Σε τέτοιον βαθμό μάλιστα που οι εκτιμήσεις για τις τουριστικές εισπράξεις από τις ΗΠΑ το 2023 ανεβάζουν τον πήχη για πρώτη φορά σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, ακόμη και στα πέριξ του 1,5 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας τις επιδόσεις της «χρυσής» χρονιάς του 2019.
Αντίστοιχα και οι αφίξεις των Αμερικανών στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», είτε με απευθείας πτήσεις είτε με ενδιάμεσους σταθμούς, έχουν ξεπεράσει έως και τον Ιούλιο για πρώτη φορά τους 640.000 επιβάτες, σχεδόν διπλάσιους σε σύγκριση με το 2022 και κατά 67% αυξημένους έναντι του 2019, ενώ ήδη τα πλάνα των ξένων αεροπορικών παραπέμπουν σε επέκταση δρομολογίων, προγραμματίζοντας νωρίτερα για τη σεζόν του 2024 τις απευθείας συνδέσεις της Αθήνας με μεγάλα αμερικανικά αεροδρόμια.
Και δεν είναι μόνο ο τουρισμός: το δολάριο… καλωσορίζει πλέον και το εγχώριο real estate, με το ενδιαφέρον από την άλλη άκρη του Ατλαντικού για αγορές ακινήτων στην Αθήνα αλλά και σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς να βαίνει αυξανόμενο, πρωτίστως από ομογενείς αλλά όχι μόνο.
Τα ελληνικά ακίνητα έχουν γίνει στη δεδομένη συγκυρία πιο ελκυστικά για υποψηφίους αγοραστές από τις ΗΠΑ, απόρροια των ενισχυμένων τουριστικών επιδόσεων αλλά και της πιο εύκολης πρόσβασης με επιπλέον αεροπορικές συνδέσεις με το «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Επέκταση δρομολογίων
Πράγματι, η αγορά των ΗΠΑ παραμένει και φέτος για το κεντρικό αεροδρόμιο της χώρας η μεγαλύτερη αγορά ξένων για την πρωτεύουσα, σχεδόν διπλάσια σε μέγεθος από τη δεύτερη, που είναι το Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι αφίξεις Αμερικανών μέσω ενδιάμεσου σταθμού, π.χ. των μεγάλων κόμβων όπως Φρανκφούρτη, Λονδίνο, Αμστερνταμ, Παρίσι κ.τ.λ., έχουν και τη μερίδα του λέοντος σε σύγκριση με τις απευθείας πτήσεις. Και οι τελευταίες, όμως, παρουσιάζουν φέτος εντυπωσιακή πορεία, με περαιτέρω προοπτικές για την επόμενη σεζόν από τις αμερικανικές εταιρείες American, Delta και United Airlines, πέραν της Emirates, η οποία είναι και η μοναδική που διατηρεί το δρομολόγιο Αθήνας – Νέας Υόρκης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Σε ό,τι αφορά την απευθείας κίνηση από και προς την Αμερική (Ελληνες και ξένοι, αφίξεις και αναχωρήσεις) φέτος, έχει ξεπεράσει στο επτάμηνο το μισό εκατομμύριο επιβάτες, αυξημένη κατά 11% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και 63% σε σύγκριση με το 2019 και έπεται συνέχεια για το 2024, αν ληφθεί υπόψη ο προγραμματισμός των αεροπορικών για την επόμενη χρονιά:
■ Η Delta Airlines, διαβλέποντας σημαντική ζήτηση για Ελλάδα, σκοπεύει να διακόψει την απευθείας σύνδεση με Νέα Υόρκη μόνο για δύο μήνες, διατηρώντας τα δρομολόγιά της έως το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου του 2024 και επανεκκινώντας στις 11 Μαρτίου του νέου έτους.
■ Αντίστοιχα, η United Airlines αύξησε για επιπλέον έναν μήνα σε σύγκριση με το 2022 τη διάρκεια και των δύο θερινών δρομολογίων της φέτος το καλοκαίρι, έως τα τέλη Νοεμβρίου στη σύνδεση με Νέα Υόρκη και έως τα τέλη Οκτωβρίου στη σύνδεση με Ουάσινγκτον.
