Πεπεισμένος ότι τα πλήγματα στους αγωγούς Nord Stream 1 και 2 είναι δολιοφθορά και ότι δράστης είναι η Ρωσία, είναι ο Αντρί Κομπόλιεφ, πρώην πρόεδρος της ουκρανικής εταιρίας φυσικού αερίου Naftogaz στο διάστημα 2014-2021.
Η εξήγηση που δίνει για την επίθεση καθ΄εαυτήν σε συνέντευξή του στη γερμανική εφημερίδα Suddeutsche Zeitung, είναι ότι ο εκρηκτικός μηχανισμός είχε τοποθετηθεί με την κατασκευή των δύο αγωγών από τους Ρώσους.
Αυτή η μέθοδος χρησιμοποιείτο ήδη από τη Σοβιετική Ένωση και την «κληρονόμησε» η Ρωσία. «Τότε ήταν σύνηθες σε κάθε έργο κρίσιμης υποδομής να τοποθετείται εκρηκτικός μηχανισμός, προκειμένου να μπορεί να καταστραφεί γρήγορα σε περίπτωση πολέμου. Έτσι εξηγείται και το γεγονός, ότι δεν επλήγη αγωγός που δεν κατασκευάστηκε από τους Ρώσους», λέει ο Κομπόλιεφ, ο οποίος θεωρείται από τους μεγαλύτερους ειδικούς σε θέματα αγωγών και ενέργειας στην ανατολική Ευρώπη. Θυμίζει επίσης ότι στην τελευταία φάση κατασκευής του αγωγού Nord Stream 2 είχαν αποχωρήσει όλες οι δυτικές εταιρίες εξαιτίας των αμερικανικών κυρώσεων και ο αγωγός αποπερατώθηκε μόνο από ρωσικά κατασκευαστικά πλοία.
«Οι αγωγοί στη Βαλτική Θάλασσα εποπτεύονται καλύτερα από κάθε άλλον. Έχουν ενσωματωμένους αισθητήρες για τη ροή αερίου, οι οποίοι επιτρέπουν στους Ρώσους να επιτηρούν το υποθαλάσσιο περιβάλλον των αγωγών. Στην αποπεράτωση του αγωγού από το πλοίο Akademik Tscherskij προσέγγισαν στρατιωτικά πλοία και εκφόρτωσαν υλικό. Αυτό είναι επιβεβαιωμένο, όπως και ότι τα πλοία αυτά του πολεμικού ναυτικού είναι εξειδικευμένα σε σαμποτάζ σε ανοιχτή θάλασσα», λέει ο Κομπόλιεφ. Ο ίδιος αποκλείει να είναι έργο άλλης χώρας. «Αφού οι αγωγοί είναι τόσο καλά φρουρούμενοι από τους Ρώσους, πώς θα μπορούσε να προσεγγίσει κάποιος άλλος, χωρίς να γίνει αντιληπτός;», αναρωτιέται ο Κομπόλιεφ.
Μία τέτοια επιχείρηση δολιοφθοράς, λέει ο Oυκρανός ειδικός, δεν πρέπει να έχει οπωσδήποτε την έγκριση του Βλαντιμίρ Πούτιν. Θα μπορούσε να είναι έργο των μυστικών υπηρεσιών FSB. Όσο για το μέγεθος των πληγμάτων, εκτιμά ότι η βλάβη μπορεί να αποκατασταθεί και μάλιστα σχετικά γρήγορα. «Αυτά που ακούγονται, ότι οι αγωγοί έχουν καταστραφεί ολοσχερώς, είναι ανοησίες», λέει. «Για την επισκευή τους δεν θα χρειαστεί παραπάνω από ένας μήνας. Μετά την επισκευή δεν θα έχουν 50 χρόνια λειτουργίας, όπως σχεδιάζονταν αρχικά, θα έχουν 30 – 40 χρόνια ζωής». Αλλά «μπορούν να τεθούν και πάλι σε λειτουργία».