Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024
18.3 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για την ελληνική «πατέντα» – Ο Γ.Γ. Εμπορίου στον ΣΚΑΪ Κρήτης

Πρέπει να διαβάσετε

Το καλάθι του νοικοκυριού μετράει μια εβδομάδα εφαρμογής και όπως δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στην εκπομπή ΣΚΑΪ Τώρα και τη Φαίη Σφακιωτάκη, η πρωτοβουλία αυτή έχει κινήσει το ενδιαφέρον και άλλων κρατών. «Ήδη έχουμε κρούσεις από άλλα κράτη μέλη της Ε.Ε. για το πώς θα μπορέσουν να εφαρμόσουν κι οι ίδιοι αυτήν την πρωτοβουλία. Απλώς περιμένουν να δουν πως θα εξελιχθεί στη χώρα μας, προκειμένου να εφαρμόσουν το ίδιο ή άλλα αντίστοιχα προγράμματα».

Με τρεις αλλαγές συνεχίζεται το καλάθι του νοικοκυριού. Πλέον όλα τα σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν, θα έχουν κοινές σημάνσεις σε συγκεκριμένες διαστάσεις, προκειμένου να είναι ευδιάκριτες από τους καταναλωτές, η λίστα των προϊόντων θα υπάρχει και στην είσοδο του καταστήματος, ενώ παράλληλα επισημαίνεται η προϋπόθεση της επάρκειας των προϊόντων που μπαίνουν στο καλάθι. «Ορισμένοι καταναλωτές κάνουν μεγάλες αποθεματοποιήσεις. Παρατηρήθηκε σε λίγες περιπτώσεις, απλώς θέλουμε να είμαστε βέβαιοι ότι αυτό συμβαίνει μόνο για λόγους κακής αντίδρασης ορισμένων καταναλωτών κι όχι για λόγους παραπλάνησης του καταναλωτή, γιατί δυστυχώς υπάρχουν και φαινόμενα στα οποία αφήνεται κενό το ράφι με το προϊόν το οποίο είναι πιο ελκυστικό, προκειμένου να τραβήξει το ενδιαφέρον το προϊόν το οποίο βρίσκεται ακριβώς δίπλα. Στις περιπτώσεις λοιπόν που δε γίνεται άμεσος ανεφοδιασμός, θα επιβάλλεται πρόστιμο. Και αυτό θα διαπιστώνεται μέσω των πυκνών ελέγχων που κάνουμε, αλλά και των καταγγελιών» σημείωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Win-win για επιχειρήσεις και καταναλωτές

Ως προς τις τιμές «έχουν διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα ή έχουν μειωθεί. Σε πολύ λίγες περιπτώσεις παρατηρήθηκε αύξηση τιμών και αυτό στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων οφείλεται στο γεγονός ότι η αλυσίδα απέσυρε το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας και το αντικατέστησε με επώνυμο. Γενικότερα η φιλοσοφία του προγράμματος ήταν να συγκρατήσει τις τιμές, όχι απαραίτητα να τις μειώσει», διευκρίνισε ο Γενικός Γραμματέας, χαρακτηρίζοντας win-win για επιχειρήσεις και καταναλωτές την εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος, δεδομένου ότι κατεγράφη την πρώτη εβδομάδα πολύ μεγάλη αύξηση τζίρου στα προϊόντα του καλαθιού.

Καλάθι του νοικοκυριού vs Μείωση ΦΠΑ

Αναφορικά με την επιλογή της κυβέρνησης να προχωρήσει το πρόγραμμα του καλαθιού κι όχι την οριζόντια μείωση του ΦΠΑ, ο κ. Αναγνωστόπουλος απάντησε: «Δε θα έχει αποτέλεσμα η μείωση του ΦΠΑ. Σε άλλε χώρες που δοκιμάστηκε, οι τιμές εν τέλει δεν έπεσαν. Συνήθως όταν μειώνεις του έμμεσους φόρους επωφελούνται όλοι οι άλλοι εκτός από τον τελευταίο κρίκο της αλυσίδας που παίρνει στο χέρι ότι απομένει. Πρόκειται επομένως για μια πριμοδότηση πιο πολύ των επιχειρήσεων παρά του καταναλωτή».

Καλάθι νοικοκυριού vs Προσφορές

Στην άποψη ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν έρχεται να προσθέσει κάτι στις ήδη υπάρχουσες προσφορές που ανέκαθεν έκαναν τα σούπερ μάρκετ, ο Γενικός Γραμματέας σημείωσε πως «οι προσφορές δεν ήταν με γνώμονα την προστασία ενός πολύ συγκεκριμένου καλαθιού, αλλά ήταν διάσπαρτες σε όλους τους κωδικούς, οι οποίοι είναι διαθέσιμοι από τα σούπερ μάρκετ. Πολλές φορές είχαν προσφορές σε premium ή ακριβά προϊόντα ή προϊόντα τα οποία δεν ενδιαφέρουν τον καταναλωτή, ο οποίος είναι μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος. Τώρα ζητάμε να συγκεντρώσουν τις προσφορές τους σε ένα πολύ συγκεκριμένο καλάθι».

Δυνατότητα επέκτασης του προγράμματος

Κλείνοντας, ο κ. Αναγνωστόπουλος εξήγησε γιατί το πρόγραμμα ξεκίνησε μόνο με τις 13 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. «Μικρότερες επιχειρήσεις που αφορούν συνήθως 2 ή 3 νομούς, δεν έχουν τις τεχνολογικές δυνατότητες να συνδεθούν άμεσα με το e-katanalotis. Αυτό όμως είναι κάτι που προσπαθούμε να επιλύσουμε για να μπορούμε να ελέγχουμε αυτόματα τους ηλεκτρονικούς καταλόγους. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θέλω να πιστεύω ότι θα έχουμε και άλλες μικρότερες αλυσίδες οι οποίες θα συμμετέχουν. Θεωρητικά θα μπορούσαν να υπάρξουν και μεμονωμένα καταστήματα, απλώς είναι πολύ δύσκολο για ένα μεμονωμένο κατάστημα να καλύψει με επάρκεια τις 51 κατηγορίες προϊόντων και παράλληλα να μπορεί να βάλει πλάτη για να συγκρατήσει τις τιμές. Τα πολύ μικρά καταστήματα είναι λήπτες τιμών κι όχι διαμορφωτές. Γίνονται επίσης συζητήσεις για ένταξη κι άλλων κλάδων, όπως κρεοπωλεία, αρτοποιεία και λαϊκές αγορές, αλλά αυτό επαφίεται στους ίδιους προκειμένου να διαμορφώσουν προτάσεις και να έρθουν να τις συζητήσουμε, ακριβώς για να διασφαλίσουμε ότι δε δημιουργούν πρόβλημα στον ανταγωνισμό μεταξύ τους. Κάθε πρωτοβουλία αξιολογείται από την επιτροπή ανταγωνισμού, προκειμένου να διαβεβαιώσουμε ότι το εγχείρημά μας δε θα στρεβλώσει τον ανταγωνισμό».

 

 

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα