Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
17.2 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Μη κρατικά Πανεπιστήμια: Τον Ιανουάριο ο νόμος – Το πτυχίο θα παρέχει πλήρη επαγγελματικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα

Πρέπει να διαβάσετε

Ιδιαίτερα αυστηρό θα είναι το πλαίσιο λειτουργίας των μη κρατικών πανεπιστημίων που προανήγγειλε η κυβέρνηση, η έναρξη λειτουργίας των οποίων προσδιορίζεται για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.

Το σχέδιο νόμου, που παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο και χαρακτηρίζεται «ιστορικό» από την κυβέρνηση, αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση μετά τις γιορτές και να γίνει νόμος του κράτους τον Ιανουάριο του 2024, όπως έγραψε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εβδομαδιαία ανασκόπηση που δημοσιεύει στο Facebook.

Κάνοντας λόγο για «μεγάλο και ιστορικό βήμα», ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για μια «εκπαιδευτική ανορθογραφία» που διορθώνεται. Με τα μη κρατικά πανεπιστήμια, που θα λειτουργούν με αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια, θα δίνεται η δυνατότητα «να σπουδάσουν και να εργαστούν στην πατρίδα τους πολλοί από τους 40.000 νέους και νέες μας που σήμερα αναγκάζονται να σπουδάζουν στο εξωτερικό, με μεγάλο κόστος για τις οικογένειές τους. Αλλά και να προσελκύσουμε ξένους φοιτητές να έρθουν στην Ελλάδα για τις σπουδές τους, όπως και Έλληνες που διδάσκουν στο εξωτερικό να επιστρέψουν επιτέλους στην πατρίδα!».

Η λειτουργία των ιδρυμάτων, αναμένεται «στην έναρξη της περιόδου 2025/2026, δηλαδή τον Σεπτέμβριο 2025 και σε κάθε περίπτωση εντός της τετραετίας που η κυβέρνηση θα διανύσει», είπε ο κ. Πιερρακάκης και υποσχέθηκε «να δει την προοπτική να δηλώνεται στην φορολογική δήλωση το φοιτητικό επίδομα».

«Πλήρη ακαδημαϊκά και επαγγελματικά δικαιώματα»

Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης τόνισε ότι «το πτυχίο των Μη Κρατικών-Μη Κερδοσκοπικών πανεπιστημίων που θα ιδρυθούν στην Ελλάδα με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο, αποκλειστικά ως παραρτήματα ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, θα προσφέρει πλήρη Ακαδημαϊκά και επαγγελματικά δικαιώματα, ισοδύναμα με αυτά του “μητρικού” πανεπιστημίου του εξωτερικού».

Ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε στον ΣΚΑΪ ότι το νομοσχέδιο διασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή ποιότητα των ιδρυμάτων. «Ενώ σε άλλες περιπτώσεις τα κριτήρια ίδρυσης ενός παραρτήματος ξένου ιδρύματος σε μια χώρα τοποθετούνται μόνο από την ανεξάρτητη αρχή εκπαίδευσης της χώρας που εδρεύει το «μητρικό» ΑΕΙ, στη δική μας περίπτωση στα κριτήρια αυτά θα έχει λόγο ισχυρό η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), μια πλήρως ανεξάρτητη αρχή, ακριβώς για να διασφαλίσουμε από την αρχή την καλύτερη δυνατή ποιότητα σε αυτές τις συνεργασίες», είπε, προσθέτοντας ότι το πλαίσιο θα είναι το αυστηρότερο μεταξύ των χωρών της ΕΕ.

Το σχέδιο νόμου δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με τα 33 αναγνωρισμένα κολέγια με χιλιάδες σπουδαστές που λειτουργούν σήμερα. Ωστόσο, τα κολέγια θα μπορούν «να ιδρύσουν, σε συνεργασία με ξένα αναγνωρισμένα ιδρύματα ένα Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο, όπως στο νομοσχέδιο προβλέπεται, δηλαδή ικανοποιώντας τις δύο απαραίτητες προϋποθέσεις: να τηρούν το σύνολο των προβλεπόμενων κριτηρίων ίδρυσης και λειτουργίας του νόμου και να είναι Μη Κερδοσκοπικού χαρακτήρα».

