Πολύ θετικό χαρακτηρίζεται από πράκτορες και ξενοδόχους το μέτρο που ψηφίστηκε στη βουλή και αφορά στη δυνατότητα που δίνεται στις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις-ξενοδοχεία και τουριστικά γραφεία να αποζημιώνουν πελάτες τους, ιδιώτες και tour operators -οι οποίοι έχουν ήδη καταβάλει προκαταβολές για κρατήσεις που δεν μπορούν να εκτελεστούν εξαιτίας των περιορισμών στη λειτουργία των ξενοδοχείων αλλά και στη μετακίνηση του πληθυσμού- με την έκδοση voucher 18μηνης διάρκειας (μια μορφή ανοικτής πίστωσης).
Το συγκεκριμένο μέτρο θεωρείται πολύ κρίσιμο για τη διάσωση των τουριστικών επιχειρήσεων στη χώρα, καθώς ελαφρύνει την αλυσίδα πληρωμών και ταυτόχρονα αποτελεί λύση για τους καταναλωτές που είχαν κλείσει εδώ και καιρό τα ταξίδια τους και με αυτό τον τρόπο δεν χάνουν τα χρήματά τους.
Ειδικότερα, στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με θέμα «Μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις» που περιλαμβάνει και θέματα του τουρισμού και δημοσιεύτηκε χθες δίνεται λύση στο μεγάλο ζήτημα των ακυρώσεων ταξιδιών. Συγκεκριμένα, η διάταξη αφορά στην καταγγελία συμβάσεων μεταξύ τουριστικών επιχειρήσεων και των πελατών τους για την παροχή τουριστικών υπηρεσιών μεμονωμένα ή με τη μορφή οργανωμένου ταξιδιού (πακέτου) και οι οποίες καταγγέλλονται από τις 25 Φεβρουαρίου 2020 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2020. Προβλέπεται ότι εάν κατόπιν της καταγγελίας η τουριστική επιχείρηση υποχρεούται να επιστρέψει στον πελάτη οποιοδήποτε ποσό που ο πελάτης έχει καταβάλει ως προκαταβολή, εγγύηση, αρραβώνα, μερική ή ολική εξόφληση ή με οποιαδήποτε άλλη μορφή για την εκτέλεση της σύμβασης, η τουριστική επιχείρηση δύναται να προσφέρει στον πελάτη αντί της επιστροφής χρημάτων ισόποσο πιστωτικό σημείωμα ισχύος δεκαοκτώ (18) μηνών (voucher) από την ημερομηνία έκδοσής του. Η τουριστική επιχείρηση ενημερώνει εγγράφως σε σταθερό μέσο τον πελάτη για την προσφορά του πιστωτικού σημειώματος εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία καταγγελίας της σύμβασης ή σε περίπτωση που η σύμβαση έχει καταγγελθεί πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, εντός τριάντα (30) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Σε περίπτωση που η τουριστική επιχείρηση δεν ενημερώνει εγγράφως τον πελάτη για την προσφορά του πιστωτικού σημειώματος εντός της προθεσμίας 30 ημερών η τουριστική επιχείρηση υποχρεούται να επιστρέψει στον πελάτη, το οφειλόμενο χρηματικό ποσό.
Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μπάμπης Μπιρλιράκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είναι ένα πολύ θετικό μέτρο καθώς συμβάλλει σημαντικά στη ρευστότητα των επιχειρήσεων μας που στην παρούσα φάση αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα και από την άλλη μεριά βοηθά το κουπόνι καθώς ο πελάτης δεν χάνει κανένα από τα δικαιώματα του και ταυτόχρονα του δίνεται η δυνατότητα σε 18 μήνες αν δεν το έχει αξιοποιήσει να λάβει πίσω τα χρήματα του».
