Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024
14.4 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Οι εξελίξεις για το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” και τι αναμένεται να συμβεί στο μέλλον

Πρέπει να διαβάσετε

Η αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου ”Νίκος Καζαντζάκης” όταν πάψει να λειτουργεί, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα μελλοντικά στοιχήματα για την Νέα Αλικαρνασσό αλλά και για ολόκληρο το Ηράκλειο. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουν εκφράσει επανηλειμμένα την πρόθεσή τους το σημείο να μην εξελιχθεί σε νέο “Ελληνικό”. Να μην χρειαστεί δηλαδή να περάσουν χρόνια μέχρι να αξιοποιηθεί. Για να επιτευχθεί αυτό όμως, πρέπει παράλληλα να επιτευχθεί και ένα επίπεδο συνεννόησης ανάμεσα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και στην πολιτεία, με δεδομένο, εκτός των άλλων ότι ο Δήμος Ηρακλείου αποτελεί συνιδιοκτήτη του ακινήτου.

Καθώς το θέμα έχει επανέλθει στην επικαιρότητα με αφορμή την ενημέρωση από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών αλλά και τις δηλώσεις του Δημάρχου Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινού, έχει σημασία να δούμε τι έχει γίνει μέχρι σήμερα και τι αναμένεται να συμβεί στο μέλλον.

Ο Δήμος Ηρακλείου, δια της προηγούμενης δημοτικής αρχής, από την πρώτη στιγμή που τέθηκε το ζήτημα στο τραπέζι ξεκαθάρισε σε όλους τους τόνους ότι πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στον σχεδιασμό της επόμενης μέρας. Και προκειμένου να μην περιμένει την τελευταία στιγμή, ανέθεσε σε ομάδα μελετητών την εκπόνηση τεχνικής έκθεσης, η οποία ολοκληρώθηκε το 2021 μετά και από δημόσια διαβούλευση.

Η έκθεση υποβλήθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και με βάση αυτήν, ο Δήμος υπέβαλλε αίτημα προέγκρισης Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για ολόκληρη την περιοχή της Νέας Αλικαρνασσού.

Παρότι τα στελέχη του Υπουργείου εκφράστηκαν θετικά για το περιεχόμενο της έκθεσης, μετά από ένα διάστημα αναμονής, όλο το πακέτο των μελετών για το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” ανατέθηκε τελικά στο ΤΑΙΠΕΔ.

Τον Αύγουστο του 2022 ο τ. Δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός είχε συνάντηση με τον Εντεταλμένο Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Παναγιώτη Σταμπουλίδη, ο οποίος του ξεκαθάρισε ότι οι προτάσεις που ήδη είχε καταθέσει ο Δήμος, θα ληφθούν σοβαρά υπόψιν από τους μελετητές που θα επιλέξει το Ταμείο και σε μεγάλο βαθμό θα ενσωματωθούν στο τελικό σχέδιο.

Τον Ιανουάριο του 2023 σε συνάντηση του τότε Δημάρχου κ. Λαμπρινού με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο τελευταίος δεσμεύτηκε ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει κανένα σχέδιο στην περιοχή, χωρίς την συμμετοχή της Τοπικής Κοινωνίας.

Ταυτόχρονα όμως, το εργαλείο των Ειδικών Χωρικών καταργήθηκε και αντικαταστάθηκε από τον Τοπικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό. Ο Δήμος Ηρακλείου ανέθεσε σε μελετητικό γραφείο την εκπόνηση του ΤΠΣ για ολόκληρη την πόλη και αλλά και για τις επί μέρους ενότητες, μεταξύ των οποίων και της Νέας Αλικαρνασσού. Στις οδηγίες που δόθηκαν στους μελετητές, όπως δήλωσε ο σημερινός Δήμαρχος Αλέξης Καλοκαιρινός, συμπεριλαμβάνεται και η αξιοποίηση της έκτασης του σημερινού αεροδρομίου, κατά τρόπον που θα συνδέεται άμεσα και οργανικά με την Νέα Αλικαρνασσό.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών την Τρίτη 21 Μάϊου, σχετικά με το εν λόγω θέμα, δεν κάνει την παραμικρή αναφορά στον Δήμο Ηρακλείου και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Ο Δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι ανέμενε την εξέλιξη της μελέτης σκοπιμότητας στο ΤΑΙΠΕΔ , με την ηγεσία του οποίου όπως και με τον Υπουργό κ. Σταϊκούρα θα έχει σύντομα συναντήσεις.

Ταυτόχρονα οι υπηρεσίες του Δήμου ετοιμάζουν την τεκμηρίωση για την κατάθεση αγωγής αποζημίωσης χρήσης γης.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο Δήμος Ηρακλείου θα ζητήσει χρήματα από το ελληνικό δημόσιο για την χρήση της έκτασης ιδιοκτησίας του στο αεροδρόμιο.

Πρόκειται για μια εξαιρετικά χρονοβόρα και μάλλον αβέβαιης κατάληξης διαδικασία, μέσω της οποίας ο Δήμαρχος προφανώς θέλει να διασφαλίσει και νομικά τα συμφέροντα του Δήμου, ενώ σίγουρα, σε πολιτικό επίπεδο, αποτελεί και μοχλό πίεσης ώστε να μην μείνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση εκτός συζητήσεων για την επόμενη μέρα.

Σε αυτήν την φάση πάντως, δεν φαίνεται να υπάρχει ρήξη ή πρόθεσή τέτοιας.

Εφόσον στις επαφές του κ. Καλοκαιρινού επιβεβαιωθεί το καλό κλίμα και ο καίριος ρόλος του Δήμου Ηρακλείου στον σχεδιασμό αξιοποίησης του αεροδρομίου, όπως είναι και το απολύτως λογικό δηλαδή, τότε θα καταρτιστεί και ο οδικός χάρτης της συνεργασίας Δήμου – Κυβέρνησης – ΤΑΙΠΕΔ.

Κάτι που σημαίνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ οφείλει να λάβει υπόψιν του και το Πολεοδομικό Σχέδιο που εκπονεί ο Δήμος για την Νέα Αλικαρνασσό.

Ειδάλλως, μάλλον θα υπάρξει και ρήξη και πρόβλημα.

Κ.ΚΕΦ.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα