Σημαντικές ειδήσεις περιελάβανε η ενημέρωση που έκανε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός το απόγευμα της Δευτέρας 27 Μαΐου προς το δημοτικό συμβούλιο για μεγάλο θέμα της αξιοποίησης του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”, όταν αυτό πάψει να λειτουργεί.
Η κυριότερη είχε να κάνει με την έκταση , τις διαδικασίες για την αξιοποίηση της οποίας “τρέχει” το ΤΑΙΠΕΔ. Αυτή η έκταση είναι σύμφωνα με όσα είπαν στον κ. Καλοκαιρινό τα στελέχη του Ταμείου, μικρότερη από 2.000 τετραγωνικά μέτρα και αφορά αποκλειστικά στους χώρους εντός της περίφραξης του αεροδρομίου. Ο σχεδιασμός του Δήμου Ηρακλείου μέχρι σήμερα, όπως και η τεχνική έκθεση που είχε συντάξει η προηγούμενη δημοτική αρχή, μιλούσε για περίπου 3.600 τετραγωνικά μέτρα.
Πρόκειται για μια εξέλιξη που αιφνιδίασε μάλλον τους πάντες και ουδείς μπορεί με βεβαιότητα να πει την δεδομένη στιγμή αν η κατάτμηση της έκτασης είναι για καλό ή για κακό.
Ο ίδιος ο Δήμαρχος, όταν ρωτήθηκε σχετικά από τον επικεφαλής της μείζονος αντιπολιτεύσεως Μιχάλη Καραμαλάκη, απάντησε πολύ προσεκτικά ότι θα πρέπει να μελετηθούν όλα τα δεδομένα, προτού σχηματίσει ξεκάθαρη άποψη.
Η άλλη είδηση, που προκαλεί πάντως απορίες, είναι η αποσύνδεση της αξιοποίησης του “Νίκος Καζαντζάκης” από την χρηματοδότηση του αεροδρομίου του Καστελίου. Σύμφωνα πάντα με όσα ανέφεραν στον Δήμαρχο τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης (Διευθύνων Σύμβουλος) και Παναγιώτης Σταμπουλίδης (Εντεταλμένος Σύμβουλος) τα δύο θέματα κινούνται πλέον εντελώς ανεξάρτητα. Πώς και πότε συνέβη αυτό, ή αν ήταν ευθύς εξαρχής έτσι δομημένη η δανειακή σύμβαση, δεν το γνωρίζουμε, ούτε έχει απαντηθεί από την κυβέρνηση.
Μάλιστα την Τρίτη 28 Μάϊου κατέθεσε σχετική ερώτηση και ο βουλευτής και τομεάρχης Μεταφορών και Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης.
Εκείνο πάντως που παραμένει σταθερό είναι ότι ο Δήμος Ηρακλείου δεν προτίθεται να απεμπολήσει τα δικαιώματά του στο ακίνητο και επιπλέον, ως συνιδιοκτήτης διεκδικεί να είναι και συνδικαιούχος στο έργο της αξιοποίησής του. Τη δεδομένη στιγμή ως μόνος δικαιούχος έχει οριστεί το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών. Ο στόχος είναι η μελέτη που θα αναθέσει το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε συνεργασία με τον Δήμο και λαμβάνοντας υπόψιν της το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο που ήδη εκπονείται και πρέπει να είναι έτοιμο το 2025. Πώς θα επιτευχθεί αυτό, πρέπει να αποσαφηνιστεί στις επόμενες συναντήσεις του Δημάρχου με το ΤΑΙΠΕΔ και ενδεχομένως και με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Σταικούρα.
Θυμίζουμε ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή είχε εκπονήσει Τεχνική Έκθεση με συγκεκριμένες προτάσεις για την έκταση και την είχε υποβάλει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, ζητώντας να αναλάβει και την εκπόνηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για την Νέα Αλικαρνασσό.
