οδικών υποδομών καθώς γίνεται σαφές πως στον σχεδιασμό των έργων δεν δίνεται βαρύτητα στα γεωλογικά χαρακτηριστικά.
Στην περίπτωση της Λυγαριάς οι διερευνητικές τομές που θα γίνουν στο σημείο θα δώσουν «απαντήσεις» για την πηγή του προβλήματος την ίδια ώρα που όπως τόνισε μιλώντας στην εκπομπή De Facto της τηλεόρασης Creta ο γεωλόγος Χαράλαμπος Φασουλάς ο κίνδυνος κατάρρευσης του οδοστρώματος είναι ορατός.
«Μέχρι στιγμής εντοπίζουμε μία κατολίσθηση μικρής κλίμακας. Οι γεωτρήσεις που θα γίνουν στο σημείο θα εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά αυτής της κατολίσθησης. Πρέπει να βρούμε την πηγή του προβλήματος, τι είναι αυτό δηλαδή που προκάλεσε τις ρωγμές. Το πώς θα το αντιμετωπίσουμε θα το δείξουν οι μελέτες που θα ακολουθήσουν. Ο κίνδυνος κατάρρευσης του δρόμου είναι ορατός» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ.Φασουλάς.
Το ενδεχόμενο επέκτασης του φαινομένου σε μεγαλύτερο μήκος της εθνικής οδού δεν συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες ωστόσο αυτό που ανησυχεί τους ειδικούς είναι πως στο γεωλογικό «υπόστρωμα» του δρόμου έχει βρει δίοδο το νερό με αποτέλεσμα το πρόβλημα συνεχώς να διογκώνεται. Ουσιαστικά το φαινόμενο δημιουργήθηκε όταν κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες ποσότητες νερού «βάρυναν» τα πετρώματα, υπόγεια του δρόμου, με αποτέλεσμα να σημειωθεί καθίζηση.
Την ανάγκη επενδύσεων στο στάδιο του σχεδιασμού των οδικών υποδομών προκειμένου να εξετάζονται τα γεωλογικά χαρακτηριστικά των εδαφών εξέφρασε ο κ.Φασουλάς.
«Είναι γεγονός πως δεν δίνεται βαρύτητα στα γεωλογικά χαρακτηριστικά των υποδομών στο στάδιο του σχεδιασμού των έργων. Αυτά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στους δρόμους της Λυγαριάς, της Μεσαράς και στη γέφυρα του Αποσελέμη αφορούν σε λάθος χάραξη καθώς δεν εξετάστηκαν όπως έπρεπε γεωλογικά ζητήματα», σημείωσε ο κ.Φασουλάς.
Σωτήρης Μεταξάς