Πέντε πράγματα να αλλάξουν στο Ηράκλειο και είναι σίγουρο ότι θα βελτιωθεί αμέσως η καθημερινότητα των κατοίκων του.Για την αισθητική της πόλης δε το συζητάμε γιατί για να αλλάξει θέλει παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας.
Υπάρχουν όμως μικρές παρεμβάσεις που δεν χρειάζονται τόσα χρήματα.
Αρκεί να υπάρχει η βούληση.
Ας πούμε η ιστορία με τα στηθαία στους ήδη στενούς δρόμους της πόλης αυτής.
Το 80% του μποτιλιαρίσματος στο Ηράκλειο είναι αποτέλεσμα αυτού του μικρού τείχους που έχει τοποθετηθεί στη μέση των κυριότερων δρόμων για να χωρίζει τα δύο κυκλοφοριακά ρεύματα.
Αν οι δρόμοι του Ηρακλείου είχαν το σωστό πλάτος,θα λειτουργούσε το όλο πράγμα μια χαρά.Πείτε μου εσείς όμως ποιος δρόμος στο Ηράκλειο έχει (τουλάχιστον) τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση για να μπορεί να μπει στηθαίο;
Και λέμε τρία ρεύματα ανά κατεύθυνση γιατί με τα δύο δε γίνεται δουλειά.
Η Λ.Κνωσσού,ας πούμε,έχει δύο και δύο,το ίδιο και η 62 Μαρτύρων,η Αντιστάσεως,η Πεταλοειδής…
Είναι χτισμένο έτσι το Ηράκλειο,που δεν υπάρχει πρακτικά χώρος για να φτιαχτούν δρόμοι με μεγαλύτερο πλάτος.Συν το γεγονός ότι σε όλες τις προαναφερθείσες οδικές αρτηρίες η μία από τις δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση λειτουργεί σχεδόν πάντα και σαν χώρος στάθμευσης για τα καταστήματα που βρίσκονται εκεί.
Θα μπορούσε βέβαια ο Δήμος να μάζευε τα σταθμευμένα οχήματα από αυτούς τους δρόμους,όπως είχε ανακοινωθεί όταν φτιάχνονταν η Κνωσού στους Ολυμπιακούς Αγώνες αλλά μετά θα γινόταν επανάσταση από τους μαγαζάτορες της περιοχής.
Άρα πρακτικά το μόνο που μπορεί να γίνει είναι να φύγει το στηθαίο και μαζί με αυτό θα μειωθεί και το μποτιλιάρισμα, όπως και τα σκηνικά που βλέπουμε καθημερινά στην πόλη.
Λεωφορεία που μπλοκάρουν την κίνηση,κάποιος που μπορεί να τράκαρε ή να έμεινε στον δρόμο και να κλείνει την κυκλοφορία γιατί φυσικά το στηθαίο εμποδίζει τα αυτοκίνητα που ακολουθούν να τον προσπεράσουν,ενώ η δεύτερη λωρίδα,που θα λειτουργούσε για αυτό τον σκοπό,είναι μονίμως μπλοκαρισμένη από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
Μονόδρομοι
Άλλη ιστορία που κάνει τη ζωή κόλαση στο Ηράκλειο είναι όλα αυτά τα στενάκια με τη διπλή κυκλοφορία!
Βλέπεις ότι ο ένας έχει χτίσει πάνω στον άλλον και ο δρόμος με τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα των ιδιοκτητών των σπιτιών ίσα-ίσα που αφήνει χώρο για περάσει ένα και μόνο αυτοκίνητο.
Γιατί δεν τον κάνεις μονής κυκλοφορίας,να τελειώνουμε;
Όλο το δίκτυο των δρόμων του Ηρακλείου θα έπρεπε να ήταν έτσι.
Εκτός κι αν αποφάσιζε κάποιος να απαγορεύσει το παρκάρισμα των αυτοκινήτων στις γειτονιές (στο κέντρο είναι ήδη απαγορευμένα).
Κάτι πρακτικά ανεφάρμοστο όμως.
[Φωτό:Παραλία Θεσσαλονίκης και Βόλου.Άμεση η οπτική επαφή όσων κάνουν βόλτα εκεί με τη θάλασσα.]
Παραλιακό μέτωπο
Κάποιοι φαντάστηκαν κάποτε,πριν 20 χρόνια,όταν και έγιναν τα μεγάλα έργα ανάπλασης του Ηρακλείου,ότι θα μπορούσε η πόλη να αποκτήσει ένα παραλιακό μέτωπο αντάξιο της Θεσσαλονίκης,του Βόλου ή άλλων πόλεων ανάλογης ρυμοτομίας.
Μόνο που το Ηράκλειο (στο κέντρο του) δεν έχει σε κανένα σημείο το ίδιο ύψος με την ακτογραμμή.
Η θάλασσα είναι πιο χαμηλά από εκεί που τελειώνει η πόλη για τον απλούστατο λόγο πως η πόλη είναι …υπερυψωμένη λόγω του μεσαιωνικού της τείχους (μπεντενάκι),ενώ από τον παλιό Καράβολα και μετά,που δεν έχει πια τείχη,έχει έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας,που αποκόβει την πόλη (και τους κατοίκους της) από το παραλιακό μέτωπο.
Ο σχεδιασμός όλης της περιοχής μαζί με την έλλειψη πάρκινγκ στον δρόμο αυτόν ή έστω μιας πεζογέφυρας για να μπορεί να παρκάρει ο κόσμος από το άλλο ρεύμα και να περνάει απέναντι ,αφήνει και αυτό το κομμάτι του παραλιακού μετώπου ουσιαστικά αναξιοποίητο.
Κάτι που φαίνεται και με γυμνό μάτι,αφού αν είχε αξιοποιηθεί η περιοχή,θα ήταν γεμάτη μαγαζιά διασκέδασης και εστίασης. Ενώ τώρα δεν έχει σχεδόν τίποτα,πέρα από κάτι μονόζυγα και κάποιους περιπάτους για ποδήλατο και τζόκινγκ.
Το Κέντρο
Το Κέντρο της πόλης είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο από μόνο του.
Προς το παρόν για όποιο μένει περιφερειακά (Άη Γιάννη,Φορτέτσα,Μεσαμπελιές,Ν.Αλικαρνασσό,Γάζι κτλ) είναι σχεδόν απαγορευτική η προσέγγιση του.Πρόσβαση στο κέντρο έχουν πια μόνο οι τουρίστες και όσοι μένουν σε γειτονιές πέριξ των τειχών και μπορούν να κατεβαίνουν με τα πόδια.
Για όλους τους υπόλοιπους υπάρχει το… GoogleMaps για να βλέπουν τις φωτογραφίες και τα βίντεο που έχουν ανεβάσει οι επισκέπτες της πόλης στο instagram.
Είναι κι αυτό μια κάποια λύση.