Παρά το γεγονός ότι η παγκόσμια ενεργειακή κρίση φαίνεται ότι εκτονώνεται, η Κίνα συνεχίζει να αγοράζει φυσικό αέριο με φρενήρεις ρυθμούς, με αξιωματούχους της να δηλώνουν ικανοποιημένοι που οι εισαγωγείς συνεχίζουν να συνάπτουν συμφωνίες.
Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg, το Πεκίνο συνεχίζει να υποστηρίζει τις προσπάθειες κρατικών αγοραστών να υπογράψουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια και ακόμη και να επενδύσουν σε εξαγωγικές εγκαταστάσεις, προκειμένου να ενισχυθεί η ενεργειακή ασφάλεια μέχρι τα μέσα του αιώνα.
Εκτιμάται ότι η φέτος η χώρα θα γίνει ο κορυφαίος εισαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο το 2023. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από Bloomberg News, για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, οι κινεζικές εταιρείες αυξάνουν τις αγορές τους επενδύοντας σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG είναι ελκυστικά επειδή υπόσχονται αποστολές σε σχετικά σταθερή τιμή σε σύγκριση με την αγορά spot, εκεί όπου το φυσικό αέριο εκτινάχθηκε σε ιστορικά επίπεδα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Η ενεργειακή ασφάλεια ήταν πάντα προτεραιότητα για την Κίνα», δήλωσε ο Toby Copson, παγκόσμιος επικεφαλής εμπορίου και συμβουλευτικής στην Trident LNG στη Σαγκάη. «Έχοντας άφθονη προσφορά στο χαρτοφυλάκιό τους, τους επιτρέπει να διαχειρίζονται τη μελλοντική αστάθεια. Θα περίμενα να δω ακόμα περισσότερα».
Οι προσπάθειες σύναψης συμφωνιών θα βοηθήσουν στη στήριξη των παγκόσμιων εξαγωγικών έργων, ενισχύοντας τον ρόλο που θα διαδραματίσει το θαλάσσιο καύσιμο στο ενεργειακό μείγμα. Και καθώς οι προμηθευτές κινούνται για να προσελκύσουν Κινέζους εισαγωγείς, η επιρροή του Πεκίνου στην αγορά πρόκειται να αυξηθεί.
Πίσω στο 2021
Η Κίνα ξεκίνησε την ώθησή της για μακροπρόθεσμα συμβόλαια το 2021, αφού βελτιώθηκαν οι σχέσεις με τις ΗΠΑ. Ενώ οι εισαγωγές μειώθηκαν πέρυσι εν μέρει λόγω της ασθενέστερης ζήτησης εν μέσω περιορισμών για την Covid, οι Κινέζοι αγοραστές ανανέωσαν την προσπάθεια μετά την εισβολή στην Ουκρανία που είχε ως αποτέλεσμα να σταματήσει η ροή ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών προς την Ευρώπη.
Αρκετοί άλλοι εισαγωγείς, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, επιδιώκουν επίσης να υπογράψουν περισσότερες συμφωνίες για να αποφύγουν μελλοντικές ελλείψεις και να περιορίσουν την εξάρτηση από παραδόσεις spot. Ωστόσο, η Κίνα κλειδώνει συμβόλαια με πολύ πιο γρήγορο ρυθμό. Μέχρι στιγμής φέτος, το 33% των μακροπρόθεσμων υπογεγραμμένων όγκων LNG πήγε στην Κίνα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg.
Τον τελευταίο μήνα, η κρατική China National Petroleum Corp. υπέγραψε μια 27ετή συμφωνία με το Κατάρ και πήρε μερίδιο στο τεράστιο έργο επέκτασης του εξαγωγέα, ενώ η ENN Energy Holdings Ltd. υπέγραψε συμβόλαιο δεκαετίας με την αμερικανική εταιρεία ανάπτυξης Cheniere Energy Inc. Οι προμήθειες και από τις δύο συμβάσεις αναμένεται να ξεκινήσουν το 2026.
Περισσότερες προσφορές είναι στο προσκήνιο καθώς οι διαπραγματεύσεις εκτείνονται στις αίθουσες συνεδριάσεων από τη Σιγκαπούρη έως το Χιούστον. Κρατικοί κολοσσοί, συμπεριλαμβανομένων των Cnooc Ltd. και Sinopec, βρίσκονται σε συζητήσεις με τις ΗΠΑ, ενώ -σύμφωνα με τους traders- μικρότερες εταιρείες όπως η Zhejiang Provincial Energy Group Co. και η Beijing Gas Group Co. αναζητούν επίσης συμφωνίες.
