Άνω κάτω είναι η αγορά των υγρών καυσίμων με τους καταναλωτές που προτίθενται να ταξιδέψουν το Πάσχα, να μην μπορούν να υπολογίσουν το ύψος της τιμής της βενζίνης.
Στην αγορά των υγρών καυσίμων, όμως, καταγράφεται τον τελευταίο μήνα κι ένα παράδοξο γεγονός. Η βενζίνη ανεβαίνει μεν, αλλά αντίθετα το πετρέλαιο κίνησης πέφτει. Και είναι, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών, ένα σπάνιο φαινόμενο καθώς συνήθως οι τιμές στα δύο προϊόντα ακολουθούν ίδια τροχιά.
Οι αναλυτές δεν μπορούν να αποδώσουν σε κάποιο ρεαλιστικό λόγο αυτήν την ανάποδη πορεία.
Οι τιμές των 2 ευρώ
Οι τιμές της βενζίνης παίρνουν φωτιά όσο πλησιάζουμε προς το Πάσχα καθιστώντας την έξοδο των εκδρομέων πιο δαπανηρή.
Όπως προκύπτει από τα τωρινά δεδομένα της αγοράς αλλά και τις εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου πετρελαιοειδών η αμόλυβδη θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά με αποτέλεσμα κι άλλες περιοχές να προστίθενται στην πανάκριβη περιοχή των 2 ευρώ ανά λίτρο.
Ήδη πάνω από αυτήν την τιμή πωλείται η αμόλυβδη σε Κυκλάδες (2,148), Δωδεκάνησα (2,056) και Ευρυτανία (2,010). Οι προηγούμενες τιμές είναι σε μέσα επίπεδα. Πλησιάζουν σε αυτό το «καυτό» όριο η Κεφαλλονιά (1,994 ευρώ/λίτρο), η Λευκάδα (1,972), το Ρέθυμνο (1,970), η Φωκίδα (1,967), η Λέσβος (1,963) και το Ηράκλειο (1,954).
Το παράδοξο
Όπως προαναφέρθηκε, τον τελευταίο μήνα διαπιστώνεται το εξής παράδοξο: Οι τιμές της βενζίνης να ανεβαίνουν και του ντίζελ να μειώνονται.
Παρατηρώντας τις χρηματιστηριακές τιμές των διυλιστηρίων της Μεσογείου (Platts), όπου με βάση αυτές διαμορφώνονται και οι αντίστοιχες των εγχώριων διυλιστηρίων και κατ’ επέκταση και της υπόλοιπης αγοράς, διαπιστώνονται τα εξής:
· Στη βενζίνη η τιμή Platts από τα 864,50 δολ/τόνο στις 2 Μαρτίου μειώθηκε στις 17 του μηνός στα 845,25 δολ/τόνο και έπειτα ακολούθησε ανοδική τροχιά στα 896 δολ./τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων ακολούθησε ακριβώς το ίδιο «σκαμπανέβασμα». Στις 2 Μαρτίου ήταν στα 1,407 ευρώ/λίτρο, στις 17 του μηνός μειώθηκε στα 1,398 για να ανέβει ξανά στις 31 Μαρτίου στα 1,434 ευρώ/λίτρο. Η μέση τιμή, όμως, της αμόλυβδης στα πρατήρια δεν υποχώρησε καν στο διάστημα 2 με 17 Μαρτίου. «Τσίμπησε» μάλιστα από τα 1,897 στα 1,903 ευρώ/λίτρο. Και στις 31 Μαρτίου ανέβηκε σχεδόν κατά 0,01 ευρώ/λίτρο στα 1,903.
· Στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή Platts από τις 2 μέχρι τις 31 του μηνός βούτηξε από τα 855,25 στα 787,5 δολ/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων έπεσε από τα 1,225 ευρώ/λίτρο στα 1,164 ευρώ/λίτρο. Αλλά και η τελική του ντίζελ έπεσε από τα 1,703 ευρώ/λίτρο στα 1,66 ευρώ/λίτρο για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα.
Οι παράγοντες που καθορίζουν τις τιμές
Στο σημείο αυτό, παράγοντες της αγοράς, θυμίζουν ως προς τη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή ότι καθοριστικό ρόλο παίζουν τα ακόλουθα:
1. Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη.
Οι φόροι, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής. Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής. Λόγω της υψηλής φορολόγησης οι όποιες διεθνείς μειώσεις μετακυλίονται μόνο στο ένα τρίτο της τελικής τιμής.
2. Η ισοτιμία του ευρώ – δολαρίου.
Η διακύμανση της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.
3. Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων
Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση…
4. Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου.
Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts. Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν απαραίτητα την πορεία του Μπρεντ.