Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024
14.7 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Ο τουρισμός ανεβάζει το λιανεμπόριο

Πρέπει να διαβάσετε

Καθοριστική είναι η επίδραση του τουρισµού για το εγχώριο λιανεµπόριο, όπως προκύπτει από στοιχεία καθώς και από την αποτύπωση που προσφέρουν στελέχη της αγοράς, αναφορικά µε την πορεία που καταγράφηκε στη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού. Η εικόνα είναι εξόχως ενδεικτική εάν κανείς λάβει υπόψη του τις δηµοφιλείς τουριστικές περιοχές και ταυτόχρονα τα µεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.

Το γεγονός επιβεβαιώνεται και από τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καθότι ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στον πρώτο µήνα του καλοκαιριού, τον Ιούνιο, ήταν ανοδικός για το εγχώριο λιανεµπόριο κατά 12,1% σε σύγκριση µε τον Ιούνιο του 2021. Ήταν επίσης αυξηµένος σε σύγκριση µε τον µήνα που προηγήθηκε, τον Μάιο του 2022, όπου η µεταβολή ήταν στα επίπεδα του +15,2%. Σε όρους αξίας, προϊόντα όπως τα καύσιµα και τα λιπαντικά αυτοκινήτων είχαν τη µεγαλύτερη θετική µεταβολή σε ό,τι αφορά τον δείκτη κύκλου εργασιών, κατά 32,9% συγκρίνοντας τον Ιούνιο του 2022 µε τον Ιούνιο του 2021 και κατά 23,6% συγκρίνοντας τον Ιούνιο του 2022 µε τον Μάιο του ίδιου έτους.

Η εικόνα που σχετίζεται µε το µέγεθος της συµβολής που έχει ο τουρισµός στις πωλήσεις για το ελληνικό λιανεµπόριο έχει ενδιαφέρον εάν κανείς λάβει υπόψη του το γεγονός ότι συνεισφέρει καθοριστικά στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, ωστόσο σε περιοχές που βρίσκονται µακριά από την τουριστική κίνηση και τον κυρίαρχο ρόλο έχει η εγχώρια κατανάλωση τα δεδοµένα διαφοροποιούνται σηµαντικά, κάτι που προκύπτει και από τα πρόσφατα στοιχεία του Εµπορικού Επιµελητηρίου Αθηνών.

Καθοριστικός σε ό,τι αφορά την επίδρασή του στην εγχώρια κατανάλωση είναι ο ρόλος του αυξηµένου ενεργειακού κόστους, όπου, παρά τις κινήσεις της κυβέρνησης για επιχορήγησή του, οι οικιακοί λογαριασµοί δεν παύουν ακόµα και µε την κρατική επιδότηση να είναι σηµαντικά αυξηµένοι αυτή τη στιγµή σε σύγκριση µε την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο.

Σε έρευνα που πραγµατοποίησε, µάλιστα, το Εµπορικό Επιµελητήριο Αθηνών σε συνεργασία µε την ΑΣΟΕΕ, αναφερόταν ότι οι πωλήσεις στο ελληνικό λιανεµπόριο φέτος είναι βελτιωµένες για 6 στις 10 επιχειρήσεις σε σύγκριση µε το 2021 (57,7%) κατά την περίοδο των εκπτώσεων του καλοκαιριού, µια κατεξοχήν τουριστική περίοδο, ενώ 1 στις 5 επιχειρήσεις (25%) πατου 2019 στη φετινή περίοδο.

Τι δείχνουν οι µετρήσεις

Για να αντιληφθεί κανείς τον ρόλο του τουρισµού στην εξέλιξη του τζίρου των επιχειρήσεων, 4 στα 10 καταστήµατα που δραστηριοποιούνται σε σηµεία που προσελκύουν τουριστική ροή, σύµφωνα µε το Επιµελητήριο, είτε αυτά βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας κοντά στον κύκλο της Ακρόπολης είτε σε εµπορικά κέντρα – malls, ενίρουσίασε χειρότερο τζίρο σε σχέση µε την περσινή εκπτωτική περίοδο. Ως προς τη σύγκριση του κύκλου εργασιών κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων του 2022 σε σχέση µε εκείνες του 2019, οι περισσότερες επιχειρήσεις που συµµετείχαν στη συγκεκριµένη έρευνα έκαναν λόγο για χειρότερο τζίρο. Συγκεκριµένα, το 59,8% κατέγραψε µειωµένο κύκλο εργασιών, το 25% είχε ίδιες πωλήσεις και µόλις το 14,2% κατόρθωσε να υπερβεί τις πωλήσεις σχυσαν σηµαντικά τον τζίρο τους από τους ξένους επισκέπτες. Οι υπόλοιπες περιοχές που βρίσκονται στο κέντρο της πρωτεύουσας, οι συνοικιακές αγορές της Αθήνας καθώς και οι περιφερειακές αγορές, που αντιπροσωπεύουν το 63,5% του δείγµατος και δεν επηρεάζονται από τον τουρισµό, αντιµετώπισαν σοβαρό πρόβληµα, γιατί το ελάχιστο διαθέσιµο εισόδηµα των Ελλήνων καταναλωτών δεν στάθηκε ικανό να τονώσει τον τζίρο τους.

