Τη δυνατότητα «πράσινων» επενδύσεων σε πάρκα τα οποία θα περιλαμβάνουν αιολική και φωτοβολταϊκή εγκατάσταση, υπό την προϋπόθεση ότι θα συνδυάζονται με μπαταρία behind the meter που απορροφά ενέργεια από το δίκτυο, δίνει το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο.
Στην πράξη, η συγκεκριμένη φόρμουλα αποτελεί τη μοναδική περίπτωση όπου μπορούν σε ένα έργο να συνδυαστούν οι δύο τεχνολογίες ΑΠΕ. Το γεγονός αυτό προσφέρει ευελιξία σε επενδυτές να αναπτύξουν έργα στα οποία θα λειτουργεί συμπληρωματικά η αξιοποίηση του αιολικού και ηλιακού δυναμικού, εξασφαλίζοντας για παράδειγμα τη μέγιστη δυνατή παραγωγή κάθε 24ωρο.
«Κλειδί» στη συγκεκριμένη φόρμουλα αποτελεί η ύπαρξη της μπαταρίας, η οποία έχει τη δυνατότητα να απορροφά ενέργεια και από το ΕΣΜΗΕ ή το ΕΔΔΗΕ (ανάλογα με την ισχύ του έργου). Επομένως, ένας τέτοιος σταθμός υπάγεται στην Παρ. 11Β του Αρθ. 10 του Ν. 4685/2020, κάτι που στην πράξη σημαίνει πως η παραγόμενη «πράσινη» ηλεκτροπαραγωγή δεν αποτελεί τη μοναδική πηγή της ηλεκτρικής ενέργειας που καταλήγει στην μπαταρία.
Αυτός είναι ο λόγος που, όπως αναφέρει σε σχετική χθεσινή διευκρινιστική της ανάρτηση η ΡΑΑΕΥ, οι σταθμοί της Παρ. 11Β ανήκουν στην κατηγορία των ειδικών έργων και διακρίνονται από όλες τις υπόλοιπες επενδύσεις στις ΑΠΕ. Έτσι, για παράδειγμα, διαφέρουν από τα έργα της Παρ.11Α (όπου υπάρχει μεν μπαταρία, αλλά χωρίς δυνατότητα απορρόφησης), αφού στη μονάδα αποθήκευσης δεν καταλήγει μόνο «πράσινη» ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και ηλεκτρική ενέργεια από το δίκτυο ή το σύστημα, μέρος της οποίας προέρχεται από ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.
Εκτός από τη δυνατότητα συνδυασμού των δύο τεχνολογιών ΑΠΕ σε μία μονάδα, η διαφοροποίηση αυτή σημαίνει επίσης πως τα συγκεκριμένα έργα δεν είναι επιλέξιμα για λειτουργική ενίσχυση. Επίσης, σε σχέση με τα πάρκα της Παρ. 11Α, για τη συμμετοχή τους στις χονδρεμπορικές αγορές θα πρέπει να υποβάλουν και δηλώσεις φορτίου (για την απορρόφηση κιλοβατώρων από το δίκτυο), εκτός από προσφορές έγχυσης ενέργειας.
Όπως έχει γράψει το energypress, ήδη καταγράφεται σημαντική στροφή επενδυτών στην προσθήκη αποθήκευσης. Στο μητρώο των ειδικών έργων (περ. 11Β), δίνουν ήδη το παρών 17 σταθμοί με μπαταρίες, συνολικής ισχύος 821 Μεγαβάτ. Προς το παρόν, πάντως, πρόκειται για έργα που αξιοποιούν μία αποκλειστικά τεχνολογία ΑΠΕ, και πιο συγκεκριμένα φωτοβολταϊκά συστήματα.