Το Υπουργείο είχε απαντήσει ότι δεν χρειάζεται Ειδικό Χωρικό αφού θα υπάρξει νέο Τοπικό Πολεοδομικό που θα περιλαμβάνει και την συγκεκριμένη περιοχή.
Μάλιστα, στην απάντησή του Υπουργείου, αναφερόταν ότι θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν οι προτάσεις της Τεχνικής Έκθεσης του Δήμου και στο ΤΠΣ.
Η κ. Σίττη μιλώντας το πρωί της Τρίτης στον ΣΚΑΙ Κρήτης 92.1 στην εκπομπή των Σωτήρη Μεταξά και Κώστα Κεφαλογιάννη, εξέφρασε τους προβληματισμούς της για τον τρόπο που προχωρά το θέμα και συγκεκριμένα, τόσο για την μεταφορά της αρμοδιότητας από το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο Υπουργείο Μεταφορών, όχι και για την τμηματοποίηση της έκθεσης.
Ακούστε όσα είπε η Μαρία Σίττη στον ΣΚΑΙ Κρήτης 92.1 εδώ:
Σε κάθε περίπτωση, κρατάμε την πλήρη συστράτευση του δημοτικού συμβουλίου με την διεκδίκηση του Δήμου Ηρακλείου να μην προχωρήσει οποιοσδήποτε σχεδιασμός ερήμην της τοπικής κοινωνίας. Κάτι άλλωστε που είχε αποτελέσει δέσμευση και του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στον προηγούμενο Δήμαρχο Βασίλη Λαμπρινό.
Και μένουμε να δούμε αν αυτή η δέσμευση υλοποιηθεί ή αν μεθοδεύεται κάποια άλλη λύση, δίχως ο Δήμος να ερωτηθεί καν.
Η ανακοίνωση του Δήμου Ηρακλείου
Για όλα τα νέα δεδομένα στις εξελίξεις για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», ενημέρωσε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός τα μέλη του Δημοτικού Συμβούλιου κατά τη συνεδρίαση της Δευτέρας 27 Μαΐου, μετά και την τηλεδιάσκεψη που είχε νωρίτερα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρη Πολίτη και τον Εντεταλμένο Σύμβουλο του Ταμείου Παναγιώτη Σταμπουλίδη.
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός διευκρίνισε ότι η έκταση της επιδιωκόμενης ανάπλασης με βάση την Τεχνική Έκθεση που είχε εκπονηθεί από τον Δήμο Ηρακλείου είναι υπερδιπλάσια από την έκταση για την οποία έχει λάβει εντολή εκπόνησης μελέτης βιωσιμότητας και σκοπιμότητας η ομάδα ωρίμανσης έργων του ΤΑΙΠΕΔ. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Ηρακλείου, τα σχέδια αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ αφορούν αυστηρά την έκταση που καταλαμβάνει σήμερα ο αερολιμένας «Νίκος Καζαντζάκης» και όχι την συνολική έκταση των 3.600 στρεμμάτων.
Διαμηνύοντας για μια ακόμα φορά ότι ο Δήμος Ηρακλείου θα είναι συμμέτοχος στις αποφάσεις, ο Δήμαρχος Ηρακλείου τόνισε ότι «Ο Δήμος, εν προκειμένω, πέρα από την αυτονόητη χωρική και θεσμική αρμοδιότητα, έχει και μία δεύτερη ιδιότητα, η οποία θα πρέπει να συνυπολογιστεί, την ιδιότητα του συνιδιοκτήτη. Ο Δήμος είναι συνιδιοκτήτης της έκτασης αυτής. Συνεπώς ο Δήμος Ηρακλείου, θα είναι, και δεν λέω καν επιδιώκει να είναι, αλλά θα είναι συμμέτοχος στις αποφάσεις οι οποίες θα ληφθούν, και ο δήμος Ηρακλείου οφείλεται να αναγνωριστεί, ως συνδικαιούχος του έργου. Και το λέω αυτό, με αυτό τον ειδικότερο όρο διότι στην ανάθεση, που έγινε από την κυβερνητική επιτροπή, προς το ΤΑΙΠΕΔ δικαιούχος ορίζεται, το υπουργείου υποδομών. Είναι δικαιούχος; Ναι είναι, αλλά δεν είναι ο μόνος δικαιούχος του έργου αυτού. Σας εκθέτω το πνεύμα, με το οποίο εκφράστηκα σήμερα και με το οποίο πρόκειται να εκφραστώ, ελπίζοντας ότι αυτό θα έχει την συναίνεση του σώματος, σε μία πορεία η οποία επιδιώκουμε πραγματικά να είναι μια παραγωγική συνεργασία. Αυτό είναι το ένα αλλά σε συνδυασμό και αναπόσπαστα με την προάσπιση των συμφερόντων του Δήμου Ηρακλείου.».
Όπως ενημέρωσε τον Δήμαρχο Ηρακλείου ο Διευθύνοντας Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο θα προχωρήσει στην εκπόνηση Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (Ε.Σ.Χ.Α.Δ.Α.) στο οποίο επιτρέπεται να ισχύουν ειδικές ρυθμίσεις.
«Είτε πρόκειται να προχωρήσει με τη μέθοδο αυτή το ΤΑΙΠΕΔ είτε όχι, αυτό το οποίο έθεσα στη συζήτηση είναι ότι εφόσον συμφωνούμε και φαντάζομαι ότι συμφωνούμε όλοι, αυτή η περιοχή δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αποκομμένα από τον υπόλοιπο Δήμο. Δεν έχει εσωτερικά σύνορα ο Δήμος και το ζήτημά μας δεν είναι να φτιάξουμε μία πόλη μέσα στην πόλη. Το ζήτημα είναι να δομήσουμε μια περιοχή με όρους η οποία θα είναι οργανικό κομμάτι του Δήμου Ηρακλείου και ειδικότερα της πόλης αυτής στην οποία ζούμε που είναι το Ηράκλειο, είναι η Νέα Αλικαρνασσός. Αυτό το πολεοδομικό συγκρότημα, στο σύνολό του, δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει και την προς πολεοδόμηση, περιοχή» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Ηρακλείου.
Κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην ανάγκη σύγκλισης του υπό δημιουργία Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου Ηρακλείου με το σχέδιο που θα εκπονήσει το ΤΑΙΠΕΔ για την έκταση του αεροδρομίου, ο Αλέξης Καλοκαιρινός τόνισε: «Υπάρχει ένα τοπογραφικό υπόβαθρο, πάνω σε αυτό θα γίνει η διασταύρωση των ιδιοκτησιών και αντιλαμβάνεστε ότι και σε αυτό το σημείο, ετέθησαν ζητήματα στα οποία προαναφέρθηκα. Αυτό θα χρειαστεί ένα διάστημα λίγων μηνών και η εκπόνηση της ίδιας της μελέτης να δρομολογηθεί από τις αρχές του φθινοπώρου. Είπα στους συνομιλητές μου ότι προφανώς πριν από την έναρξη αυτή θα πρέπει να υπάρχει εντατική επικοινωνία μεταξύ μας και απαρχή συνεννόησης για τις γενικές γραμμές τις οποίες θα ακολουθήσει ο σχεδιασμός αυτός σε συνάντηση με αυτό το οποίο θα εμφανιστεί, διότι όπως σας είπα το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο είναι υπό εκπόνηση οπότε και χρονικά θα έλεγα ότι συγκλίνουν. Ξέρετε το Τοπικό Πολεοδομικό σχέδιο, πρέπει συμβατικά να παραδοθεί το 2025, το 2024 ήδη θα πρέπει να έχει πάρει μια σαφή μορφή, οπότε από την άποψη αυτή θα έλεγα ότι η συνάρθρωση μπορεί να επιτευχθεί.».
Video από την ενημέρωση στο Δ.Σ. μπορείτε να πάρετε από εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=6GfPZGdMMXs
Δήλωση του Δημάρχου μπορείτε να πάρετε από εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=Kfjf20wcvjM