Το παράδειγµα Cosmos Sport και Αττικά Πολυκαταστήµατα

Σε ό,τι αφορά επιµέρους επιχειρήσεις, η Cosmos Sport, η οποία έχει εξαγοραστεί κατά το 80% από τον βρετανικό κολοσσό αθλητικών ειδών JD Sports, είχε θετική πορεία στις τουριστικές περιοχές όπως είναι η Κρήτη, το κέντρο της Αθήνας, η Ρόδος και η Κέρκυρα, που εντάσσονται στο ευρύ δίκτυο των συνολικά 65 καταστηµάτων που έχει η εταιρεία σε λειτουργία.

Αντίστοιχα θετική είναι και η εικόνα για την Αττικά Πολυκαταστήµατα Α.Ε., εταιρεία που, εκτός των άλλων, διαχειρίζεται τα γνωστά πολυκαταστήµατα Attica, η οποία κατά την περίοδο των φετινών εκπτώσεων κινήθηκε σε πωλήσεις σχεδόν στα ίδια επίπεδα µε αυτές του 2019. Σε ό,τι αφορά το διάστηµα των οκτώ µηνών του 2022, παρά το γεγονός ότι η επιχείρηση ξεκίνησε µε έντονα πτωτική πορεία, που τον Ιανουάριο, και λόγω της έντονης κακοκαιρίας αλλά και των φαινοµένων που τη συνόδευσαν, έφτασε περί το 30%, κατάφερε µέχρι στιγµής να περιορίσει τις απώλειές της σε µονοψήφιο ποσοστό, ενώ δεν αποκλείεται, εάν και οι επόµενοι µήνες κινηθούν θετικά, να φτάσει σε οικονοµικές επιδόσεις προ πανδηµίας, αγγίζοντας αυτές του 2019.

Προγραµµατισµένες επενδύσεις

Οι συγκεκριµένες δύο επιχειρήσεις –που αµφότερες ευνοούνται από τον τουρισµό–προχωρούν σε βήµατα επέκτασης της δραστηριότητάς τους, µε την Cosmos Sport να έχει προγραµµατίσει νέα καταστήµατα υπό την ταµπέλα της µάρκας JD Sports, µε το πρώτο βήµα να γίνεται στο Smart Park των Σπάτων, ενώ συνολικά πρόκειται να λειτουργήσουν τρία καταστήµατα εντός του 2022 στην Αττική µε την ίδια εµπορική ονοµασία. Επίσης, κατά το πρώτο τρίµηνο του 2023 επίκειται η δηµιουργία του πρώτου καταστήµατος της συγκεκριµένης αλυσίδας στην Κύπρο.

Από την πλευρά της, η Αττικά Πολυκαταστήµατα προχωρά στην επέκταση του 5ου ορόφου στο κεντρικό πολυκατάστηµα Attica της οδού Πανεπιστηµίου. Έως την άνοιξη του 2023 αναµένεται να έχει ολοκληρωθεί η συγκεκριµένη επένδυση ύψους περί τα 2 εκατ. ευρώ αποκλειστικά για τις κατασκευαστικές εργασίες και χωρίς να υπολογίζεται η επιπλέον δαπάνη που απαιτείται για τα περίπτερα των συνεργατών της που θα ενταχθούν στην προς ανάπτυξη επιφάνεια. Η εταιρεία έχει προγραµµατίσει και τη δηµιουργία ενός monobrand καταστήµατος στην Αττική µίας εκ των µαρκών τις οποίες διακινεί στην αγορά.

Πηγήcapital.gr

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα