Είναι γνωστό ότι η Νορβηγία είναι η χώρα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς συνεχίζει να σπάει τα ρεκόρ πωλήσεων EV χωρίς ουσιαστικά καμία πώληση βενζινοκίνητων ή ντίζελ οχημάτων.
Αλλά αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό είναι η επίδραση που έχουν αυτά τα ηλεκτρικά οχήματα στις πωλήσεις πετρελαίου, οι οποίες λόγω της εξάπλωσης των EV καταγράφουν απότομη πτώση στη χώρα – και το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και αλλού, σύμφωνα με την ιστοσελίδα ηλεκτροκίνησης Electrek.
Η νορβηγική στατιστική υπηρεσία SSB δημοσίευσε την Παρασκευή τα τελευταία νούμερα για τις πωλήσεις καυσίμων κίνησης, που δείχνουν εντυπωσιακή μείωση 9% στις πωλήσεις καυσίμων κίνησης από έτος σε έτος για τον μήνα Σεπτέμβριο.
Αυτό είναι αποτέλεσμα του παγκόσμιου ρεκόρ πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων της Νορβηγίας, με πάνω από το 90% των νέων οχημάτων στη χώρα να είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά. Η χώρα έχει ξεπεράσει τις δικές της υψηλές προσδοκίες, ουσιαστικά τερματίζοντας τις πωλήσεις οχημάτων ορυκτών καυσίμων χρόνια πριν το χρονοδιάγραμμα.
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν βενζινοκίνητα οχήματα στο δρόμο από τα προηγούμενα χρόνια που συνεχίζουν να μολύνουν και να χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα καθ ‘όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους.
Εάν χρειαστούν 10-15 χρόνια για να ανακυκλωθεί ο στόλος των οχημάτων, τότε αυτό σημαίνει ότι η Νορβηγία θα αποσύρει 6-10% των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα κάθε χρόνο.
Αλλά αυτή η τάση δεν είναι κάτι ιδιαίτερα νέο. Ενώ αυτή η μεγάλη πτώση 9% είναι μόνο ένα στιγμιότυπο ενός μήνα, οι πωλήσεις βενζίνης μειώνονται εδώ και περίπου δύο δεκαετίες στη Νορβηγία, καθώς το ντίζελ άρχισε να αντικαθιστά τη βενζίνη στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Tο ντίζελ βρίσκεται επίσης σε πτώση κατά το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας, καθώς η ηλεκτρική ενέργεια το έχει αντικαταστήσει ως καύσιμο.
Η πτώση στις πωλήσεις καυσίμων κίνησης στη Νορβηγία φαίνεται να συμβαίνει σχεδόν δύο φορές πιο γρήγορα σε ποσοστιαία βάση από τη μείωση της χρήσης άνθρακα στις Ηνωμένες Πολιτείες, τουλάχιστον σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα. Και η μακροπρόθεσμη τάση μπορεί να επιταχυνθεί.
Αυτό είναι σημαντικό γιατί όταν μιλάμε για εξηλεκτρισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας, το θέμα δεν είναι απλώς να υπάρχουν καλύτερα αυτοκίνητα με νέα τεχνολογία. Το θέμα είναι να μειωθεί η κατανάλωση πετρελαίου, έτσι ώστε ο άνθρακας που ανήκει στο υπέδαφος να παραμένει εκεί για πάντα, θεωρεί η ElecTrek.
Και ενώ η Νορβηγία είναι μια σχετικά μικρή χώρα, ειδήσεις όπως αυτή δείχνουν πώς θα μπορούσε να συμβεί αυτό καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (και ακόμη καλύτερα, ακόμη και καθαρότερες μέθοδοι μεταφοράς, όπως τα ηλεκτρονικά ποδήλατα και οι δημόσιες συγκοινωνίες) αυξάνονται ταχύτατα παγκοσμίως.
Ζήτηση πετρελαίου -> τιμές πετρελαίου -> προσφορά πετρελαίου
Υπάρχει μια αλληλεπίδραση μεταξύ της ζήτησης πετρελαίου, των τιμών του πετρελαίου και της προσφοράς πετρελαίου που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια σπείρα θανάτου για τη βιομηχανία πετρελαίου.
Τον τελευταίο καιρό, οι τιμές του πετρελαίου ήταν αρκετά υψηλές σε όλο τον κόσμο, πλησιάζοντας τα ιστορικά υψηλά της δεκαετίας του 2010 και του τέλους της δεκαετίας του 1970.
Αλλά κοιτάζοντας πίσω στην τελευταία κορύφωση, μπορούμε να δούμε κάτι ενδιαφέρον: μια τεράστια πτώση των τιμών του πετρελαίου στα μέσα της δεκαετίας του 2010, η οποία προκλήθηκε από μια «υπερβολική προσφορά». Αυτή η υπερπροσφορά σχετιζόταν τουλάχιστον εν μέρει με την αυξημένη χρήση υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων, γεγονός που οδήγησε σε σχετικά μικρή μείωση της ζήτησης πετρελαίου. Ωστόσο, αυτή η μικρή μείωση σήμαινε ότι αντλούνταν περισσότερο πετρέλαιο από ό,τι χρησιμοποιήθηκε, γεγονός που οδήγησε τις τιμές σε πτώση κατά περίπου δύο τρίτα μέσα σε λίγους μήνες.
Η επίδραση των τιμών του πετρελαίου στη ζήτηση των καταναλωτών σημαίνει ότι καθώς οι τιμές του πετρελαίου ανεβαίνουν, η χρήση (συχνά) μειώνεται και το ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξάνεται. Αυτό είναι λογικό, καθώς οι άνθρωποι αρχίζουν να σκέφτονται για πιο αποδοτικά οχήματα όταν το κόστος τροφοδοσίας του οχήματός τους γίνεται υπερβολικό.
Αλλά η επίδραση στην προσφορά εξετάζεται λιγότερο ευρέως. Σε αυτήν την περίπτωση, οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου μπορεί πράγματι να είναι περιβαλλοντικά επωφελείς, διότι σημαίνει ότι οι εταιρείες πετρελαίου έχουν λιγότερα κίνητρα να εξερευνήσουν νέες μεθόδους εξόρυξης και ότι οι πιο ακριβές μέθοδοι (όπως η εξόρυξη από πισσώδη άμμο, η οποία είναι επίσης πολύ πιο δαπανηρή για το περιβάλλον) καθίστανται αντιοικονομικές.
Εάν η εξόρυξη κοστίζει περισσότερο από όσο πωλείται το πετρέλαιο, τότε το έργο δεν θα ξεκινήσει. Και αν το έργο δεν ξεκινήσει, τότε το πετρέλαιο μένει στο έδαφος.
Έτσι, κατά κάποιο τρόπο, οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου μπορεί να είναι πραγματικά καλύτερες για το περιβάλλον από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου. Αυτό σημαίνει ότι ξεκινούν λιγότερα έργα και περισσότερα έργα και εταιρείες χρεοκοπούν λόγω υψηλού κόστους και χαμηλών κερδών.
Και αυτή είναι μια επιθυμητή για πολλούς σπείρα. Καθώς ο κύριος μοχλός της ζήτησης πετρελαίου (οχήματα) εξαφανίζεται, οι τιμές του πετρελαίου μπορεί να μειωθούν λόγω αυτής της ανισορροπίας προσφοράς-ζήτησης. Τότε, θα υπάρχει λιγότερος λόγος για τις εταιρείες να εξορύσσουν πετρέλαιο.
Ορισμένες περιοχές με χαμηλό κόστος εξόρυξης μπορεί ακόμη και να το προτιμήσουν με αυτόν τον τρόπο και να εργαστούν για να διασφαλίσουν ότι αυτό θα συμβεί. Η Μέση Ανατολή μπορεί να εξάγει πετρέλαιο φθηνότερα από οπουδήποτε αλλού, επομένως θα μπορούσε να είναι προς όφελός τους να θέσουν εκτός λειτουργίας μεθόδους εξόρυξης υψηλού κόστους. Η ίδια η Νορβηγία είναι μια χώρα εξόρυξης πετρελαίου (κυρίως για εξαγωγή, πλέον) και έχει μέτριο κόστος εξόρυξης, αλλά μπορεί να ωφεληθεί βραχυπρόθεσμα από μια εκτόξευση της ζήτησης από χώρες υψηλότερου κόστους.