Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
17.7 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Κρήτη: 380 αυθαίρετα κτίσματα προς κατεδάφιση σε αιγιαλό και παραλία – Οι «πρωταθλήτριες» περιοχές

Πρέπει να διαβάσετε

Περίπου σε 380 ανέρχονται τα αυθαίρετα προς κατεδάφιση σε αιγιαλό και παραλία στην Κρήτη και «πρωταθλήτριες» αναδεικνύονται οι περιοχές της Ανατολικής Κρήτης, σε Λασίθι και Ηράκλειο, σύμφωνα με την Ειδική Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτη, Μαρία Κοζυράκη.

Μιλώντας στην Τηλεόραση CRETA και την εκπομπή Live με την Αντιγόνη και την Αντιγόνη Ανδρεάκη, η κ. Κοζυράκη σημείωσε πως η τελευταία μεγάλη κατεδάφιση έγινε σε παραθαλάσσιο οικισμό του Δήμου Αγίου Νικολάου και αφορούσε 25 πρωτόκολλα. 


Σχολιάζοντας τις νέες αλλαγές που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο της Τρίτης για τη νέα πολεοδομική μεταρρύθμιση για τα αυθαίρετα και την εκτός σχεδίου δόμηση, η κ. Κοζυράκη εξήγησε πως πλέον θα υπάρχει γνώση για το τι μπορεί να γίνει και σε ποιο σημείο.

«Ήρθε η στιγμή να αποκτήσουμε χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, να ξέρουμε τι μπορεί να γίνει που, να ξέρουμε ποιος είναι ο δημόσιος χώρος, ποια είναι τα αυθαίρετα, ποιες είναι οι χρήσεις σε κάθε χώρο, έτσι ώστε ο κάθε πολίτης να ξέρει που μπορεί να κάνει τι».

Εκτός σχεδίου οικόπεδα: Οι προϋποθέσεις για δόμηση – Πώς θα μπει τέλος στα αυθαίρετα

Επανέρχεται η δυνατότητα δόμησης, σε εκτός σχεδίου οικόπεδα, υπό προϋποθέσεις και με την καταβολή ειδικού τέλους, ενώ με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα θα επιχειρηθεί για άλλη μια φορά να δοθεί τέλος στην αυθαίρετη δόμηση.

 

Οι νέες αυτές ρυθμίσεις περιλαμβάνονται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο της Τρίτης 10 Ιανουαρίου, έπειτα από εισήγηση του υπουργού, Θεόδωρου Σκυλακάκη.

Αναλυτικότερα, επιτρέπεται υπό προϋποθέσεις, η δόμηση στα εκτός σχεδίου οικόπεδα που έχουν «πρόσωπο» σε μη αναγνωρισμένο ως κοινόχρηστο κατά την έννοια της πολεοδομικής νομοθεσίας δρόμο. Η ρύθμιση αυτή χαρακτηρίζεται μεταβατική, μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος της περ. γ της παρ. 15 του άρθρου 20 του ν. 3937/2011 (A’ 60) και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της καταληκτικής ημερομηνίας της 31.12.2025.

Το προαναφερόμενο Προεδρικό Διάταγμα αφορά την κύρωση του οδικού δικτύου της  χώρας την ένταξη του στον σχεδιασμό καθώς και την αναγνώριση των δημοτικών οδών. Με απλά λόγια η Πολιτεία θα έπρεπε να έχει ορίσει ποιοι είναι οι δρόμοι επίσημα.

Θα γίνει με τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΤΠΣ) και τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΕΠΣ) για τα οποία βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία ανάθεσης των σχετικών μελετών από το ΤΕΕ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με τα ΤΠΣ και ΕΠΣ καθορίζονται επίσης οι χρήσεις γης και οι όροι δόμησης.

Οι μελέτες θα ολοκληρωθούν το 2025 και στη συνέχεια θα πρέπει να πάρουν την μορφή Προεδρικών Διαταγμάτων και να εγκριθούν από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

Το νέο σύστημα αντιμετώπισης των αυθαίρετων κατασκευών

Με το ίδιο νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιχειρεί να δομήσει ένα καλύτερο σύστημα αντιμετώπισης της αυθαίρετης δόμησης, αυξάνοντας παράλληλα τις κυρώσεις και τα πρόστιμα για τους πολίτες που κατασκευάζουν αυθαίρετα (νούμερα δεν έχουν γίνει γνωστά).

Με βάση τις νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος κατεδαφίζονται κατά προτεραιότητα οι πρόσφατες αυθαίρετες κατασκευές που έχουν ανεγερθεί  τα τελευταία χρόνια με αφετηρία το 2022 και προς τα πίσω. Κατεδαφίζεται το σύνολο των αυθαιρέτων με τελεσίδικα πρωτόκολλα κατεδάφισης κάθε προηγούμενης χρονιάς και τουλάχιστον αριθμός αυθαιρέτων που αντιστοιχούν σε ένα ακόμα χρόνο με πολεοδομικά και περιβαλλοντικά κριτήρια.

Οι αρμοδιότητες για τις κατεδαφίσεις μεταφέρονται από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στην Κεντρική Διοίκηση και καθορίζεται ο νέος τρόπος που θα γίνονται και ο τρόπος χρηματοδότησης.

Με το νέο νομοσχέδιο καθορίζεται το πεδίο αρμοδιότητας για κάθε υπηρεσία του δημοσίου που εμπλέκεται με την αυθαίρετη δόμηση (Επιθεωρητές, Κτηματική Υπηρεσία, Λιμενικό, Δασαρχεία κ.λπ.).

Ακόμη, θεσμοθετείται σύστημα πλήρους παρακολούθησης του δομημένου περιβάλλοντος, διαδικασία εντοπισμού και καταγραφής της αυθαίρετης δόμησης  με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα (δορυφόρους, drones, τεχνητή νοημοσύνη, κ.λπ.), διασύνδεση συστήματος με το E-adeies, και πλατφόρμα καταγγελιών και περιγράφεται η διαδικασία των αυτοψιών από μικτά κλιμάκια των αρμόδιων υπηρεσιών ακολουθώντας το μοντέλο της Μυκόνου του περασμένου καλοκαιριού.

 

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα