Με ιδιαίτερα θετικό τρόπο, μάλλον θετικότερο και του αναμενομένου, κύλησε σύμφωνα με πληροφορίες η σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” με αντικείμενο την αξιοποίηση του χώρου.
Το θετικό του πράγματος, αφορά στην διάθεση του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα και των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ να συμπεριλάβουν τις προτάσεις του Δήμου Ηρακλείου στον σχεδιασμό τους.
«Τον Μάϊο του 2024 αναλάβαμε την πρωτοβουλία ως Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων στην οποία προεδρεύει ο εκάστοτε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών να αναθέσουμε στο ΤΑΙΠΕΔ την ωρίμανση-αξιοποίηση αυτών των περιουσιακών στοιχείων. Ήδη υπάρχουν νομικοί και τεχνικοί σύμβουλοι οι οποίοι εργάζονται σε πρώτο βαθμό στο ξεκαθάρισμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Υπάρχουν μελέτες που έχουν γίνει την προηγούμενη διετία αλλά υπάρχουν και διαφορετικές προσεγγίσεις από συγκεκριμένα έγγραφα που έχει καταθέσει έγκαιρα στο ΤΑΙΠΕΔ η Δημοτική Αρχή. Υπάρχει η εκτίμηση αλλά και η δέσμευση μέχρι τέλος του έτους να έχουμε ολοκληρώσει αυτό που αφορά τον οδικό χάρτη για το ιδιοκτησιακό καθεστώς και στη συνέχεια, από το καινούριο έτος, να δούμε με βάση τις επιλογές που θα μας προταθούν, πρωτίστως από την Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και από άλλους φορείς που θα έχουν συγκεκριμένες προτάσεις για το πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε κατά τον βέλτιστο εφικτό τρόπο τον συγκεκριμένο χώρο στο μέλλον. Συνεκτιμώντας βεβαίως και τις οικονομικές δυνατότητες που θα έχουμε για να αξιοποιήσουμε αυτό το περιουσιακό στοιχείο», ανέφερε στις δηλώσεις του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι παρουσία τόσο του Δημάρχου Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινού, όσο και του Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη ειπώθηκε περισσότερες από μία φορές η φράση “θα κάνουμε αυτό που θέλετε’.
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει η συνεργασία και η συνέργεια μεταξύ της Αυτοδιοίκησης, των τοπικών φορέων μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ για την καλύτερη αξιοποίηση της έκτασης του Αεροδρομίου Ηρακλείου, προκειμένου να μην μείνει ούτε μια μέρα κλειστό μετά την λειτουργία του νέου αεροδρομίου, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. «Εμείς σε συνεννόηση με το Δήμο θα καταθέσουμε τις προτάσεις μας ούτως ώστε να γίνει η καλύτερη αξιοποίηση προς όφελος των πολιτών της Αλικαρνασσού, του Ηρακλείου, της ευρύτερης περιοχής γιατί τόσα χρόνια έχουν δεχτεί την επιβάρυνση με το αεροδρόμιο και πρέπει να βρούμε την καλύτερη λύση».
Με βάση το χρονοδιάγραμμα που τέθηκε στη σύσκεψη, το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει ολοκληρώσει μέχρι τον προσεχή Δεκέμβριο την εξέταση των στοιχείων που έχει στην διάθεσή του για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης (ο κ. Καλοκαιρινός παρουσίασε εκ νέου την τεκμηρίωση του Δήμου για την δική του ιδιοκτησία μέσα στο ακίνητο). Μέχρι τον Δεκέμβριο θα πρέπει να προχωρήσει ο Δήμος και στην κατάθεση των προτάσεών του για την αξιοποίηση του χώρου, ενός του σημερινού αεροδρομίου. Αυτές οι προτάσεις θα αξιολογηθούν και εν συνεχεία θα ξεκινήσει η προσπάθεια να βρεθεί χρηματοδότηση για την υλοποίησή τους.