Ο κ. Μπιρλιράκης διευκρίνισε ότι από τις κρατήσεις που έγιναν φέτος νωρίτερα από τους μεγάλους τουρ οπερέιτορς οι ξενοδόχοι δεν έλαβαν προκαταβολές λόγω της κατάστασης που δημιουργήθηκε με τον κορονοϊό. Ωστόσο είχαν δοθεί προκαταβολές στους ξενοδόχους από μικρότερα πρακτορεία και τουριστικά γραφεία καθώς και από πελάτες που είχαν κάνει κράτηση ηλεκτρονικά απευθείας στα ξενοδοχεία ή από τις ταξιδιωτικές πλατφόρμες. «Τα χρήματα που είχαμε προϋπολογίσει να εισπράξουμε από τις προκρατήσεις δεν εισπράχθηκαν και αυτό μας βγάζει εκτός προγραμματισμού ρευστότητας. Το γεγονός ότι ζητήθηκαν πίσω χρήματα από αυτούς που είχαν κάνει μεμονωμένες κρατήσεις ή από τους πράκτορες που είχαν κάνει κρατήσεις γκρουπ τα οποία ακυρώθηκαν, πλέον διευθετείται, διευκολύνοντας ουσιαστικά τους επιχειρηματίες του τουρισμού καθώς με την αξιοποίηση του κουπονιού δίνεται το δικαίωμα στον πελάτη να κάνει τις διακοπές του σε διάστημα 18 μηνών, διαφορετικά αν παρέλθει το διάστημα αυτό θα επιστραφούν τα χρήματα».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων νομού Ρεθύμνου Στράτος Μπερέτης υποστήριξε: «Είναι ένα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση καθώς δίνεται μια ρευστότητα στα γραφεία. Στην αρχή της σεζόν υπήρχαν πολλά τουριστικά γραφεία που είχαν δώσει προκαταβολές σε ξενοδόχους, που δεν έχουν να τα γυρίσουν στη συνέχεια και ήταν στη μέση μεταξύ πελατών και ιδιοκτητών. Άρα η ψήφιση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου είναι ένα μέτρο που διευκολύνει σημαντικά τη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Είναι στη σωστή κατεύθυνση, έχει ψηφιστεί και σε άλλες χώρες και είναι κάτι θετικό σε όλη αυτή την καταστροφή που συντελείται στον τουριστικό κλάδο. Με αυτόν τον τρόπο δίνεται η απαραίτητη ρευστότητα για να μην καταρρεύσουν πλήρως τα τουριστικά γραφεία. Οι προκαταβολές κυμαίνονται γύρω στο 25-30% της κράτησης και μέχρι τον Μάρτιο είχε γίνει περίπου το 50% των κρατήσεων της σεζόν».
Σημειώνεται ότι στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου επίσης μετά από εισήγηση του υπουργείου Τουρισμού εντάχθηκαν διατάξεις των υπουργείων Υποδομών- Μεταφορών και Ναυτιλίας-Νησιωτικής Πολιτικής με τις οποίες δίνεται η ίδια δυνατότητα 18μηνου voucher και για τις οφειλές από ματαιώσεις θαλάσσιων ταξιδιών και ματαιώσεις πτήσεων.
Στην ίδια ΠΝΠ με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Τουρισμού χορηγείται έκτακτη οικονομική ενίσχυση στα τουριστικά καταλύματα συνεχούς λειτουργίας που παραμένουν ανοιχτά κατ’ εξαίρεση.
Τέλος δίνεται η δυνατότητα στο υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ και β’ βαθμού, συμπεριλαμβανομένων των αναπτυξιακών εταιρειών αυτών να συνάπτουν συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών με τη «Marketing Greece» με απευθείας ανάθεση και, πάντως, τηρουμένης κανονικά της διαδικασίας ανάρτησης στη Διαύγεια, ανεξαρτήτως της αξίας της σύμβασης. Οι συμβάσεις αφορούν αποκλειστικά στην υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων προβολής, διαφήμισης, προώθησης, επικοινωνίας και δημόσιων σχέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τόσο της χώρας συνολικά, όσο και μεμονωμένων περιοχών της, με στόχο την άμεση αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών στον ελληνικό τουρισμό από τη διασπορά του κορωνοϊού COVID-19, με παράλληλη ενίσχυση της εικόνας της χώρας και της τουριστικής αγοράς.
Πηγή: rethnea.gr