Με θετικά μηνύματα έχει ξεκινήσει και η φετινή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό αλλά το στοίχημα πλέον είναι η καλή πορεία και εκτός της περιόδου της τουριστικής αιχμής καθώς ο στόχος είναι η επέκταση της σεζόν σε όλη τη διάρκεια του έτους.
Αυτό επισημαίνει, μεταξύ άλλων, στη συνέντευξη της στο CNN Greece, η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία εκτιμά ότι το πλάνο για το άνοιγμα νέων αγορών κινείται με ικανοποιητικούς ρυθμούς όπως το «στοίχημα» για τη δημιουργία ενός βιωματικού τουριστικού προϊόντος. Σύμφωνα με την υπουργό Τουρισμού, η κυβέρνηση έχει προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που φέρνει η βραχυχρόνια μίσθωση ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα αντίστοιχα με εκείνα που έχουμε δει σε διάφορα σημεία της Ευρώπης.

Menelaos Myrillas / CNN Greece
Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις όσον αφορά στη φετινή τουριστική σεζόν;
Ο παγκόσμιος τουρισμός είναι αντιμέτωπος με σοβαρές και σύνθετες προκλήσεις όπως οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης και η γεωπολιτική και οικονομική αστάθεια.
Βεβαίως στη χώρα μας είναι σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα μία έκτακτη κατάσταση, ένα σπάνιο φαινόμενο. Παρακολουθούμε καθημερινά τη σεισμική δραστηριότητα στην περιοχή της Αμοργού και της Σαντορίνης, σε διαρκή συνεννόηση με τους επιστήμονες και συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές.
Η Ελλάδα είναι μία χώρα με σημαντική πρόσφατη εμπειρία στη διαχείριση κρίσεων. Μία διαχείριση μέσα από την οποία έχουμε κερδίσει την εμπιστοσύνη της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Προτεραιότητά μας είναι προφανώς η ασφάλεια των κατοίκων, των επισκεπτών και των εργαζομένων. Για αυτό και προχωρούμε βήμα – βήμα και λαμβάνεται κάθε αναγκαίο μέτρο, εν όψει της τουριστικής περιόδου, ώστε και τη φετινή σεζόν η Σαντορίνη να λειτουργήσει με ασφάλεια για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.
Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το 2025;
Τα πρώτα μηνύματα που έχουμε από την επαφή μας με την διεθνή τουριστική αγορά και τις αεροπορικές εταιρείες είναι θετικά για την χρονιά που μόλις ξεκίνησε.
Ήδη έχουμε καταγράψει δύο συνεχείς χρονιές ρεκόρ, το 2023 και το 2024. Μάλιστα για το 2024, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αναδείξουμε ότι τα στοιχεία για το πρώτο πεντάμηνο του έτους, αλλά και από τον Οκτώβριο έως το Δεκέμβριο, έδειξαν διψήφια ποσοστιαία αύξηση τόσο στα έσοδα όσο και τις αφίξεις, σε σχέση με το 2023. Είναι μία παράμετρος που δείχνει μία τάση χρονικής επέκτασης της τουριστικής δραστηριότητας στη χώρα μας – ενός από τους βασικούς στρατηγικούς μας στόχους.
Θα μας ικανοποιήσει λοιπόν ιδιαίτερα μια εξίσου καλή ή και ακόμα καλύτερη πορεία κατά την περίοδο εκτός τουριστικής αιχμής, σε σύγκριση με το 2024.
Έχουμε τονίσει ωστόσο ότι οφείλουμε όλοι να κοιτάζουμε πέρα από τις επιδόσεις, από μία ή δύο καλές χρονιές, οι οποίες είναι βεβαίως ενδεικτικές της δυναμικής που έχει αναπτύξει ο τουρισμός στη χώρα μας.