«Σύμφωνα με την έρευνά μας η οποία θεωρούμε ότι έχει προχωρήσει σε πολύ ικανό βάθος, στην συνολική έκταση η ιδιοκτησιακή αναλογία του Δήμου και αυτό μιλώντας για τα 1.736.8 στρέμματα που είναι το ίδιο το αεροδρόμιο, είναι πράγματι στο 32,18%, περίπου 559 στρέμματα. Αυτό συζητώντας αθροιστικά θα πρέπει κανείς να το αναγάγει και στην ιδιοκτησία κατά 100% που προσεγγίζει τα 200 στρέμματα και κατά το υπόλοιπο σε μια συνιδιοκτησία των έντεκα τριακοστών που αφορά μάλιστα και το πιο κεντρικό μέρος αυτού του μεγάλου ακινήτου. Όλα αυτά τα οποία συζητάμε προέρχονται από την διανομή των κληροτεμαχίων του κάποτε αγροκτήματος της Νέας Αλικαρνασσού, η οποία έγινε το 1932 και απέδωσε στην κοινότητα Αλικαρνασσού μια συνολικλη έκταση η οποία ήταν ευρύτατη διότι εκτείνεται νότια και μέχρι την Βιομηχανική Περιοχή. Μιλάμε για μια μεταβίβαση της ιδιοκτησίας η οποία έγινε στην δεκαετία του 30, η οποία στη συνέχεια αμφισβητήθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και μετά από ένα μακρό δικαστικό αγώνα, με δύο αποφάσεις, μια απόφαση του Αρείου Πάγου το 1988 και μια του Ανώτατου Δικαστηρίου το 1990 αναγνωρίστηκε η ιδιοκτησία της τότε κοινότητας, μετέπειτα Δήμου Αλικαρνασσού, του οποίου καθολικός διάδοχος είναι ο Δήμος Ηρακλείου.
Ένα προσχέδιο που είχε ανατεθεί από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή αφορούσε την ευρύτερη περιοχή η οποία προσεγγίζει τα 4000 στρέμματα και περιλαμβάνει συνεπώς και όλες τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις νοτίως του αεροδρομίου και όλη την περιοχή δυτικά του αεροδρομίου, μπαίνοντας και μέσα στην Αλικαρνασσό . Αυτό το οποίο συζητά αυτή τη στιγμή και αυτό που έχει αποτελέσει αντικείμενο ανάθεσης από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς το ΤΑΙΠΕΔ αφορά την ίδια την έκταση του αεροδρομίου. Σήμερα ωστόσο είχα την ευκαιρία ακριβώς να θέσω το ζήτημα αυτό και με την εξής συλλογιστική: Ότι εφόσον ιδιοκτησιακά αποδεικνύεται ότι υπάρχει μια μίξη των ιδιοκτητών στο αεροδρόμιο ανάλογη με αυτή των υπόλοιπων εκτάσεων θα μπορούσαμε να συζητήσουμε την διεύρυνση αυτής της περιοχής παρέμβασης. Αλλά σε κάθε περίπτωση αυτό το οποίο πρέπει να γίνει θα πρέπει να είναι συμβατό με το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο το οποίο εκπονείται αυτή την στιγμή, διότι αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει είναι να υπάρχει μια συνοχή και μια συνέχεια στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα. Αυτό είναι το βασικό, αυτό το οποίο θα επιδιώξουμε.
Ο Υπουργός μας έθεσε και την “πρόκληση” ενός χρονοδιαγράμματος για την κατάθεση ιδεών στους επόμενους μήνες. Υπάρχουν παράμετροι οι οποίοι έχουν τεθεί από το “Δικαίωμα στην Πόλη” οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη το πως αυτές θα διαταχθούν και θα μετρηθούν τελικά, θα εξαρτηθεί βεβαίως και από το ποια θα είναι η περιοχή παρέμβασης. Εάν δηλαδή αυτή θα παραμείνει η περιοχή του αεροδρομίου με την πολύ συγκεκριμένη μορφολογία την οποία αφορά η σημερινή ανάθεση ή αν ενδεχομένως θα διευρυνθεί. Η δική μας άποψη είναι ότι είναι σκόπιμο να διερευνηθεί η διεύρυνση της περιοχής», ανέφερε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός.
Με πιο απλά λόγια, εφόσον επιβεβαιωθούν όσα ακούστηκαν, τότε όλοι οι εμπλεκόμενοι είναι διατεθειμένοι να συνεργαστούν για την εκπόνηση ενιαίου σχεδιασμού. Μένει τώρα να αποδειχθούν αυτές οι καλές προθέσεις και στην πράξη.
