13 νεκρούς από τροχαία μετρά η Κρήτη, από τις αρχές του χρόνου μέχρι και σήμερα, με τελευταίο θύμα την 32χρονη, η οποία έφυγε χθες από τη ζωή, μετά από 37 ημέρες νοσηλείας στην ΜΕΘ του νοσοκομείου Χανίων.
Ο πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης, μιλώντας στον ΣΚΑΪ Κρήτης 92,1 και την Μαρία Μπινιχάκη, χαρακτήρισε «προβληματική» την κατάσταση με τα τροχαία στο νησί, αφού ούτε ο πολύμηνος περιορισμός στις μετακινήσεις κατάφερε να τα περιορίσει, με τον αριθμό των νεκρών να προβληματίζει ιδιαίτερα αφού το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι στους δρόμους της Κρήτης είχαν χάσεις τη ζωή τους 6 άνθρωποι.
Πρόκειται για μια αύξηση της τάξης του 120%, με τον κ. Λιονάκη να τονίζει πως το ποσοστό αυτό «τρομάζει» για το πως θα μπορούσε να διαμορφωθεί ο αριθμός των νεκρών στο τέλος της χρονιάς. «Ελπίζω να μην γυρίσουμε σε εποχές που είχαμε 60 και 70 νεκρούς κάθε χρόνο στο νησί», ανέφερε.
Προβληματισμός για το Λασίθι
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία παρατηρείται μια αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων στο Νομό Λασιθίου.
Σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη , ο νομός μετρά ήδη τέσσερις νεκρούς με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στην περιοχή της Ιεράπετρας, ενώ τις χρονιές που η Κρήτη μετρούσε 100 – 120 νεκρούς στην άσφαλτο , στον συγκεκριμένο νομό καταγράφονταν μόλις 2 ή 3 θάνατοι από τροχαία.
Το SOS για τις μηχανές και η αστυνόμευση
Ο Πρόεδρος του Ε.ΣΥ.ΠΡΟ.Τ.Α έδωσε στοιχεία για τη χρήση των μηχανών στην Κρήτη καθώς τα οχήματά αυτά, και ιδιαιτέρως οι μηχανές μεγάλου κυβισμού, αποτελούν ένα μεγάλο μέρος του προβλήματος των τροχαίων που σημειώνονται στο νησί.
Σύμφωνα με τον κ. Λιονάκη, εξαιτίας της μακράς καλοκαιρίας στο νησί, υπάρχει υψηλή χρήση μηχανών από τους κατοίκους.
Πιο συγκεκριμένα το Ηράκλειο έχει τις περισσότερες κατ’ αναλογία μοτοσικλέτες και δίκυκλα στη χώρα ενώ στην Κρήτη συνολικά σημειώνεται μία υψηλότερες χρήσεις δίκυκλων στην Ευρώπη.
Ο κ. Λονάκης σημείωσε πως «μια μηχανή μεγάλου κυβισμού δεν είναι εύκολο οδηγηθεί και να τιθασευτεί από ένα παιδί 18 και 20 χρονών και έτσι έχουμε δυσάρεστα αποτελέσματα», ενώ συμπλήρωσε πως στην πλειονότητά τους οι δικυκλιστές δεν φορούν κράνος.
Επεσήμανε πως η αύξηση των ελέγχων από πλευράς των αστυνομιών αρχών αρχίζει να φέρνει αισιόδοξα αποτελέσματα στο νησί, ενώ υπενθύμισε την πρόσφατη έρευνα του συλλόγου στο Ηράκλειο, σύμφωνα με την οποία το 93% των δικυκλιστών χρησιμοποιούν κράνος.
Τις τελευταίες 20 ημέρες μάλιστα στο νησί έχουν σημειωθεί περισσότερα από 6 τροχαία με μηχανές, οι αναβάτες των οποίων είναι καλά στην υγεία τους, ή έχουν τραυματισμούς οι οποίοι θα ξεπεραστούν και αυτό χάρη στην χρήση κράνους, ανέφερε ο κ. Λιονάκης.
Πολύ χαμηλή είναι και η χρήση ζώνης από τους οδηγούς στην Κρήτη με τον κ. Λιονάκη να τονίζει πως ένας οδηγός που φορά ζώνη ή κράνος έχει εξασφαλίσει πως θα γλιτώσει κατά 70% τα δυσάρεστα αποτελέσματα από μια ενδεχόμενη σύγκρουση.
Τα τροχαία μετακινήθηκαν στην ενδοχώρα
Τραγικές διαστάσεις λαμβάνουν τα τροχαία στην ενδοχώρα του νησιού, αφού από τα 13 θανατηφόρα τροχαία που σηειώθηκενα φέτος στο νησί, τα 11 είναι στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, 1 στον ΒΟΑΚ και 1 εντός αστικού ιστού.
Ο κ. Λιονάκης μάλιστα ανέφερε πως η μετακίνηση αυτή είναι αποτέλεσμα της αστυνόμευσης και του διαχωριστικού στηθαίου, έστω και λίγων χιλιομέτρων, στον ΒΟΑΚ. «Το θέμα του τροχαίου είναι μεταναστευτικό και το ξέρουμε καλά. Αν δεν υπάρξει ολοκληρωμένη προσέγγιση φεύγει και πάει αλλού», ανέφερε χαρακτηριστικά και επανέλαβα για μια ακόμη φορά πως η οδική συμπεριφορά πρέπει να γίνει μάθημα στα σχολεία και μάλιστα από τις μικρότερες κιόλας τάξεις.
Τέλος ο κ. Λιονάκης εξήρε την προσπάθεια που ξεκίνησε και πάλι στο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής στη Νέα Αλικαρνασσό, με πρωτοβουλία του Τμήματος Τροχαίας Ηρακλείου σε συνεργασία με τη ΔΗΚΕΗ, οι οποίοι καθημερινά ενημερώνουν μικρούς μαθητές για τη σωστή κυκλοφοριακή συμπεριφορά μέσα από τη δράση «Ασφαλώς – Κυκλοφορώ».