Η αγορά της Ελλάδας αναμένεται να επηρεαστεί από τον κορωνοϊό, αν συνεχιστεί η καραντίνα και τον Μάρτιο στη Κίνα.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο iefimerida πως «εάν το εργατικό δυναμικό της Κίνας παραμείνει σε καραντίνα και το Μάρτιο, τότε θα έχουμε σίγουρα ελλείψεις σε καταναλωτικά προϊόντα και λιγότερο σε πρώτες ύλες».
Σύμφωνα με πληροφορίες από τα Επιμελητήρια της χώρας, ήδη καταγράφονται κάποιες περιορισμένες ελλείψεις σε είδη ένδυσης- υπόδησης, όπως επίσης σε τρόφιμα, κυρίως λόγω των προβλημάτων που έχει προκαλέσει η επιδημία στους ναύλους, δηλαδή στην ομαλή διακίνηση προϊόντων από τις χώρες της Άπω Ανατολής.
Σε ενημερωτικό δελτίο που κυκλοφόρησε η ναυτιλιακή ένωση BIMCO σημείωσε ότι παγκοσμίως τα αρνητικά αποτελέσματα είναι ήδη ορατά. Εκτιμάται ότι 1,7 εκατομμύρια TEU εξαγωγικής ικανότητας από την Κίνα έχουν ακυρωθεί από τα τέλη Ιανουαρίου, ενώ από ανεπίσημες αναφορές προκύπτει ότι πολλές από τις υπόλοιπες αναχωρήσεις πλοίων ταξιδεύουν με λιγότερο από πλήρες φορτίο. Τα πρακτορεία και οι μεταφορείς των πλοίων ανέφεραν ότι η έλλειψη φορτηγών είναι ένας σοβαρός παράγοντας και η BIMCO δείχνει ότι σε μερικές επαρχίες, μέχρι και τα δύο τρίτα του εργατικού δυναμικού του δεν έχει παρουσιαστεί για εργασία.
Κορωνοϊός: Τα τρία σενάρια για τον αντίκτυπο στη ναυτιλία
Τρία είναι τα πιθανά σενάρια για τον αντίκτυπο της επιδημίας στη ναυτιλία:
τα μέτρα ελέγχου της Κίνας να επιτύχουν και η εργασία να αρχίσει να επιστρέφει στο φυσιολογικό, στα κινεζικά εργοστάσια μέχρι τον Μάρτιο, ώστε η ζήτηση και η αποστολή να επιστρέψει ανάλογα
η εξομάλυνση δεν συμβαίνει μέχρι τον Απρίλιο
στο χειρότερο σενάριο, ο ιός εξακολουθεί να εξαπλώνεται με τρόπους που δεν είναι δυνατόν να προβλεφθούν ή να αναλυθούν. Με σημαντικές νέες περιπτώσεις που αναφέρθηκαν στο Ιράν και τη Νότια Κορέα, η τελευταία περίπτωση είναι πιθανή.
Κορωνοϊός: Οι πιθανές επιπτώσεις από τα τρία σενάρια
Το σενάριο 1 συνεπάγεται σχετικά μικρή ελάττωση των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού και διαχειρίσιμο αντίκτυπο στους μεταφορείς.
Το σενάριο 2 θα ήταν πιο σοβαρό. Στη δεύτερη περίπτωση, με την αναγκαστική διακοπή απασχόλησης του εργατικού δυναμικού στην Κίνα να επεκτείνεται τον Απρίλιο, θα επεκταθούν περαιτέρω οι διαταραχές της παραγωγής, της ενδομεταφοράς και των λιμενικών εργασιών. Δεδομένου του χαμηλότερου όγκου των εμπορευματοκιβωτίων, που προκλήθηκε από την παύση της περιφερειακής μεταποίησης, η διαταραχή θα μπορούσε να επεκταθεί σε μια παγκόσμια έλλειψη εφοδιασμού λιανικής και μεταποιημένων προϊόντων. Αυτό ακριβώς είναι το σενάριο που απεύχονται και οι παράγοντες της ελληνικής αγοράς.
Ανοδική πορεία στις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων στην Ελλάδα
Οι εισαγωγές κινεζικών προϊόντων στη χώρα μας ακολουθούν ανοδική πορεία. Το 2019 παρουσίασαν αύξηση 33%, και διαμορφώθηκαν σε € 3,6 δις., καταγράφοντας, επίσης, ιστορικό υψηλό. Τα κυριότερα κινεζικά προϊόντα που εξήχθησαν στην χώρα μας, ήταν ηλεκτρονικοί υπολογιστές και μέρη αυτών (16% του συνόλου, € 578,9 εκ.), ελάσματα αργιλίου (5% του συνόλου, € 164,9 εκ.), πλοία (4% του συνόλου, € 148,0 εκ.), συσκευές ενσύρματης τηλεφωνίας (4% του συνόλου, € 145,9 εκ.) και συσκευές κλιματισμού (3% του συνόλου, € 105,3 εκ.).
Όσον αφορά στη διακοπή των αεροπορικών πτήσεων από και προς την Ελλάδα από την Κίνα και για όσο θα διαρκέσουν τα μέτρα, είναι προφανές ότι εκτός από τις διανυκτερεύσεις που θα χαθούν για τις ξενοδοχειακές μονάδες, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και εκείνα για την επίσκεψη αρχαιολογικών χώρων, θα υπάρξει και μία σημαντική μείωση της κατανάλωσης σε όλα τα επίπεδα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ, Β. Κορκίδη, ο περιορισμός μετακινήσεων θα διαρκέσει με ορίζοντα και το φετινό καλοκαίρι, καθώς σύμφωνα με τους επιστήμονες δεν θα έχει καταστεί η εξάπλωση του κορωνοϊού πλήρως ελέγξιμη και είναι ενδεικτικό ότι οι μαζικές ακυρώσεις στις κρατήσεις των επιβατών των απευθείας πτήσεων της αεροπορικής εταιρείας Air China προς την Ελλάδα, έφτασαν στο 82%.
Πηγή: iefimerida.gr