Πηγές αναφέρουν ότι το Κατάρ βρίσκεται επίσης σε συνομιλίες με αρκετούς Κινέζους αγοραστές για συμβόλαια πωλήσεων που θα μπορούσαν να διαρκέσουν περισσότερα από 20 χρόνια. Σύμφωνα με το Bloomberg, η Sinopec είναι μεταξύ των εταιρειών που διεξάγουν συνομιλίες για να επενδύσουν σε μια ανάπτυξη φυσικού αερίου στη Σαουδική Αραβία, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει την κατασκευή εγκαταστάσεων για την εξαγωγή του καυσίμου.
Οι συμφωνίες θα βοηθήσουν στην τροφοδοσία των περίπου δώδεκα νέων τερματικών εισαγωγών που πρόκειται να ξεκινήσουν την κατασκευή σε όλες τις παράκτιες πόλεις της Κίνας αυτή τη δεκαετία. Οι εισαγωγές LNG της χώρας θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 138 εκατομμύρια τόνους έως το 2033, περίπου διπλάσια από τα σημερινά επίπεδα, σύμφωνα με τη νορβηγική εταιρεία Rystad Energy.
Ο ρόλος της Ευρώπης
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο επικρατεί έντονος προβληματισμός στην Ευρώπη, καθώς η αυξημένη ζήτηση από την Κίνα αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τις προσπάθειές της για διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα προκειμένου να αποφευχθεί νέα εκτίναξη του πληθωρισμού.
Οι εισαγωγείς ενέργειας αναζητούσαν μακροπρόθεσμες συμφωνίες για να μειώσουν την έκθεση στις διακυμάνσεις των τιμών και ήταν σε συζητήσεις με παραγωγούς από τη Μέση Ανατολή.
Η βιασύνη αυτή που καταγράφεται, έρχεται μετά την περσινή άνοδο των τιμών του LNG στην αγορά spot, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση έσπευσε να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του καυσίμου. Αυτό ώθησε τις διεθνείς τιμές σε τόσο υψηλά επίπεδα με αποτέλεσμα ορισμένες χώρες αναγκάστηκαν να στραφούν από το φυσικό αέριο στον άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας.
Ανοδος στις τιμές
Τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG αναπροσαρμόζονται κανονικά στις τιμές του αργού Brent, και κατά τα έτη 2020 και 2021 η μέση τιμολόγηση ήταν περίπου 10% του σημείου αναφοράς ανά 1 εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες. Τώρα, οι πωλητές ζητούν 12,5% του Brent και άνω, με ορισμένες προσφορές να φτάνουν το 17%, αναφέρει η Wood Mackenzie.
Με τις τιμές του πετρελαίου να βρίσκονται στο σημείο που βρίσκονται αυτή τη στιγμή, η όρεξη για μακροπρόθεσμες συμφωνίες LNG πιθανότατα θα ενταθεί περαιτέρω, καθώς οι πωλητές μπορεί να θέλουν να κλειδώσουν χαμηλότερες τιμές πετρελαίου εν μέσω προβλέψεων για αυξήσεις τιμών αργότερα μέσα στο έτος.
Όσο περισσότερο το LNG είναι κλειδωμένο σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια, ωστόσο, τόσο λιγότερο LNG υπάρχει στην αγορά spot, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι τιμές ενδέχεται να σημειώσουν νέα άνοδο κάποια στιγμή καθώς τα συμβόλαια που λήγουν σε τρία έως τέσσερα χρόνια αντικαθίστανται επί του παρόντος με νέα.
Πρωταγωνιστής το LNG
Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά πέρυσι οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ευρώπη ξεπέρασαν τις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ενέργειας.
Αλλαγή σκηνικού
Κατά τη διάρκεια του έτους, οι ευρωπαϊκές χώρες εγκατέστησαν γρήγορα περισσότερα τερματικά εισαγωγής για LNG, με τη Γερμανία να εντάσσεται για πρώτη φορά στη λέσχη των εισαγωγέων.
Οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας της περιοχής υπέγραψαν συμφωνίες για την εισαγωγή περισσότερου LNG από παραγωγούς όπως οι ΗΠΑ, και υπήρξε μια στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια.
Οι εισαγωγές φυσικού αερίου από τους ευρωπαϊκούς αγωγούς πέρυσι ήταν περίπου 151 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, σε σύγκριση με 232 δισεκατομμύρια ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία. Η πτώση κατά 35% από έτος σε έτος έρχεται σε αντίθεση με τις εισαγωγές LNG, οι οποίες αυξήθηκαν στα 170 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2022 από 108 δισεκατομμύρια ένα χρόνο νωρίτερα.