Την δυνατότητα να γίνουν βήματα από την θεωρία, στην πράξη της άμεσης παρέμβασης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των τροχαίων συμβάντων στην Κρήτη, θα δίνει το Ηλεκτρονικό Παρατηρητήριο για τα τροχαία στην Κρήτη, πρόταση που κατέθεσε με επιστολή το ΤΕΕ/ΤΑΚ προς τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη και τον Αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος Νίκο Ξυλούρη.
Για την αναγκαιότητα της άμεσης υλοποίησής του, μίλησε στην Τηλεόραση CRETA και την εκπομπή Live με την Αντιγόνη και την Αντιγόνη Ανδρεάκη ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Γιώργος Ταβερναράκης, ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος Νίκος Ξυλούρης και το μέλος του SOS Τροχαία Εγκλήματα Μανόλης Σταυρουλάκης.
Σύμφωνα με τον κ. Ταβερναράκη, θα καταγράφονται τα ατυχήματα, τα ιδιαίτερα στοιχεία του, οι συνθήκες, αν υπάρχουν θύματα και θα υπάρχει μια συνολική εικόνα, ώστε στη συνέχεια να κρίνεται η παρέμβαση που θα πρέπει να γίνει.
Αναλυτικά η επιστολή για την δημιουργία του Παρατηρητηρίου και τον ρόλο του:
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Συγκρούσεων, η οποία ήταν στις 19.11.2023, και με τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό τροχαίων θυμάτων (το έτος 2023 έχουν καταγραφεί 33 θύματα στους δρόμους της Κρήτης), ως Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ προτείνουμε την δημιουργία Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας στην Ανατολική Κρήτη.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η αύξηση της τουριστικής κίνησης, σε συνδυασμό με την απουσία ισχυρής και συχνής δημόσιας συγκοινωνίας, η εξαιρετικά φτωχή υποδομή του οδικού δικτύου και η μη ανανέωση του στόλου των ΙΧ, είναι παράγοντες που έχουν συνεισφέρει κατά πολύ στην αύξηση του μέσου ετήσιου αριθμού των καταγεγραμμένων συμβάντων. Σύμφωνα με πρώτες καταγραφές, φέτος έχουμε αύξηση μεγαλύτερη από 100% στα σοβαρά ατυχήματα και δυστυχήματα, σε σχέση με την περσινή χρονιά. Και επειδή πολύς λόγος γίνεται για τον ΒΟΑΚ και την ανάγκη αναβάθμισής του, σε σύγχρονο και ασφαλές δρόμο, πρέπει να τονιστεί ότι οι νεκροί και βαριά τραυματίες από τροχαία συμβάντα στους δρόμους της Ανατολικής Κρήτης παρουσιάζονται κυρίως στο επαρχιακό δίκτυο και δευτερευόντως στο εθνικό και στο αστικό-αγροτικό.
Σε συνέχεια των παραπάνω, αναλύοντας τις τοπικές συνθήκες και παρατηρώντας την αύξηση των τροχαίων συγκρούσεων, εντοπίζουμε ότι δεν υπάρχει καμία ουσιαστική και επίσημη πληροφορία για την περιφέρεια της Κρήτης, που να συνδυάζει, εκτός της χωρικής πληροφορίας (τοποθεσία) και όλες τις αναγκαίες «ποιοτικές» συνιστώσες (τυπολογία- προφίλ -αριθμός οχημάτων, εμπλεκόμενοι, χρόνος κ.α.- και την σοβαρότητα των τροχαίων συγκρούσεων). Έτσι, δεν είναι δυνατόν να καταστούν αντιληπτά, τα ακριβή σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας σε αστικό και υπεραστικό δίκτυο.
Σαν αποτέλεσμα, δυσχεραίνεται αναλόγως η οργάνωση τόσο της τροχονομικής επιτήρησης όσο και της παρέμβασης, σε επίπεδο υποδομών ή με άλλες σχετικές ανασταλτικές δράσεις.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Τμήμα Ανατολικής Κρήτης, προσπαθώντας να συμβάλλει στην εύρεση τρόπων καλύτερης αντιμετώπισης του προβλήματος, έλαβε την πρωτοβουλία να προτείνει τη σύσταση ενός τοπικού παρατηρητηρίου οδικής ασφάλειας, ενός σύγχρονου εργαλείου το οποίο θα παρακολουθεί και θα καταγράφει τα συμβάντα οδικής ασφάλειας με στόχο: α) την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού και των κέντρων λήψης απόφασης, β) τη διάχυση της πληροφορίας που θα οδηγεί την περιφέρεια Κρήτης και τους δήμους να αναβαθμίζουν στοχευμένα τις υποδομές και τη σήμανσή του οδικού δικτύου, και γ) την βελτίωση της τροχονομικής επιτήρησης.
Το παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας προτείνεται να είναι ένα διαδικτυακό εργαλείο, όπου θα παρουσιάζονται σε ειδικό χάρτη, με τη βοήθεια συστημάτων γεωγραφικών πληροφοριών, τα σημεία των τροχαίων συμβάντων και με ανάλογο χρώμα η σοβαρότητα αυτών. Ο χρήστης θα μπορεί να δει αφενός που συγκεντρώνονται τα περισσότερα τροχαία, ποιες είναι οι θέσεις των σοβαρών και θανατηφόρων, ποια είναι τα ανάλογα έργα υποδομών που γίνονται στα σημεία ή προβλέπονται σε μελλοντική βάση και πολλές άλλες πληροφορίες. Ο χρήστης, πατώντας πάνω σε κάθε τροχαίο θα μπορεί να δει τα βασικά στοιχεία του συμβάντος (εμπλεκόμενοι, τύπος, ώρα/ημερομηνία, τύποι οχημάτων, βαρύτητα, φωτισμός, συνθήκες περιβάλλοντος κ.α.). Παράλληλα κρίνεται σκόπιμο, να μπορεί να υπάρχει ταυτόχρονη παρουσίαση των ολοκληρωμένων, προγραμματισμένων, εν εξελίξει ή και μελλοντικών έργων παρέμβασης για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, τα επικίνδυνα σημεία (χαρακτηρισμένες θέσεις ΜΟΑ), τα υφιστάμενα όρια ταχύτητας και άλλες πληροφορίες για ενδο-υπηρεσιακή χρήση (θέσεις επιτήρησης, καμερών κ.α.).
Τα δεδομένα αυτά μπορούν να είναι μερικώς ή συνολικά προσβάσιμα στο ευρύ κοινό.
Σημειώνεται δε, ότι η Περιφέρεια Κρήτης έχει ήδη σε λειτουργία ψηφιακό περιβάλλον Γεωγραφικών Συστημάτων, για να φιλοξενήσει αυτή τη βάση δεδομένων.
Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνεργασία και ευελπιστούμε τη δυνατότητα εφαρμογής του, στις Περιφερειακές Ενότητες Ηρακλείου και Λασιθίου.