Ξεκίνησε η πόντιση του υποβρύχιου καλωδίου που θα συνδέσει την Κρήτη με την Αττική με το έργο της «μεγάλης» ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού να έχει περάσει πλέον σε φάση κατασκευής.
«Αφού ολοκληρώσαμε επιτυχώς την πρώτη διασύνδεση της Κρήτης, αυτή με την Πελοπόννησο, που λειτουργεί από το καλοκαίρι και ελπίζω ότι και οι κάτοικοι της Κρήτης έχουν αντιληφθεί τα οφέλη από την πλευρά της βελτίωσης της τροφοδοσίας των καταναλωτών του νησιού, πλέον μπαίνουμε για τα καλά στην φάση κατασκευής της μεγάλης διασύνδεσης ανάμεσα στο Ηράκλειο και στην Αττική», δήλωσε στον ΣΚΑΪ Κρήτης 92,1 και τον Σωτήρη Μεταξά ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μάργαρης.
Την Παρασκευή 12 Νοεμβρίου κατέπλευσε στην Αττική το πλοίο «Aurora» της εταιρείας Nexans, που είναι η μία από τις δύο εταιρείες που έχουν αναλάβει την παραγωγή και την εγκατάσταση των δύο υποβρυχίων καλωδίων που θα τοποθετηθούν μεταξύ Ηρακλείου Κρήτης και Αττικής. Σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη το πλοίο έχει ήδη ξεκινήσει τις εργασίες πόντισης του καλωδίου ανοιχτά της Μήλου με κατεύθυνση προς τα Μέγαρα της Αττικής και τα πρώτα 170 χλμ του υποβρυχίου καλωδίου αναμένεται να εγκατασταθούν μέχρι τέλος Νοεμβρίου.
«Στη συνέχεια τα προχωρήσουμε και στα υπόλοιπα τμήματα των συνδέσεων», ανέφερε ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ ο οποίος συμπλήρωσε πως παράλληλα και σε λίγες μέρες ολοκληρώνεται και η πόντιση της μιας από τις δύο οπτικές ίνες που θα εγκατασταθούν και είναι απαραίτητες για την επικοινωνία μεταξύ των δύο τερματικών σταθμών της διασύνδεσης.
«Το έργο μετά από πολλά χρόνια μελετών και προβλημάτων, βρίσκεται πλέον στη φάση κατασκευής με σκοπό την ολοκλήρωση το αμεσότερο δυνατό», σημείωσε ο κ. Μάργαρης και τόνισε ότι στόχος είναι το έργο να ηλεκτριστεί το 2024.
Ο ίδιος τόνισε ότι μεγάλη διασύνδεση σηματοδοτεί οριστικά την ενεργειακή επάρκεια του νησιού. «Η μεγάλη διασύνδεση θα κλείσει οριστικά τα ζητήματα που είχε η Κρήτη όλα αυτά τα χρόνια, από πλευράς επάρκειας, εφοδιασμού καθώς θα τροφοδοτείται πλήρως από τις δύο διασυνδέσεις. Πλέον αυτού όμως θα έχει και τη δυνατότητα να περάσει στην λεγόμενη πράσινη εποχή, να έχει δηλαδή περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στον χώρο της Κρήτης οι οποίες θα συμβάλλουν και αυτές από την πλευρά τους στην κάλυψη του φορτίου», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο ο κ. Μάργαρης σημείωσε πως ήδη η διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο συμβάλλει σημαντικά στο θέμα της επάρκειας και όχι μόνο στο θέμα της ασφάλειας καθώς όπως σημείωσε υπήρξαν αρκετά συμβάντα από το καλοκαίρι μέχρι σήμερα, στα οποία πριν τη διασύνδεση θα υπήρχαν προβλήματα τροφοδοσίας των καταναλωτών δίνοντας τα παραδείγματα του καλοκαιρού που υπάρχουν αυξημένα φορτία λόγω του τουρισμού αλλά των ημερών του σεισμού που δημιουργήθηκαν διαταραχές στις τοπικές μονάδες. «Οι κάτοικοι της Κρήτης δεν ένιωσαν τίποτα», δήλωσε.
Mια ακόμη σημαντική παράμετρος της διασύνδεσης του νησιού με την Αττική είναι το γεγονός πως με την έναρξη της λειτουργίας της θα κλείσουν όλες οι συμβατικές μονάδες, που αυτή τη στιγμή λειτουργούν στην Κρήτη( στον Αθερινόλακκο, στα Λινοπεράματα, στα Χανιά). «Προφανώς θα διατηρηθεί κάποια ισχύς θερμική συμβατική ώστε να είναι διαθέσιμη για να λειτουργήσει αν και όποτε χρειαστεί αυτό, σε περίπτωση που έχουμε κάποιο συμβάν σε κάποια διασύνδεση», ξεκαθάρισε ο κ. Μάργαρης.
Παράλληλα τόνισε ότι δεν υπάρχει αντίστοιχο project σε επίπεδο Ελλάδας, ενώ πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που πραγματοποιούνται διεθνώς, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα χαρακτηριστικά του: το μέγεθος της ισχύος που φτάνει τα 1000μεγαβατ, το μέγιστο βάθος θάλασσας που φτάνει τα 1200 μέτρα, το μήκος της διασύνδεσης που μόνο το υποβρύχιο κομμάτι αφορά σε 330 χλμ, το γεγονός ότι κατασκευάζεται με τρόπο που να μπορεί να υποδεχτεί επέκταση προς άλλα μέρη όπως για παράδειγμα η Κύπρος που σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη είναι ένα από τα σχέδια-έργα τα οποία βρίσκονται σε φάση ωρίμασης. «Το έργο αυτό τοποθετεί την Κρήτη αυτή τη στιγμή στον διεθνή χάρτη όσον αφορά μεγάλες διασυνδέσεις και τεχνολογικές καινοτομίες και αυτό το επιβεβαιώνουν και όλοι οι διεθνείς κατασκευαστικοί οίκοι οι οποίοι ενδιαφέρθηκαν να συμμετέχουν στο έργο», ανέφερε.
«Γενικά μπαίνουμε και με αυτές τις διασυνδέσεις στην εποχή των διασυνδέσεων, όπου θα διασυνδεθούν όλα τα μεγάλα και μεσαίου μεγέθους νησιά στο Αιγαίο και βέβαια παράλληλα όπως ανακοινώθηκε ξεκινά ο σχεδιασμός για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα τα οποία προφανώς συνδυάζονται με διασυνδέσεις τις οποίες εμείς υλοποιούμε. Άρα είναι μια 10ετία που θα εξασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια των νησιών, που θα δοθεί χώρος για την εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας διαφορετικών μορφών και στον χώρο της θάλασσας προκειμένου να πετύχουμε την ενεργειακή μετάβαση και να απεξαρτηθούμε από τα ορυκτά καύσιμα που βλέπετε στην συγκυρία που είμαστε τις συνέπειες που έχουν από πλευράς τιμών και για τους καταναλωτές», σημείωσε ο κ. Μάργαρης.
Τέλος ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ επανέλαβε πως η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης θα έχει τεράστιο όφελος για τους καταναλωτές. «Αναφορικά με τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, το 2025, που θα έχει λειτουργήσει ένα χρόνο, το όφελος θα είναι περίπου 550 εκ ευρώ ανά έτος στις Υπηρεσίες κοινής Ωφέλειας και αυτό το ποσό το 2030 θα φτάσει το ένα δις ευρώ», ανέφερε χαρακτηριστικά υπενθυμίζοντάς πως αυτή της στιγμή οι καταναλωτές στην Ελλάδα συνολικά επιβαρύνονται με ένα ποσό της τάξης των 800 εκ ευρώ τον χρόνο μέσω των ΥΚΩ.