Ενεργειακό κόστος, ακρίβεια, ανατιμήσεις, τα προβλήματα των δημοτικών επιχειρήσεων,οι οδικοί άξονες της Κρήτης, η διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων αλλά και το μέλλον της τοπικής αυτοδιοίκησης τέθηκαν επί τάπητος στην κοινή συνεδρίαση του Προεδρείου της ΚΕΔΕ, του Διοικητικού Συμβουλίου της ΠΕΔ Κρήτης, της Ολομέλειας των Δημάρχων Κρήτης, των Αντιπροσώπων της ΠΕΔ Κρήτης στη Γενική Συνέλευση της ΚΕΔΕ και του Εποπτικού Συμβουλίου.
«Αυτό το οποίο αυτή τη στιγμή αποτελεί τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο των αυτοδιοικητικών όλης της χώρας είναι το μεγάλο ενεργειακό κόστος που έχει γονατίσει τους ΟΤΑ και συγκεκριμένα τις δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης. Ένα κόστος έχει εκτροχιάσει τους προϋπολογισμούς και φανταστείτε ότι βρισκόμαστε ακόμα στο πρώτο εξάμηνο του έτους», δήλωσε στην Τηλεόραση CRETA και την Μαρία Μπινιχάκη το μέλος του εποπτικού συμβουλίου της ΚΕΔΕ και δημοτικός σύμβουλος Ηρακλείου Νίκος Γιαλυτάκης.
«Θα μπορούσε από την κεντρική κυβέρνηση να υπήρχε μια μέριμνα όπως αυτή που υπήρχε για τους αρτοποιούς. Να υπάρξει μια επιστροφή ποσού, ή αν θέλετε μια επιδότηση στην κιλοβατώρα έτσι ώστε να μπορέσουμε να αναχαιτίσουμε όλο αυτό το κόστος που έχει δημιουργηθεί. Αυτό που επιζητούμε είναι να υπάρχουν έκτακτες επιχορηγήσεις των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων οι οποίες θα καλύψουν το σύνολο της ανάγκης και έχουμε προϋπολογίσει ότι θα είναι περίπου 500 εκατ. ευρώ», συμπλήρωσε ο κ. Γιαλυτάκης.
Στο πλαίσιο της συνεδρίασης συζητήθηκαν ακόμη η πορεία των δημοσίων έργων, με τον κ. Γιαλυτάκη να τονίζει ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εργολάβων που έχουν «παγώσει» τα έργα καθώς δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο αυξημένο ενεργειακό κόστος και το κόστος των δομικών υλικών.
Αναφορικά με την ναυαγοσωστική κάλυψη και τα προβλήματα που έχουν προκύψει από την εφαρμογή της νέας νομοθετικής ρύθμισης ο κ. Γιαλυτάκης τόνισε ότι οι δήμοι δεν είναι αντίθετοι με τις επιπλέον προ απαιτούμενα που αυτή ορίζει καθώς πρώτη προτεραιότητα είναι η ασφάλεια των λουόμενων, ωστόσο θα έπρεπε να υπάρχει και η αντίστοιχη χρηματοδότηση των δήμων, ενώ μεγάλο πρόβλημα αποτελεί και η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού για την κάλυψη των θέσεων των ναυαγοσωστών.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι θα υπάρξουν δήμοι που δεν θα μπορέσουν να καλύψουν το σύνολο των αναγκών και πιθανόν να βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα, τα οποία όμως στη συνέχεια η κυβέρνηση δεν θα βεβαιώσει καθώς αντιλαμβάνεται πως η μη κάλυψη των θέσεων δεν οφείλεται σε αμέλεια των δήμων αλλά σε αντικειμενική δυσκολία.
Αναφορικά με το Ταμείο Ανάκαμψης ο κ. Γιαλυτάκης τόνισε ότι θα πρέπει να καταγραφούν αρχικά οι ανάγκες των ΟΤΑ και στην συνέχεια να βγουν στοχευμένες προσκλήσεις ώστε να υπάρχει γρήγορη και μεγάλη απορρόφηση των πόρων. «Ένας άξονας ο οποίος μας ενδιαφέρει άμεσα είναι αυτός των οδικών έργων, ασφαλτοστρώσεις, φωτισμοί και αστικός εξοπλισμός και μας ενδιαφέρει να αφορά και τον αστικό ιστό και όχι μόνο τους περιφερειακούς δρόμου» σημείωσε ο ίδιος.
Τέλος σημείωσε πως η τοπική αυτοδιοίκηση να ενισχυθεί τόσο οικονομικά όσο και με εργαζόμενους. «Μια μεγάλη πληγή για την τοπική αυτοδιοίκηση που πρέπει επιτέλους να κλείσει είναι η κινητικότητα Δεν αντιλαμβανόμαστε πλέον πως εκλαμβάνει η κεντρική διοίκηση τους ΟΤΑ. Έχουν αιμορραγήσει από εργατικό δυναμικό, δεν αντέχουμε άλλο να φεύγουν τα στελέχη μας με την κινητικότητα. Είναι ένα διαρκές αίτημά μας προς το υπουργείο Εσωτερικών οι προσλήψεις που πρέπει να γίνουν σε όλες τις βαθμίδες», κατέληξε ο κ. Γιαλυτάκης.