Απευθείας αεροπορική σύνδεση με ΗΠΑ, εκτός από την πρωτεύουσα, διεκδικεί πλέον με περισσότερες αξιώσεις και η ανερχόμενη στο ξένο κοινό Θεσσαλονίκη για το δρομολόγιο με Νέα Υόρκη, αν και, όπως ανέφεραν στο «ΘΕΜΑ» αρμόδιες πηγές, κάτι τέτοιο απαιτεί ωρίμαση 2-3 ετών σε επίπεδο προορισμού, ώστε τα δρομολόγια να έχουν ικανοποιητικές πληρότητες.
Την ενισχυμένη κίνηση από Αμερική φέτος έρχονται να επιβεβαιώσουν και τα επίσημα οικονομικά στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), η οποία καταγράφει σε επίπεδο α’ εξαμήνου τουριστικές εισπράξεις από τις ΗΠΑ ύψους 523 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 32% έναντι του προηγούμενου υψηλού των 397 εκατ. ευρώ του α’ εξαμήνου του 2019 και κατά 55% σε σχέση με τα 337 εκατ. ευρώ α’ εξαμήνου του 2022.
Η φετινή εκτιμάται ότι θα είναι μακράν η καλύτερη χρονιά ως προς τις εισπράξεις από τις ΗΠΑ, οι οποίες τις δύο καλύτερες χρονιές, το 2019 αλλά και το 2022, άγγιξαν τα 1,2 δισ. ευρώ, με τις προβλέψεις των εγχώριων τουριστικών φορέων για φέτος να κάνουν λόγο για ένα νούμερο πέριξ των 1,5 δισ. ευρώ. Σημειωτέον ότι με βάση τα στοιχεία από την ΤτΕ και τη σχετική επεξεργασία από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (INSETE) το μερίδιο της αμερικανικής αγοράς διαμορφώνεται στο 7% επί του συνόλου των εισπράξεων το 2022, στην τέταρτη θέση μετά τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία, με μερίδια αντίστοιχα στο 18,9%, 18,1% και 7,4% επί του συνόλου.
Από την τελευταία έρευνα του INSETE (Αύγουστος 2023) για την «Ακτινογραφία του εισερχόμενου τουρισμού την περίοδο 2019- 2022», προκύπτει ότι η Μέση Κατά Κεφαλή Δαπάνη των Αμερικανών στην Ελλάδα διαμορφώθηκε το 2022 στα 1.102 ευρώ, αυξημένη κατά 9,3% έναντι του 2019. Δεν είναι τυχαίο ότι η χώρα μας θέλει -και με το παραπάνω- τους Αμερικανούς τουρίστες, οι οποίοι ξοδεύουν περισσότερα και μένουν επίσης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Είναι τα δύο αυτά χαρακτηριστικά που αποτελούν και μεγάλα ζητούμενα για τον ελληνικό τουρισμό ειδικά τη δεδομένη συγκυρία όπου έχει επανέλθει στο προσκήνιο το ζήτημα του υπερ-συγκέντρωσης και της αντοχής των υποδομών στους προορισμούς λόγω υπεράριθμων αφίξεων για περιορισμένες χρονικές περιόδους. Σε σύγκριση με τον μέσον όρο της χώρας, οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ το 2022 κατέγραψαν Μέση Κατά Κεφαλή Δαπάνη υψηλότερη κατά 77,8% (1.102 ευρώ έναντι 620 ευρώ), Μέση Δαπάνη Διανυκτέρευσης υψηλότερη κατά 24%, στα 98,7 ευρώ αντί 79,5 ευρώ του γενικότερου μέσου όρου και Μέση Διάρκεια Παραμονής υψηλότερη κατά 43,4%, στις 11,2 διανυκτερεύσεις από 7,8 διανυκτερεύσεις που ήταν ο μέσος όρος.
+13% σε κρατήσεις
Την ίδια στιγμή, η ζήτηση για μελλοντικά ταξίδια από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα διατηρείται ψηλά για φέτος όπως προκύπτει από την έκθεση για τις διεθνείς τάσεις του Παγκόσμιου Συμβουλίου Τουρισμού (WTTC) και τα στοιχεία της γνωστής εταιρείας αναλύσεων ForwardΚeys. Η εταιρεία καταγράφει ενίσχυση της τάξεως του 13% στις ταξιδιωτικές κρατήσεις των Αμερικανών γενικότερα για μελλοντικά ταξίδια στο εξωτερικό, με προορισμούς σε Ελλάδα, Δομινικανή Δημοκρατία, Ιταλία, Τζαμάικα και Μεξικό να σημειώνουν τα υψηλότερα ποσοστά αύξησης της ζήτησης από 30% έως 63%.