Εργαζόμαστε για να αναβαθμίζουμε συνεχώς τις υπηρεσίες μας, να προσφέρουμε περισσότερες επιλογές για τους ταξιδιώτες, για την ποιοτική ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, ώστε να διασφαλίσουμε ακόμα περισσότερα οφέλη από τον τουρισμό για την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες.

Menelaos Myrillas / CNN Greece
Πως προχωρά το άνοιγμα νέων αγορών;
Το σχέδιο προώθησης και προβολής που υλοποιούμε, έχει στόχο την ενίσχυση της φήμης της Ελλάδας ως προορισμού ο οποίος μπορεί να προσφέρει ξεχωριστές ταξιδιωτικές εμπειρίες όλο το χρόνο και σε όλη την επικράτεια.
Η επικοινωνιακή μας στρατηγική στοχεύει στην προβολή μίας πολυθεματικής τουριστικής προσφοράς στις παραδοσιακές, κύριες αγορές της Ευρώπης αλλά και τις νέες αγορές.
Κατόπιν προτεραιοποίησης, στοχεύουμε στην ενίσχυση του μεριδίου από αγορές όπως των ΗΠΑ, του Καναδά, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Ινδίας, της Νότιας Κορέας, της Σαουδικής Αραβίας, και της Ιαπωνίας, στην οποία πραγματοποιήσαμε επίσημη επίσκεψη το περασμένο φθινόπωρο. Με τη Σαουδική Αραβία, την οποία επίσης επισκεφθήκαμε πρόσφατα, έχουμε συμφωνήσει μάλιστα σε κοινό πρόγραμμα δράσης για συνεργασία στον τουρισμό.
Ειδικά σε ό,τι αφορά στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών, το 2024 ήταν μία εξαιρετικά επιτυχημένη χρονιά, καθώς υποδεχτήκαμε πάνω από 1,5 εκατομμύριο ταξιδιώτες. Καταγράφηκε μάλιστα διψήφια ποσοστιαία αύξηση τόσο σε εισπράξεις όσο και αφίξεις σε σύγκριση με το 2023. Ένας από του στόχους μας για τη συγκεκριμένη αγορά είναι και η αεροπορική σύνδεση με την δυτική ακτή των ΗΠΑ.
Ακόμα, σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών, εξετάζουμε τη δυνατότητα ταχύτερης εξυπηρέτησης των ταξιδιωτών από χώρες για τις οποίες απαιτείται η έκδοση θεωρήσεων εισόδου.

Menelaos Myrillas / CNN Greece
Προς ποια κατεύθυνση θεωρείτε πως πρέπει να κινηθεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν; Πως θα πετύχουμε να έχουμε τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο;
Στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε ένα ισχυρά ανταγωνιστικό και βιώσιμο μέλλον για τον τουρισμό στη χώρας μας, με έμφαση στην διαφοροποίηση, την καινοτομία και την προστασία των προορισμών μας.
Όπως σας ανέφερα, το 2024 είχαμε πολύ σημαντική αύξηση τόσο των αφίξεων όσο και των εσόδων κατά τους μήνες εκτός της περιόδου αιχμής. Βεβαίως χρειάζεται διαρκής προσπάθεια για να πετύχουμε ακόμα μεγαλύτερη χρονική και χωρική διάχυση της τουριστικής δραστηριότητας, σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και όλες τις περιφέρειες της χώρας.
Με ουσιαστικές παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο, αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων, και επένδυση σε νέες τεχνολογίες και εργαλεία επικοινωνίας, επιδιώκουμε λοιπόν να εμπλουτίσουμε την τουριστική μας προσφορά. Να αναδείξουμε την ποικιλομορφία του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά και το πολιτιστικό κεφαλαίο της Ελλάδας.
Για το σκοπό αυτό χρηματοδοτούμε έργα που θα υποστηρίξουν δραστηριότητες όπως ο θαλάσσιος τουρισμός, ο ορεινός και ο χειμερινός τουρισμός, ο τουρισμός υγείας και ευεξίας, ο αγροτουρισμός και ο γαστρονομικός τουρισμός. Έχουμε δρομολογήσει επιπλέον και την ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών για την προώθηση αυτών των δραστηριοτήτων. Υλοποιούμε επίσης ένα ακόμα σημαντικό έργο με κύριο αντικείμενο τον ολικό επανασχεδιασμό της επίσημης διαδικτυακής τουριστικής πύλης της χώρας, του visitgreece.gr.
Να αναφέρω επίσης ότι στον νέο κύκλο του προγράμματος «Τουρισμός για Όλους», υπάρχει ειδική πρόβλεψη για την ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού κατά τις περιόδους εκτός αιχμής, με αυξημένα ποσά επιδότησης για το διάστημα έως το τέλος Απριλίου και από τον Οκτώβριο έως το Δεκέμβριο 2025.

Menelaos Myrillas / CNN Greece
Τι νέο φέρνει ο καινούριος νόμος για τον κλάδο του τουρισμού; Τι θα αλλάξει;
Ο νέος νόμος, που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο από τη Βουλή, εισάγει σημαντικές ρυθμίσεις με στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας της φιλοξενίας και συνολικά της ποιότητας της τουριστικής προσφοράς στη χώρα μας.
Για πρώτη φορά θέσαμε λοιπόν λειτουργικές προδιαγραφές και προδιαγραφές ασφαλείας για τα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ενδεικτικά, τα ακίνητα αυτά θα πρέπει να αποτελούν χώρους κύριας χρήσης και να διαθέτουν φυσικό φωτισμό, αερισμό και κλιματισμό. Επιπλέον, να διαθέτουν ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν.
Θεσμοθετήσαμε ακόμα ένα καινοτόμο σύστημα κατάταξης των τουριστικών καταλυμάτων, με βάση την περιβαλλοντική τους απόδοση – ένα σύστημα που επεξεργάστηκε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Δώσαμε επίσης τη δυνατότητα άντλησης θαλασσινού νερού για τις κολυμβητικές δεξαμενές στα ξενοδοχειακά καταλύματα, με στόχο την εξοικονόμηση πολύτιμών υδάτινων πόρων.
Με μία ακόμα διάταξη, και με γνώμονα την ενίσχυση του ορεινού τουρισμού, τροποποιήσαμε τον ορισμό για τα χιονοδρομικά κέντρα, προκειμένου να μπορούν να παρέχουν δυνατότητα για άλλες δραστηριοτητες στις ορεινές περιοχές, όταν δεν είναι δυνατή η χιονοδρομία.
Οι πρωτοβουλίες αυτές εντάσσονται λοιπόν σε ένα συνολικό σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης που στοχεύει στη βιωσιμότητα, τη αναβάθμιση των υπηρεσιών και στην πιο ισόρροπη ανάπτυξη σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Menelaos Myrillas / CNN Greece
Πως θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε μία ισορροπία ώστε από τη μία πλευρά να συνεχίσουμε να αξιοποιούμε τις δυνατότητες που φέρνει η βραχυχρόνια μίσθωση και από την άλλη να αποφύγουμε φαινόμενα όπως αυτό στη Βαρκελώνη;
Η βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων είναι ένα κομμάτι της τουριστικής οικονομίας, που προσφέρει νέες επιλογές στους ταξιδιώτες, αλλά και εισόδημα στους ιδιοκτήτες ακινήτων.
Ωστόσο, η ραγδαία ανάπτυξή της δραστηριότητας αυτής δημιούργησε ζητήματα όπως η πίεση που προκαλείται σε ορισμένες περιοχές, και η οποία σε κάποιες περιπτώσεις μετατρέπεται σε κοινωνικό πρόβλημα. Ζητήματα που απαιτούν προσεκτική διαχείριση και στοχευμένες παρεμβάσεις.
Η κυβέρνηση έχει αναγνωρίσει έμπρακτα την ανάγκη ρύθμισης του πλαισίου για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, και διασφάλισης ενός περιβάλλοντος υγιούς ανταγωνισμού στο χώρο της φιλοξενίας.
