Τη συνδρομή του υπουργείου Παιδείας προκειμένου να αυξήσουν τις αίθουσες διδασκαλίας τους και να έχουν το απαιτούμενο διδακτικό προσωπικό ώστε να παρέχουν, τα δια ζώσης μαθήματα στους φοιτητές τους, ζητούν τα πανεπιστήμια. Οι αυξημένες ανάγκες, που προκλήθηκαν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, έφεραν δυσλειτουργίες στα ΑΕΙ της χώρας και κυρίως όσον αφορά στην υλικοτεχνική υποδομή και στο προσωπικό. Πολλά πανεπιστήμια διαθέτουν περιορισμένο αριθμό αιθουσών, οι οποίες να πληρούν τις προδιαγραφές, που έχουν τεθεί λόγω covid-19, δηλαδή να έχουν παράθυρα τα οποία ν΄ ανοίγουν και κλιματισμό, που να μην ανακυκλώνει τον αέρα. Το πρόβλημα διογκώνεται, καθώς οι αίθουσες δεν επαρκούν αφού έπειτα από κάθε μάθημα πρέπει να μένουν κενές για μια ώρα και να απολυμαίνονται.
Το Πάντειο πανεπιστήμιο για παράδειγμα θέτει στο υπουργείο Παιδείας, πέντε όρους προκειμένου να καταφέρει να παρέχει δια ζώσης διδασκαλία στους φοιτητές του και ξεκαθαρίζει προς την πολιτική ηγεσία ότι: Η επιτάχυνση των γραφειοκρατικών διαδικασιών εκ μέρους του υπουργείου και η παραχώρηση κατάλληλων αιθουσών είναι τα προαπαιτούμενα για οιαδήποτε δια ζώσης διδασκαλία. Από τον πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας, δηλώνει, ότι θα συζητήσει άμεσα τα θέματα αυτά με τα ΑΕΙ προκειμένου να δρομολογηθούν λύσεις.
Πάντειο Πανεπιστήμιο
Το Πάντειο πανεπιστήμιο, ζητά από το υπουργείο Παιδείας να μεριμνήσει για τα εξής:
- Να μισθωθούν αίθουσες που θα καλύπτουν τις ανάγκες της δια ζώσης διδασκαλίας για ομάδες φοιτητών έως 50 ατόμων και οι οποίες θα πληρούν τις υγειονομικές προδιαγραφές που έχουν τεθεί από τον ΕΟΔΥ. Προτείνουμε την παραχώρηση και κατάλληλη διαμόρφωση αιθουσών στο κτίριο της Γ. Γ. Τύπου (δίπλα στο Πάντειο) όπου θα μπορούσαν να διδαχθούν μαθήματα με φυσική παρουσία.
- Να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την υπογραφή των απαιτούμενων συμβάσεων με υποψήφιους διδάκτορες και μεταπτυχιακούς φοιτητές (επικουρικό διδακτικό προσωπικό), προκειμένου να καταστεί εφικτή η σύσταση ολιγομελών ομάδων με μέγιστο αριθμό τριάντα (30) φοιτητών για την διενέργεια δια ζώσης φροντιστηριακών μαθημάτων, αμέσως μετά τις 26. 10, όπως προβλέπει η ΚΥΑ 115744/Ζ1 /4. 9. 2020.
- Να δοθεί η δυνατότητα στους διδάσκοντες που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες να διδάξουν τα μαθήματά τους εξ αποστάσεως και όχι να αντικατασταθούν από άλλους διδάσκοντες.
- Το Υπουργείο να έχει αποστείλει τον κατάλογο των εγγεγραμμένων φοιτητών (η πλατφόρμα του Υπουργείου για τις εγγραφές κλείνει 29. 9. ) έως 1. 10.
- Να υπάρξει ειδική ρύθμιση για τους μετεγγραφόμενους φοιτητές ως προς τις δηλώσεις μαθημάτων ώστε να έχουν τη δυνατότητα να εγγραφούν και να εξετασθούν στα μαθήματα χειμερινού εξαμήνου (συνήθως εγγράφονται μέσα Νοεμβρίου).