Μάλιστα, οι Αμερικανοί επιλέγουν ακόμη περισσότερο φέτος πολυτελή ξενοδοχεία για τη διαμονή τους, με την Αθήνα να περιλαμβάνεται μεταξύ των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων με τη μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης, όπως προέκυψε πολύ πρόσφατα από τα δεδομένα του διεθνούς συνεδρίου «Hotel Data Conference» και τα στοιχεία STR, του Τμήματος Ανάλυσης Φιλοξενίας της CoStar: οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ καταγράφουν δυναμική άνοδο της ζήτησης για πολυτελή ξενοδοχεία, κατά 36% στο Αμστερνταμ, κατά 36% στη Φρανκφούρτη και κατά 31% στην Αθήνα, γεγονός το οποίο αποτυπώνεται και στα κορυφαία ξενοδοχεία του Συντάγματος, όπως στην εμβληματική «Μεγάλη Βρεταννία», όπου Νο 1 εθνικότητα επισκεπτών είναι οι Αμερικανοί.
Από ομογενείς και μη
Μεγάλο ενδιαφέρον για αγορές ακινήτων σε Αθήνα και δημοφιλή νησιά
Πέραν της αυξημένης ζήτησης στα νούμερα του τουρισμού, αντίστοιχα ενισχυμένο εμφανίζεται το ενδιαφέρον από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού και για αγορές ακινήτων και μάλιστα με αυξημένο μπάτζετ ακόμη και για τις κατηγορίες κατοικιών υψηλότερων προδιαγραφών. Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνεται απ’ όλες τις πλευρές, είτε από τα μεγάλα μεσιτικά γραφεία που εισπράττουν το ενδιαφέρον από το εξωτερικό, είτε από μεγάλους «παίκτες» στην αγορά, έστω και αν αυτή τη στιγμή, λόγω του γενικότερου διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος και του αυξημένου κόστους, απόρροια της αύξησης των επιτοκίων, λαμβάνονται πιο δύσκολα οι αποφάσεις μέχρι την τελική αγοραπωλησία ακινήτου.
Από τα μεγάλα γραφεία, η Engel & Völkers διαπιστώνει εσχάτως, πέραν των γερμανόφωνων αγορών, αυξημένη ζήτηση από τις ΗΠΑ, κυρίως από ομογενείς αλλά και υποψήφιους αγοραστές εκτός Ομογένειας, ενώ η Greece Sotheby’s International Realty κατατάσσει τις ΗΠΑ μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο στις πρώτες ξένες αγορές με ενδιαφέρον για ελληνικά ακίνητα.
Πολυτελείς κατοικίες
Αντίστοιχη τάση διαπιστώνεται και ως προς τη ζήτηση για αγορές πολυτελών κατοικιών σε γνωστά συγκροτήματα, όπως στη Μεσσηνία στο «Costa Navarino» ή στην Τζια, στο νέο «One & Only», όπου οι ενδιαφερόμενοι από τις ΗΠΑ κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις της λίστας, την ίδια στιγμή που οι υποψήφιοι Αμερικανοί αγοραστές αυξάνονται και πληθύνονται και για τις φθηνότερες κατηγορίες σπιτιών σε Αθήνα και νησιωτικούς προορισμούς.
Τα στοιχεία από τα μεγάλα δίκτυα αγγελιών όπως αυτό του Spitogatos τοποθετούν τις ΗΠΑ στο top 3 των χωρών (μαζί με τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο) με τις περισσότερες αναζητήσεις τη δεδομένη συγκυρία για κατοικίες προς αγορά στην Αττική και ειδικά στο κέντρο της Αθήνας, ενώ Γερμανία και ΗΠΑ προηγούνται στις αναζητήσεις και σε κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς, όπως συμβαίνει τώρα στην Κρήτη.