Ακόμα ένα επικίνδυνο περιστατικό ασφαλείας καταγγέλλουν οι αερολιμενικοί, οι οποίοι έχουν πρακτικά «μπει στο ψυγείο» αφού η νομοθεσία έχει ουσιαστικά καταργήσει τον κρατικό ελεγκτικό μηχανισμό στα αεροδρόμια. Οι εργαζόμενοι κρούουν για άλλη μια φορά τον κώδωνα του κινδύνου για συμβάντα που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή επιβατών και εργαζομένων φέρνοντας στη δημοσιότητα πρόσφατο περιστατικό στον αερολιμένα Ηρακλείου.
Συγκεκριμένα, όπως περιγράφει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αερολιμενικών, στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου ενώ στις 10 Απριλίου στη διάρκεια μιας καταιγίδας, είχε δοθεί ρητή εντολή από την Κρατική Αεροπορική Αρχή του αερολιμένα να μην πραγματοποιηθεί κανένας ανεφοδιασμός αεροσκάφους με καύσιμα, «εξαιτίας της απαξίωσης των Αεροπορικών Αρχών των αερολιμένων με τον νόμο Καραμανλή, ο ανεφοδιασμός έλαβε χώρα και ξεκίνησε, με αποτέλεσμα, κεραυνός που έπεσε δίπλα στο χώρο ανεφοδιασμού να προκαλέσει σπινθήρα στο στόμιο της μάνικας ανεφοδιασμού. Αν είχε προλάβει να τοποθετηθεί στην είσοδο της δεξαμενής του αεροσκάφους, θα είχαμε σωρό από νεκρούς».
Παρά τη σοβαρότητα του περιστατικού μάλιστα, οι αερολιμενικοί καταγγέλλουν ότι για το συμβάν δεν ακολούθησε ούτε προανάκριση, ούτε επεβλήθη πρόστιμο, λόγω της νομοθεσίας και των απαγορεύσεων των Διοικητών της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Κι αυτό ενώ τον περασμένο Ιούνιο είχε συμβεί αντίστοιχο περιστατικό στον αερολιμένα της Θεσσαλονίκης στις 23/06/2022, για το οποίο είχε τεθεί ερώτημα στη Βουλή από τα περισσότερα κόμματα, χωρίς όμως να υπάρξει ουσιαστική απάντηση, σύμφωνα με τους αερολιμενικούς.
Οι ίδιοι σημειώνουν ότι παρά τις συνεχείς καταγγελίες τους για περιστατικά ασφαλείας, ο τ. Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής ουδέποτε τους συνάντησε, ενώ και το έγγραφο αίτημα συνάντησης του Συλλόγου προς τον νέο υπουργό, Γιώργο Γεραπετρίτη έχει επίσης μείνει αναπάντητο έως τώρα.
«Ίσως γιατί, παρ’ όλα όσα έχουν συμβεί, ακολουθείται η ίδια απαξιωτική πολιτική και στα ζητήματα ασφάλειας των αερολιμένων, σε βάρος του Δημοσίου Συμφέροντος και της Ασφάλειας των Πολιτών».
Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση δημιουργεί μία «αθηνοκεντρική δομή» της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), αντί για το μοντέλο ενός αποκεντρωμένου συστήματος ελέγχου από εργαζομένους στα αεροδρόμια.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου στη Βουλή μάλιστα ο κ. Καραμανλής είχε καταθέσει σχετική μελέτη, για την οποία οι αερολιμενικοί αναφέρουν ότι επί της ουσίας ήταν ένας πίνακας δύο χωρών, οι οποίες δεν παρουσιάζουν κοινά σημεία με την Ελλάδα. Και εξηγούν: «Στον πίνακα παρουσιάζονταν αριθμητικά στοιχεία προσωπικού για μόνο δύο χώρες, την Πορτογαλία, που διαθέτει 11 αεροδρόμια, όπου, σύμφωνα με τα στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου Μεταφορών, υπηρετούν 250 εργαζόμενοι, και την Ιρλανδία των 8 αεροδρομίων, όπου υπηρετούν 685 εργαζόμενοι. Στην νησιωτική Ελλάδα των 40 αεροδρομίων, η σημερινή κυβέρνηση χρειάζεται μόνο 172 και σήμερα, σχεδόν 3 χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου 4757/20, δεν έχει ούτε 100. Μήπως δεν διαβάζει η Κυβέρνηση ούτε τις δικές της Μελέτες;» αναρωτιούνται.
Καταγγέλλουν επίσης την κυβέρνηση ότι αντί να στελεχώσει την ΑΠΑ με το κατάλληλα εκπαιδευμένο και αρμόδιο προσωπικό που ήδη υπηρετεί στα αεροδρόμια, επέλεξε να προβλέψει «προεκλογικες μετατάξεις 25 ατόμων» ενσωματώνοντάς τες μαλιστα στον νόμο 5039/23 για την στήριξη των συγγενών και θυμάτων των Τεμπών!
Καταγγέλλουν όλο και λιγότερους ελέγχους
Σύμφωνα με τους αερoλιμενικούς, 17 ημέρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, ο Διοικητής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας με έγγραφό του απαγορεύει οποιαδήποτε άσκηση εποπτικών και προανακριτικών αρμοδιοτήτων από τις Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων.
Ένα μήνα σχεδόν μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, έρχεται και ο Διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας να εκδώσει εγκύκλιο που απαγορεύει οποιαδήποτε άσκηση ελέγχου ιστορικού για τους εργαζόμενους στους Αερολιμένες από τις Αεροπορικές Αρχές των Αεροδρομίων.
Στη συνέχεια ο Διοικητής της ΑΠΑ υπογράφει πρωτόκολλο συνεργασίας με την Ελληνική Αστυνομία, η οποία «αναλαμβάνει να παρέχει την αναγκαία συνδρομή στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ως Προανακριτικής Αρχής, ώστε να διασφαλίζεται σε κάθε περίπτωση η έγκαιρη, εμπρόθεσμη, άρτια και κατά προτεραιότητα υλοποίηση των σχετικών καθηκόντων και υποχρεώσεών της».
Οπως όμως αναφέρουν οι αερολιμενικοί, το αντικείμενο αυτό βρίσκεται εκτός αρμοδιοτήτων της αστυνομίας, καθώς όπως προκύπτει από πρόσφατες απαντήσεις-έγγραφα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη σε κοινοβουλευτικές ερωτήσεις «αρμόδια αρχή για τον έλεγχο και εποπτεία των οριζόμενων ως ελεγχόμενων χώρων είναι η Υ.Π.Α… η Ελληνική Αστυνομία αστυνομεύει όλους τους χώρους του αερολιμένα, εκτός των υποκείμενων σε έλεγχο χώρων αυτού… η προαναφερόμενη αστυνομική Υπηρεσία, …τυγχάνει αναρμόδια για τη διενέργεια προανάκρισης…».