Η ανακοίνωση του Δήμου Ηρακλείου:
Στη σύσκεψη με θέμα τις παρεμβάσεις που απαιτούνται για την ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» και την αξιοποίηση της έκτασης μετά την παύση της λειτουργίας του, που συγκάλεσε στο αεροδρόμιο ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, συμμετείχε το απόγευμα της Δευτέρας ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός.
Αναφορικά με τα ζητήματα ομαλής λειτουργίας του αερολιμένα, ο Δήμαρχος Ηρακλείου εξέφρασε την βούληση του Δήμου να συνεχίσει να υποστηρίζει την λειτουργία του σύμφωνα και με τις δυνατότητες που υπάρχουν. Αναφερόμενος στην επόμενη μέρα μετά την παύση αυτής της λειτουργίας και την αξιοποίηση της έκτασης που σήμερα καταλαμβάνει, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην επιστολή – απάντηση του Δήμου Ηρακλείου προς το ΤΑΙΠΕΔ, όπου γινόταν και η ιστορική αναφορά από την οριστική διανομή των κλήρων Αγροκτήματος Νέας Αλικαρνασσού το 1932, μέχρι και την ολοκλήρωση της μακράς δικαστικής αντιδικίας του Δήμου Νέας Αλικαρνασσού με το Ελληνικό Δημόσιο, από την οποία και ήρθη από τον Άρειο Πάγο (1988) και το Ειδικό Δικαστήριο (1990) κάθε αμφισβήτηση ως προς την κυριότητα των κληροτεμαχίων: Κρίθηκε ότι ο Δήμος Νέας Αλικαρνασσού και νυν Δήμος Ηρακλείου, ήταν πάντοτε κύριος του κλήρου του. Παράλληλα, επανέλαβε ότι σύμφωνα με την έρευνα που έχει γίνει για τα 1736,8 στρέμματα που είναι η έκταση του αεροδρομίου, ο Δήμος Ηρακλείου είναι ιδιοκτήτης κατά 100% σε 199,7 στρέμματα και κατά 11/30 σε 979,8 στρέμματα. Δηλαδή ιδιοκτήτης του 32,8% της συνολικής έκτασης.
Σε δήλωσή του αμέσως μετά την σύσκεψη, ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, αναφορικά με την μελλοντική αξιοποίηση της έκτασης του «Νίκος Καζαντζάκης» επεσήμανε: «Πρόσφατα, τον Μάιο του 2024, αναλάβαμε την πρωτοβουλία ως Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων στην οποία προεδρεύει ο εκάστοτε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, να αναθέσουμε στο ΤΑΙΠΕΔ την ωρίμανση αξιοποίησης αυτού του περιουσιακού στοιχείου. Και ήδη υπάρχουν νομικοί και τεχνικοί σύμβουλοι οι οποίοι εργάζονται σε πρώτο βαθμό στο ξεκαθάρισμα του ιδιοκτησιακού καθεστώς. Υπάρχουν μελέτες που έχουν γίνει την προηγούμενη διετία αλλά υπάρχουν και διαφορετικές προσεγγίσεις από συγκεκριμένα έγγραφα που έχει καταθέσει έγκαιρα στο ΤΑΙΠΕΔ η Δημοτική Αρχή. Υπάρχει η εκτίμηση αλλά και η δέσμευση, μέχρι το τέλος του έτους να έχουμε ολοκληρώσει αυτό που αφορά τον οδικό χάρτη για το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Και στη συνέχεια, από το καινούργιο έτος, να δούμε με βάση τις επιλογές που θα μας προταθούν πρωτίστως από την Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και από άλλους φορείς που θα έχουν συγκεκριμένες προτάσεις, πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε κατά τον βέλτιστο τρόπο το συγκεκριμένο χώρο στο μέλλον. Συνεκτιμώντας βεβαίως και τις οικονομικές δυνατότητες που θα έχουμε για να αξιοποιήσουμε αυτό το περιουσιακό στοιχείο. Νομίζω, συμπερασματικά, ότι ήταν μια εξαιρετικά χρήσιμη συνάντηση για όλους μας.».
Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης με δήλωσή του επεσήμανε: «Ακόμα μια συζήτηση με τον Υπουργό κ. Σταϊκούρα, τον Δήμαρχο Ηρακλείου, τους τοπικούς Βουλευτές μας για την αξιοποίηση του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης. Πρέπει να υπάρξει η συνεργασία και η συνέργεια μεταξύ της Αυτοδιοίκησης, των τοπικών φορέων και του ΤΑΙΠΕΔ για την καλύτερη αξιοποίηση και να μην μείνει ούτε μια μέρα κλειστό μετά τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Εμείς σε συνεννόηση με τον Δήμο θα καταθέσουμε τις προτάσεις μας ούτως ώστε να γίνει η καλύτερη αξιοποίηση προς όφελος των πολιτών της Νέας Αλικαρνασσού, του Ηρακλείου, της ευρύτερης περιοχής, γιατί τόσα χρόνια έχουν δεχθεί την επιβάρυνση με το αεροδρόμιου που λειτουργεί και πρέπει να βρούμε την καλύτερη λύση.».
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός από την πλευρά του, αναφερόμενος και στην ευρύτερη περιοχή που προσεγγίζει τα 4.000 στρέμματα και περιλαμβάνει και τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις νοτίως του αεροδρομίου αλλά και δυτικά του αεροδρομίου μπαίνοντας και μέσα στη Νέα Αλικαρνασσό, τόνισε σε δήλωσή του: «Σήμερα είχα την ευκαιρία να θέσω το ζήτημα αυτό με την εξής συλλογιστική: Ότι εφόσον αποδεικνύεται ότι υπάρχει μια μίξη των ιδιοκτητών στο αεροδρόμιο ανάλογη με αυτή των υπόλοιπων εκτάσεων, θα μπορούσαμε να συζητήσουμε τη διεύρυνση αυτής της περιοχής παρέμβασης. Αλλά σε κάθε περίπτωση, αυτό το οποίο θα πρέπει να γίνει, θα πρέπει να είναι συμβατό με το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο το οποίο εκπονείται αυτή τη στιγμή, Διότι αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει είναι να υπάρχει μια συνοχή και μια συνέχεια στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα. Αυτό είναι το βασικό, αυτό είναι αυτό το οποίο θα επιδιώξουμε. Ο Υπουργός μας έθεσε και την πρόκληση, και το λέω με την καλή έννοια, ενός χρονοδιαγράμματος για την κατάθεση ιδεών στους επόμενους μήνες, υπάρχουν παράμετροι οι οποίοι έχουν τεθεί από το «Δικαίωμα στην πόλη», που είναι η παράταξη από την οποία αναδείχθηκε η σημερινή Δημοτική Αρχή, που θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν. Το πώς αυτές θα διαταχθούν και θα μετρηθούν τελικά, θα εξαρτηθεί βεβαίως και από το ποια θα είναι η περιοχή παρέμβασης. Αν δηλαδή αυτή θα παραμείνει η περιοχή του αεροδρομίου με την πολύ συγκεκριμένη μορφολογία, ή αν ενδεχομένως θα διευρυνθεί. Η δική μας άποψη είναι ότι είναι σκόπιμο να διερευνηθεί η διεύρυνση της περιοχής.».
Υπενθυμίζεται ότι είχε προηγηθεί συνάντηση του Δημάρχου Ηρακλείου με τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών το πρωί της Τετάρτης 16/10 στη Λότζια, με την ατζέντα να περιλαμβάνει δυο κομβικά έργα για το Ηράκλειο, τον ΒΟΑΚ και την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», μετά την λειτουργία του αεροδρομίου Καστελίου.
Στην ευρεία σύσκεψη στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» συμμετείχαν επίσης οι Βουλευτής Ηρακλείου Μάξιμος Σενετάκης, Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης και Λευτέρης Αυγενάκης, ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ηρακλείου Νίκος Συριγωνάκης, οι Γενικοί Γραμματείς του Υπουργείου, Υποδομών Κωνσταντίνος Μαγουλάς και Μεταφορών Δέσποινα Παληαρούτα, ο Διοικητής της ΥΠΑ Γιώργος Σαουνάτσος, η Γενική Γραμματέας του Δήμου Ηρακλείου Μαρία Σκραφνάκη, ο Αερολιμενάρχης Γιώργος Πλιάκας και στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ.