Παιδίατροι και γονείς στις ΗΠΑ ζητούν από τις αρμόδιες αρχές να αντιμετωπίζουν τα νέα ενεργειακά ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε καφεΐνη όπως το αλκοόλ και τα τσιγάρα και να απαγορεύσουν την πώλησή τους σε ανήλικους καθώς ακόμη και μια συσκευασία τους μπορεί να περιέχει όση καφεΐνη περιέχεται σε έξι αναψυκτικά τύπου cola.
Το Prime Energy, που κυκλοφόρησε φέτος, περιέχει 200 μικρογραμμάρια καφεΐνης μέσα στη συσκευασία των 350 ml, ξεπερνώντας τα επιτρεπόμενα επίπεδα της ουσίας στον Καναδά, την Αυστραλία και την Νέα Ζηλανδία.
Ανταγωνιστικά ενεργειακά ποτά όπως το Ghost της εταιρείας AB InBev και το ενεργειακό ποτό Kimade της Κιμ Καρντάσιαν επίσης περιέχουν 200 μικρογραμμάρια καφεΐνης. Το ανταγωνιστικό Monster Energy περιέχει 150 mg.
Καθώς το περιεχόμενο της καφεΐνης στα ενεργειακά ποτά έχει αυξηθεί στην διάρκεια των χρόνων, ορισμένες χώρες και λιανέμποροι έχουν απαγορεύσει τα προϊόντα αυτά, ενώ κάποιοι ζητούν αποδεικτικό ηλικίας για την αγορά τους.
Στις ΗΠΑ και στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν υπάρχει εθνικός κανονισμός που να απαγορεύει την πώληση ενεργειακών ποτών υψηλής περιεκτικότητας σε καφεΐνη.
Με την απουσία νομικού πλαισίου που να αφορά την ηλικία του καταναλωτή, όπως αυτό που ισχύει για το αλκοόλ και τα τσιγάρα, οι λιανέμποροι είναι απίθανο να περιορίσουν την πρόσβαση σε αυτά, λέει η δρ. Χόλι Μπέντζαμιν, καθηγήτρια Παιδιατρικής και Ορθοπαιδικής Χειρουργικής στο πανεπιστήμιο του Σικάγο.
Σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Ψυχιατρικής Παιδιού και Εφήβου, δεν υπάρχει αποδεδειγμένα ασφαλής δόση καφεΐνης για τα παιδιά.
«Οι έμποροι λιανικής θα μπορούσαν να επιλέξουν να τοποθετούν αθλητικά ποτά και ενεργειακά ποτά σε διαφορετικά σημεία και να φέρουν διαφορετικές ετικέτες στις προθήκες, αλλά, νομίζω ότι αυτό είναι απίθανο να συμβεί χωρίς ρύθμιση που ξεκινά με την καλύτερη σήμανση προϊόντων και με ευρεία εκπαίδευση», είπε η δρ. Μπέντζαμιν.
Και πρόσθεσε: «Οποιοδήποτε ενεργειακό ποτό με υψηλή δόση καφεΐνης, όπως το Prime Energy, δεν είναι ασφαλές για τα παιδιά».
Οι παρενέργειες για τα παιδιά που καταναλώνουν καφεΐνη μπορεί να περιλαμβάνουν γρήγορους ή ακανόνιστους καρδιακούς παλμούς, πονοκεφάλους, επιληπτικές κρίσεις, τρέμουλο, στομαχικές διαταραχές και δυσμενείς συναισθηματικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία, επισήμανε η Μπέντζαμιν.
Η Αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) εξετάζει επί του παρόντος αίτημα του αρχηγού της πλειοψηφίας της Γερουσίας των ΗΠΑ, Τσακ Σούμερ, για διερεύνηση της περιεκτικότητας σε καφεΐνη στο Prime Energy, καθώς και της προώθησης του ποτού αυτού σε παιδιά, δήλωσε εκπρόσωπος.
Εκπρόσωποι της παρασκευάστριας εταιρείας του ποτού Prime αρνήθηκαν να σχολιάσουν, ενώ οι Ghost Energy και Monster Energy δεν απάντησαν σε μηνύματα που ζητούσαν σχόλια. Η Congo Brands, ιδιοκτήτρια εταιρεία των Kimade, Alani Nu και Prime Energy, επίσης δεν απάντησε σε αιτήματα που ζητούσαν σχόλια.
Οι συνιδρυτές της Prime, ο Λόγκαν Πολ και η KSI, και οι δύο influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, δήλωσαν σε συνεντεύξεις τους στα μέσα ενημέρωσης τον Αύγουστο ότι δεν διαφημίζουν το ποτό σε παιδιά, προσθέτοντας ότι οι λιανέμποροι είναι εκείνοι που θα πρέπει να ελέγχουν τις πωλήσεις σε ανηλίκους.
Πολύχρωμα κουτιά που μπερδεύουν τους γονείς
Η Αμερικανική Ιατρική Ένωση (AMA) υποστηρίζει την απαγόρευση της προώθησης ροφημάτων με καφεΐνη σε παιδιά κάτω των 18 ετών, σύμφωνα με την πολιτική της που καθορίστηκε το 2013.
Η ΑΜΑ προτρέπει επίσης τις ρυθμιστικές αρχές ή τους αμερικανούς βουλευτές να επιβάλουν «συσκευασίες ανθεκτικές στα παιδιά» (Σ.τ.Σ: μια ειδική συσκευασία που χρησιμοποιείται για τη μείωση του κινδύνου κατάποσης επικίνδυνων υλικών από παιδιά) για υψηλής ενέργειας αναψυκτικά.
Η Σίνερετ Σικ Οχάνα, μητέρα πέντε παιδιών από τη Φλόριντα, είδε τα «φανταχτερά, πολύχρωμα κουτάκια Prime» τα οποία ζητούσαν επίμονα τα παιδιά της να εκτίθενται στους μπροστινούς διαδρόμους του Walmart όταν έκανε τα ψώνια της στο παντοπωλείο του καταστήματος. Από ενθουσιασμό παρέβλεψε τα έντονα μαύρα γράμματα πάνω στη συσκευασία που έγραφαν «ενεργειακό ποτό» πριν το πάει στο σπίτι στα παιδιά της.
«Μπερδεύτηκα γιατί όταν βλέπεις για πρώτη φορά το ντενεκεδένιο κουτί, είναι δύσκολο να καταλάβεις πού λέει ενεργειακό ποτό. Μου πήρε λίγο χρόνο αφότου το υπέδειξε ο γιος μου για να το βρω», εξήγησε.
«Η βιομηχανία ενεργειακών ποτών προωθεί αυτά τα προϊόντα που υποτίθεται ότι προορίζονται μόνο για ενήλικες στα παιδιά και νομίζω ότι η Prime είναι απλώς ένα ακόμη παράδειγμα εταιρείας που προωθεί αυτά τα ακατάλληλα ποτά σε ανηλίκους», δήλωσε η Μπόνι Πάτεν, εκτελεστική διευθύντρια της Truth in Advertising (ΤΙΝΑ).
Η εταιρεία λιανικού εμπορίου GNC έχει θέσει περιορισμό ηλικίας άνω των 18 ετών για την αγορά ενεργειακών ποτών, σύμφωνα με τη γραμμή εξυπηρέτησης πελατών της και με ελέγχους στα καταστήματα.
Η Target και η Walmart, καθώς και εξειδικευμένες αλυσίδες όπως το Vitamin Shoppe, πωλούν το Prime Energy, αλλά συνήθως δεν επαληθεύουν την ηλικία των αγοραστών, σύμφωνα με συνεντεύξεις του Reuters και ελέγχους στα καταστήματα.
«Προτρέπουμε θερμά τους πελάτες μας να ακολουθούν όλες τις οδηγίες επισήμανσης για κάθε προϊόν που πωλείται στο Vitamin Shoppe, συμπεριλαμβανομένων των ενεργειακών ποτών», ανέφερε η Vitamin Shoppe.
Η Target δεν απάντησε σε μηνύματα που ζητούσαν σχόλια, ενώ η Walmart αρνήθηκε να σχολιάσει.
Οι ετικέτες των κατασκευαστών ποτών που επισημαίνουν ότι τα ποτά «δεν συνιστώνται» για παιδιά δημιουργούν σύγχυση μεταξύ των λιανεμπόρων σχετικά με το ποιοί περιορισμοί, εάν υπάρχουν, πρέπει να τεθούν στην πώληση ενεργειακών ποτών στα παιδιά, υποστηρίζουν δικηγόροι.