Δύο ερωτήσεις κατέθεσε ο γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και Βουλευτής Ηρακλείου, κ. Βασίλης Κεγκέρογλου προς τους αρμόδιους Υπουργούς αναφορικά με τον ΒΟΑΚ. Η πρώτη, αφορά την πορεία του έργου συνολικά, και η δεύτερη, αφορά τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στους κόμβους Αγίας Πελαγίας, Αχλάδας και Λυγαριάς..
Αναλυτικά τα κείμενα των ερωτήσεων έχουν ως εξής:
Α.
Ούτε έργο, αλλά ούτε ανακοίνωση επιπλέον για τον ΒΟΑΚ, που από το 2012 έχει να δημοπρατηθεί τμήμα του
Οι παλινωδίες των Κυβερνήσεων και των αρμόδιων Υπουργών, σχετικά με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, έχουν οδηγήσει σε ροκάνισμα του «χρόνου», αφού είναι χαρακτηριστικό ότι 8 χρόνια τώρα (από το 2012) έχει να δημοπρατηθεί η κατασκευή κάποιου νέου τμήματος και με αποτέλεσμα περίπου μόνο 60 χιλιόμετρα να έχουν παραδεκτές προδιαγραφές σύγχρονου οδικού άξονα (4 λωρίδες, στηθαίο ασφαλείας κλπ).
Η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, είχε ασχοληθεί περισσότερο με τον τρόπο ανάθεσης και επιλογής του συστήματος κατασκευής και λιγότερο με την ουσία του έργου, μελέτη, δημοπράτηση ή κατασκευή, και στο πλαίσιο αυτό είχε προχωρήσει στοιχειώδες κάποιες διαδικασίες.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας από τον Ιούλιο του 2019, ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε νέο σχεδιασμό για τον ΒΟΑΚ και μάλιστα είχε δεσμευτεί ότι θα τον παρουσιάσει έως το τέλος του 2019.
Επειδή το 2019 παρήλθε αλλά και οσονούπω παρέρχεται το 2020 και το μόνο που έχει πραγματοποιηθεί είναι μετάθεση της αρμοδιότητας του ΒΟΑΚ από το Υπουργείο Υποδομών στον ΟΑΚ
Ερωτάσθε κ. Υπουργέ
- Ποια μέθοδο κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας του ΒΟΑΚ προκρίνεται τελικά και πότε θα προβείτε στην παρουσίαση του σχεδίου σας;
- Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι μελέτες που είχαν ανατεθεί για την υλοποίηση του έργου;
Β.
Αντιμετώπιση προβλημάτων για τους κόμβους του ΒΟΑΚ σε Αγία Πελαγία, Αχλάδα και Λυγαριά
Η χρηματοδότηση της μελέτης και κατασκευής των κόμβων Αγίας Πελαγίας, Αχλάδας, Λυγαριάς το 2013-2014 δυστυχώς δεν αξιοποιήθηκε άμεσα και οι διαδικασίες ξεκίνησαν καθυστερημένα το 2017 μετά από πίεση των κατοίκων της περιοχής. Στη πορεία κατασκευής των έργων έχουν προκύψει ζητήματα που οφείλονται στην έλλειψη ολοκληρωμένης μελέτης.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με την ενημέρωση μας από τον Δήμο Μαλεβιζίου:
Για τον κόμβο Αγίας Πελαγίας η μελέτη δεν είχε προβλέψει την τεχνική υποδομή για τις λωρίδες επιβράδυνσης και επιτάχυνσης.
Για τον «κόμβο Αχλάδας» η μελέτη ουσιαστικά προβλέπει «ημικόμβο» αφού δεν μελετήθηκε η έξοδος προς Ηράκλειο ή είσοδος από Ρέθυμνο.
Για τον ημικόμβο Λυγαριάς δεν προβλέφθηκε η βελτίωση της ασφάλειας του με την δημιουργία προστατευτικού στηθαίου στην εθνική οδό για όσο μήκος χρειάζεται.
Επειδή η κυκλοφοριακή σύνδεση των οικισμών Αγίας Πελαγίας, Λυγαριάς και Αχλάδα έχει καταστεί παραπάνω από προβληματική λόγω της έλλειψης εναλλακτικών οδών πρόσβασης στον ΒΟΑΚ κατά το διάστημα κατασκευής και
Επειδή τα προβλεπόμενα έργα και μετά την ολοκλήρωση τους με τις ελλείπεις μελέτες παρά τις διακηρύξεις δεν ικανοποιούν τις ανάγκες για πρόσφορη, ασφαλή και ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή σύνδεση των οικισμών Αγίας Πελαγίας, Λυγαριάς και Αχλάδα με τον ΒΟΑΚ.
Ερωτάστε κκ. Υπουργοί
- Τι προτίθεστε να πράξετε για να πραγματοποιηθούν τα συμπληρωματικά έργα στον κόμβο Αγίας Πελαγίας;
- Θα φροντίσετε για ένα ολοκληρωμένο κόμβο και όχι ημικόμβο σύνδεσης της Αχλάδας και της δυτικής Αγίας Πελαγίας;
- Τι σκέπτεστε για την βελτίωση της ασφάλειας του « ημικόμβου » Λυγαριάς;