Τα παραπάνω θέματα έθεσε η Σύγκλητος του Παντείου, διότι:
- Το Πανεπιστήμιο διαθέτει ένα πολύ περιορισμένο αριθμό αιθουσών που πληρούν τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί λόγω covid-19, δηλαδή έχουν παράθυρα που ανοίγουν και κλιματισμό που να μην ανακυκλώνει τον αέρα. Οι διαθέσιμες αίθουσες που πληρούν τις προδιαγραφές αυτές είναι μόλις επτά (7) και η χωρητικότητά τους περιορίζεται σε 20-33 άτομα η κάθε μια τηρώντας τους κανόνες ασφαλείας.
- Η διαθεσιμότητα αυτών των αιθουσών περιορίζεται σημαντικά επειδή μετά κάθε μάθημα πρέπει να μένουν κενές για μια ώρα και να απολυμαίνονται.
- Το Πανεπιστήμιο έχει εννέα Τμήματα όπου προσφέρονται συνολικά το χειμερινό εξάμηνο 367 προπτυχιακά και 143 μεταπτυχιακά μαθήματα, τα οποία στην συντριπτική τους πλειοψηφία διδάσκονται τουλάχιστον τρεις (3) ώρες το κάθε ένα την εβδομάδα.
- Τα μαθήματα που την προηγούμενη τριετία είχαν έως 50 εγγεγραμμένους φοιτητές ήταν συνολικά σε όλα τα τμήματα 67 προπτυχιακά και 131 μεταπτυχιακά. Εάν όλα αυτά τα μαθήματα διδαχθούν με φυσική παρουσία σημαίνει ότι πρέπει να φιλοξενηθούν σε μόλις 7 αίθουσες χωρητικότητας 20-33 ατόμων η κάθε μία (και συνολικής χωρητικότητας 200 ατόμων).
- Σύμφωνα με την ανωτέρω ΚΥΑ, η ευθύνη για την ορθή εφαρμογή και τήρηση των μέτρων και κανόνων ασφαλείας βαρύνει τους διδάσκοντες και τους προέδρους των τμημάτων.
- Μεγάλος αριθμός διδασκόντων, λόγω της μη ανανέωσης των μελών ΔΕΠ την τελευταία δεκαετία, ανήκει σε ευπαθείς ομάδες και είναι δύσκολη η αντικατάστασή τους για προφανείς λόγους (μεγάλη αύξηση των εβδομαδιαίων ωρών διδασκαλίας για λίγους διδάσκοντες, αναντιστοιχία γνωστικών αντικειμένων κλπ. ).
- Μεγάλος αριθμός φοιτητών ανήκει επίσης σε ευάλωτες ομάδες και η αποκλειστικά δια ζώσης διδασκαλία αρκετών μαθημάτων θα τους αποκλείσει από την ασφαλή συμμετοχή τους σε αυτά.
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ζητά από το υπουργείο Παιδείας να μεριμνήσει άμεσα για τη στελέχωση του ιδρύματος προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες που προέκυψαν και λόγω της πανδημίας. Σχετική ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή και η τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Μερόπη Τζούφη, στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει ότι: Mε πρόσφατη απόφαση του ΥΠΑΙΘ, προβλέφθηκαν μόλις 16 θέσεις μόνιμων μελών ΔΕΠ για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, καλύπτοντας, μόνο το 50% των κενών που έχουν προκύψει λόγω συνταξιοδοτήσεων. Η συγκεκριμένη απόφαση, ναρκοθετεί την εύρυθμη λειτουργία τόσο των παλιών όσο και των νέων τμημάτων». Ακόμα, υπογραμμίζει πως καταγράφονται σημαντικές ελλείψεις διοικητικού προσωπικού, κενά, που δυσχεραίνουν τη λειτουργία του ιδρύματος κατά την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους και εν μέσω πανδημίας. Τέλος, η Μερόπη Τζούφη χαρακτηρίζει ως «αδικαιολόγητη» την πρακτική της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας να μην υπογράφει την πρόσληψη μελών ΔΕΠ, που εκκρεμούν.
Πηγή: ethnos.gr