Παράλληλα, ανέφερε ότι «και άτομα τρίτης ηλικίας θα μπορούν να φοιτήσουν σε αυτής της μορφής τα πανεπιστήμια, όπως μπορούν και στο δημόσιο πανεπιστήμιο να φοιτούν».

Τα κριτήρια ίδρυσης των παραρτημάτων των μη κρατικών πανεπιστημίων

Όσον αφορά στα κριτήρια ίδρυσης των παραρτημάτων των ξένων ιδρυμάτων σε συνεργασία με ελληνικά πανεπιστήμια ο κ. Πιερρακάκης επανέλαβε ότι «είναι θεσμικά, εκπαιδευτικά και υποδομής και είναι πλήρως ανελαστικά. Ένα τέτοιο ίδρυμα χρειάζεται να έχει από την έναρξή του τουλάχιστον τρεις σχολές, να διαθέτει τουλάχιστον 30 καθηγητές με διδακτορικό και δημοσιεύσεις και όλο το υπόλοιπο αναγκαίο προσωπικό, να ανταποκρίνεται στις προβλεπόμενες προϋποθέσεις υποδομής, ειδικά στις κτηριακές προδιαγραφές, να ιδρυθεί και να λειτουργεί αποκλειστικά ως παράρτημα ξένου αναγνωρισμένου ιδρύματος και να είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα».

Επικαλούμενος το παράδειγμα της Κύπρου και άλλων ευρωπαϊκών χωρών, που έχουν ήδη επιτυχίες με την ίδρυση αντίστοιχων πανεπιστημίων, ο υπουργός Παιδείας επισήμανε ότι «χρειάζεται να προχωρήσουμε όλοι μαζί για τις αλλαγές αυτές. Το ρεπερτόριο παγκοσμίως έχει αλλάξει, δεν μπορεί να έχουμε παραμείνει οι τελευταίοι στον κόσμο στο θέμα αυτό».

«Ναυαρχίδα της μεταρρύθμισης το δημόσιο Πανεπιστήμιο»

Πάντως, τόσο ο πρωθυπουργός όσο και ο υπουργός Παιδείας διαβεβαιώνουν ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι το δημόσιο Πανεπιστήμιο.

«Το δημόσιο πανεπιστήμιο παραμένει προτεραιότητά μας. Γι’ αυτό και το ενισχύουμε θεσμικά και οικονομικά ώστε να έχει ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία και να μπορεί να διευρύνει τις συνεργασίες του με κορυφαία διεθνή ιδρύματα. Διευκολύνουμε την καλύτερη αξιοποίηση της περιουσίας των ΑΕΙ και των ΕΛΚΕ, προκειμένου να αυξηθούν οι πόροι και να διοχετευθούν σε κοινωνικές δράσεις (υποτροφίες, σίτιση κ.λπ.) και σε ερευνητικά προγράμματα», έγραψε ο πρωθυπουργός.

Από την πλευρά του, ο κ. Πιερρακάκης υπογράμμισε ότι «το δημόσιο πανεπιστήμιο παραμένει για την κυβέρνηση η ναυαρχίδα της μεταρρύθμισης και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Θέλουμε και έχουμε αποφασίσει να το ενισχύσουμε σημαντικά σε τρία επίπεδα: να το διεθνοποιήσουμε για να οργανώνει συνεργασίες με ξένα ιδρύματα τόσο σε μεταπτυχιακό όσο και σε προπτυχιακό επίπεδο, να το χρηματοδοτήσουμε με πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ για να μπορέσει να ανταποκριθεί στο νέο ρόλο του και να του προσφέρουμε θεσμική ευελιξία με στόχο να το απογραφειοκρατικοποιήσουμε για να διευκολύνουμε την αυτοδιοικητική λειτουργία του».

Η εκπαιδευτική μεταααρύθμιση θα ολοκληρωθεί «με το νομοσχέδιο για την σχολική εκπαίδευση που θα ακολουθήσει αυτά για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και για την τριτοβάθμια εκπαίδευση».

Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η κυβέρνηση επιδιώκει την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Τη νέα χρονιά αναμένεται ότι θα υπάρξει νόμος για την αναβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων και των Δημόσιων ΙΕΚ, που θα ενισχυθούν με θεματικούς άξονες, καινούριους οδηγούς κατάρτισης, αλλά κυρίως με άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα