Ο Βουλευτής Ηρακλείου της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης με παρέμβασή του στον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού , Κυριάκο Πιερρακάκη, ζητάει νομοθετική ρύθμιση για την αποκατάσταση των αδιόριστων εκπαιδευτικών που είχαν λάβει μέρος στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ 2008.
Πρόκειται για ένα θέμα που αφορά πλήθος εκπαιδευτικών που είναι εδώ και 15 χρόνια οι αδιόριστοι επιτυχόντες του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ 2008, που είχε γίνει για τον διορισμό και την πρόσληψη εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση.
Σε αντίθεση με τα οριζόμενα στην Προκήρυξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού, με τη μεταγενέστερη διάταξη του άρθρου 9 παρ. 1 του ν. 3848/2010 προβλέφθηκε μείωση κατά 40% των διοριστέων μέσω του Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και κάλυψη των θέσεων αυτών από ενιαίους πίνακες αναπληρωτών με πραγματική προϋπηρεσία.
Με τη ΣτΕ (Ολ.) 527/2015 κρίθηκε ότι η κατά 40% κάλυψη από ενιαίους πίνακες αναπληρωτών με πραγματική προϋπηρεσία αντίκειται στις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 103 του Συντάγματος.
Βάσει της απόφασης αυτής, μία σειρά επιτυχόντων που πρόλαβαν να προσφύγουν στο Διοικητικό Εφετείο, δικαιώθηκαν με δικαστικές αποφάσεις.
Τον Ιανουάριο του 2019 ο Ν. 4589/2019 (Νόμος Γαβρόγλου), αποκατέστησε επιλεκτικά μόνο όσους από τους επιτυχόντες είχαν δικαιωθεί δικαστικά, με αποτέλεσμα να μείνουν εκτός ρύθμισης όσοι ενώ είχαν σειρά κατάταξης ανώτερη του τελευταίου διορισθέντα βάσει της συγκεκριμένης διάταξης, αλλά δεν είχαν δικαιωθεί δικαστικά μέχρι τη χρονική στιγμή εφαρμογής της κρίσιμης διάταξης του Ν. 4589.
Ο Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης ζητάει νομοθετική ρύθμιση για την αποκατάσταση των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ 2008 που δεν αποκαταστάθηκαν με το Ν. 4589/2019, με όρους ισότητας και δικαιοσύνης.
Αναλυτικά το κείμενο της Ερώτησης :
«Υπουργέ,
Όπως γνωρίζετε, το 2008 διεξήχθη γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ για το διορισμό και την πρόσληψη εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση.
Σε αντίθεση με τα οριζόμενα στην Προκήρυξη, με τη μεταγενέστερη διάταξη του άρθρου 9 παρ. 1 του ν. 3848/2010 προβλέφθηκε μείωση κατά 40% των διοριστέων μέσω του Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ 2008 και κάλυψη των θέσεων αυτών από ενιαίους πίνακες αναπληρωτών με πραγματική προϋπηρεσία.
Με τη ΣτΕ (Ολ.) 527/2015 κρίθηκε ότι η κατά 40% κάλυψη από ενιαίους πίνακες αναπληρωτών με πραγματική προϋπηρεσία αντίκειται στις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 103 του Συντάγματος.
Βάσει της απόφασης αυτής, μία σειρά επιτυχόντων που πρόλαβαν να προσφύγουν στο Διοικητικό Εφετείο, δικαιώθηκαν με δικαστικές αποφάσεις.
Κατόπιν αυτών τον Ιανουάριο του 2019 δημοσιεύθηκε ο Ν. 4589/2019 (ΦΕΚ 13 Α΄), με τον οποίο τέθηκε νέο νομοθετικό πλαίσιο μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών (Νόμος Γαβρόγλου).
Στις διατάξεις του άρθρου 73 του εν λόγω Νόμου ορίζεται ότι, οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί των προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π. 1Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 267/3.6.2008), 2Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 515/8.10.2008), 3Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 516/8.10.2008), 4Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 530/15.10.2008), 5Π/2008 (Τεύχος Προκηρύξεων Α.Σ.Ε.Π. 531/15.10.2008), που είχαν συμπεριληφθεί στους πίνακες κατάταξης, διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σε κενές οργανικές θέσεις και σε περίπτωση μη ύπαρξης κενών οργανικών θέσεων σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις, οι οποίες καταργούνται αυτοδικαίως με την καθ’ οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση από αυτές, εφόσον έχει εκδοθεί ως προς αυτούς, μέχρι την έναρξη ισχύος της σχετικής διάταξης, αμετάκλητη απόφαση διοικητικού δικαστηρίου με την οποία έγινε δεκτή αίτηση ακυρώσεως κατά της παράλειψης διορισμού τους.
Όπως προκύπτει από την Αιτιολογική Έκθεση της ως άνω διάταξης, στόχος ήταν η συμμόρφωση της Διοίκησης με σειρά δικαστικών αποφάσεων που ακολούθησαν τη δημοσίευση της ΣτΕ (Ολ.) 527/2015 απόφασης που εκδόθηκε ύστερα από πιλοτική δίκη του ά. 1 του ν. 3900/2010 (Α’ 213) και έκανε δεκτές τις αιτήσεις ακυρώσεως εκπαιδευτικών, επιτυχόντων του διαγωνισμού του Α.Σ.Ε.Π. του έτους 2008, κρίνοντας ως αντισυνταγματικό τον διορισμό εκπαιδευτικών σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 1, 8 και 9 του άρθρου 9 του ν. 3848/2010 (Α΄71).
Το σύνολο των ως άνω δικαιωμένων από τα Δικαστήρια, κλήθηκε προς διορισμό με βάση τη φθίνουσα σειρά κατάταξης στον πίνακα υποψηφίων που προέκυψε από τη συνολική βαθμολογία τους, όπως αυτή διαπιστώθηκε με απόφαση του Α.Σ.Ε.Π..
Επομένως, με τις διατάξεις του άρθρου 73 του Ν. 4589/2019 προβλέφθηκε ο διορισμός επιτυχόντων του τελευταίου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, και μόνο εφόσον έχει εκδοθεί ως προς αυτούς, μέχρι την έναρξη της ισχύος του, ήτοι μέχρι τις 29-1-2019 (ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως), αμετάκλητη απόφαση διοικητικού δικαστηρίου με την οποία έγινε δεκτή αίτηση ακυρώσεως κατά της παράλειψης διορισμού τους και σύμφωνα με τις λοιπές προϋποθέσεις διορισμού που τίθενται κατά τις οικείες διατάξεις.
Επειδή, με τη ρύθμιση του Ν.4589/2019 (Νόμος Γαβρόγλου) διορίστηκαν μόνο όσοι είχαν προσφύγει δικαστικά, ενώ έμειναν εκτός διορισμού υποψήφιοι που ήταν πιο ψηλά στη σειρά κατάταξης αλλά δεν είχαν προσφύγει στα διοικητικά Δικαστήρια.
Επειδή η αντισυνταγματικότητα των διατάξεων των παρ. 1, 8 και 9 του άρθρου 9 του Ν. 3848/2010 καταλαμβάνει το σύνολο των υποψηφίων, ανεξαρτήτως αν προσέφυγαν δικαστικά.
Επειδή το Συμβούλιο της Επικρατείας διόρθωσε μία νομοθετική πλημμέλεια η οποία θα πρέπει να διορθωθεί για το σύνολο των θιγόμενων από την αντισυνταγματικότητα των παρ. 1, 8 και 9 του άρθρου 9 του Ν. 3848/2010.
Επειδή η διατύπωση του άρθρου 73 του Ν.4589/2019 είναι περιοριστική και δεν εναπόκειται στην ευχέρεια της Διοίκησης να επεκτείνει την εφαρμογή της σε άλλους επιτυχόντες του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ έτους 2008, πέραν των όσων σωρευτικά πληρούν τις προϋποθέσεις διορισμού που ορίζονται από την προαναφερόμενη διάταξη.
Επειδή η Πολιτεία οφείλει να αποκαταστήσει το σύνολο των θιγόμενων ανεξαρτήτως αν έχουν προσφύγει δικαστικά, με νέα νομοθετική ρύθμιση που να προβλέπει την αποκατάσταση της αδικίας.
Ερωτάσθε :
(α) Πόσοι είναι οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί των προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π./2008 κατά τα ανωτέρω που δεν έχουν συμπεριληφθεί στη διατύπωση της περιοριστικής διάταξης του άρθρου 73 του Ν.4589/2019, ενώ έχουν σειρά κατάταξης ανώτερη του τελευταίου διορισθέντα βάσει της συγκεκριμένης διάταξης;
(β) Σκοπεύετε να προχωρήσετε σε νομοθετική ρύθμιση αποκατάστασης της εις βάρος τους αδικίας, για όσους έχουν σειρά κατάταξης ανώτερη του τελευταίου διορισθέντα βάσει του άρθρου 73 του ν. 4589/2019;»