Ήδη από το 2023, ρυθμίστηκε η φορολογική αντιμετώπιση των ακινήτων που μισθώνονται βραχυχρόνια. Διαχωρίσαμε την περιστασιακή εκμετάλλευση αυτών των ακινήτων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού, από την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας.
Επιπλέον, με διάταξη που ψηφίσαμε τον περασμένο Δεκέμβριο, προβλέπεται ότι για το 2025, δεν επιτρέπεται νέα εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, στο 1ο, 2ο και 3ο δημοτικό διαμέρισμα της Αθήνας.
Δίνονται ταυτόχρονα κίνητρα για ενίσχυση της προσφοράς ακινήτων προς μακροχρόνια μίσθωση, και τη μετατροπή από βραχυχρόνια σε μακροχρόνια μίσθωση.
Τέλος, με τις διατάξεις που σας προανέφερα, δηλαδή τη θέσπιση λειτουργικών προδιαγραφών και προδιαγραφών ασφαλείας, κάναμε ένα ακόμα βήμα προς τη ρύθμιση και της δραστηριότητας αυτής, ενώ προβλέψαμε και τη δυνατότητα ελέγχων καθώς και κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις προδιαγραφές.

Menelaos Myrillas / CNN Greece
Πως θα κερδίσουμε το στοίχημα του βιώσιμου τουρισμού; Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Η κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, σε όλα τα πεδία της οικονομικής δραστηριότητας. Στην πορεία αυτή ο ρόλος του τουρισμού είναι καταλυτικός.
Για να κερδίσουμε το στοίχημα του βιώσιμου τουρισμού, απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση που συνδυάζει την προστασία του φυσικού και του πολιτιστικού περιβάλλοντος, την οικονομική ανάπτυξη και την διασφάλιση της ευημερίας των τοπικών κοινωνιών.
Συνοπτικά λοιπόν, η στρατηγική μας περιλαμβάνει τη θέσπιση κανόνων περιβαλλοντικής προστασίας και επενδύσεις σε υποδομές και μορφές τουρισμού με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και υψηλή προστιθέμενη αξία. Σε δραστηριότητες που προωθούν τον τουρισμό σε όλη την επικράτεια και καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Παράλληλα προωθούμε ένα νέο πρότυπο διαχείρισης των προορισμών μας, παρέχοντας κίνητρα για τη σύσταση Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών (DMΜOs) σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Επιδιώκουμε έτσι να δημιουργήσουμε ένα μοντέλο διακυβέρνησης για τον τουρισμό, στο οποίο θα συνεργάζονται η κεντρική κυβέρνηση, η τοπική αυτοδιοίκηση και ο ιδιωτικός τομέας.
Επιπλέον, ενεργοποιούμε σύγχρονα εργαλεία που θα υποβοηθήσουν τη συλλογή δεδομένων και πληροφόρησης για την τουριστική δραστηριότητα στη χώρα μας. Εργαλεία όπως το Εθνικό Παρατηρητήριο για τη Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη και το Παρατηρητήριο για τον Παράκτιο και Θαλάσσιο τουρισμό στην Ανατολική Μεσόγειο.
Τέλος, εργαζόμαστε για την ενδυνάμωση των εργαζομένων στον τουρισμό μέσω, μεταξύ άλλων, και της ποιοτικής αναβάθμισης της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Βελτιώνουμε το πλαίσιο λειτουργίας των σχολών τουριστικών σπουδών, ενώ προωθούμε και προγράμματα επανειδίκευσης και αναβάθμισης δεξιοτήτων σε διάφορες ειδικότητες.
Ο τελικός στόχος της στρατηγικής μας είναι ξεκάθαρος. Να αναδειχθεί η χώρα μας σε πρότυπο βιώσιμης, ποιοτικής τουριστικής ανάπτυξης σε παγκόσμιο επίπεδο.