Η ταχεία δυναμική της αγοράς και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός υποχρεώνουν τις βιομηχανικές επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν τις οργανώσεις τους για να αξιοποιήσουν την τεχνολογία.
Οι πιο καινοτόμες τεχνολογικές ανακαλύψεις σπάνια γίνονται αισθητές ταυτόχρονα. Μεμονωμένα προϊόντα ή καινοτομίες μπορούν να αποδείξουν σταδιακά την αξία τους, να δημιουργήσουν άλλες εφαρμογές και τελικά να αποτελέσουν μέρος μιας ευρύτερης πλατφόρμας με τη δυνατότητα αναμόρφωσης επιχειρηματικών μοντέλων.
Ως εκ τούτου, η σταδιακή πρόοδος μπορεί να οδηγήσει ξαφνικά σε σαρωτικές αλλαγές που αφήνουν τις εταιρείες να αναπροσαρμοστούν για να καλύψουν την απόσταση. Το ίδιο ισχύει και για το ρυθμό με τον οποίο όλοι οι κλάδοι αγκαλιάζουν τεχνολογικές εξελίξεις. Ορισμένες βιομηχανίες ενσωματώνουν τεχνολογίες αιχμής ως απάντηση σε διαταραχές – σκεφτείτε τον ψηφιακό μετασχηματισμό ψυχαγωγίας και μέσων ενημέρωσης. Οι εταιρίες FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix και Google) και BAT (Baidu, Alibaba και Tencent), για παράδειγμα, επανεκκινούν τακτικά τη γραμμή για τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις συνεργάζονται με τους πελάτες και τους προμηθευτές τους. Η επίδρασή τους στο επιχειρηματικό τοπίο και τους καταναλωτές συχνά μεταφέρεται σε άλλες βιομηχανίες. Καθώς οι τάσεις αυτές σαρώνουν το επιχειρηματικό τοπίο, ο βιομηχανικός τομέας βρίσκεται στην άκρη της πρωτοφανούς αναταραχής. Οι περίοδοι έντονων αλλαγών αυξάνουν συχνά τη σημασία της τοποθέτησης των σωστών στρατηγικών στοιχημάτων. Ένας τεχνολογικός μετασχηματισμός μπορεί να εξοπλίσει τις βιομηχανικές εταιρείες να αυξήσουν τα έσοδα, να επεκτείνουν τα περιθώρια και να ακολουθήσουν νέες ροές εσόδων με διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα. Οι οργανισμοί που κινούνται επιθετικά και αναπτύσσουν περιεκτικές στρατηγικές για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στις λειτουργίες τους θα μεγιστοποιήσουν τις πιθανότητες να καταγράψουν την αξία που διακυβεύεται. Αντίθετα, οι εταιρείες που επιλέγουν να παραμείνουν στο περιθώριο αποκυρήτουν ουσιαστικά το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.
Αλλαγή της δυναμικής των βιομηχανικών κλάδων.
Τρεις παράγοντες :
το μεταβαλλόμενο εργατικό δυναμικό,
τα ταχύτερα μεταβαλλόμενα οικοσυστήματα πελατών και προμηθευτών
Οι μεταβαλλόμενες εργατικές δυνάμεις , οι προσδοκίες του εργατικού δυναμικού και η αυξημένη αυτοματοποίηση αλλάζουν όχι μόνο τα δημογραφικά στοιχεία του εργατικού δυναμικού, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους οι βιομηχανικές οργανώσεις πρέπει να προσαρμόσουν τις προσπάθειές τους στην προσέλκυση, διατήρηση και ανάπτυξη του ταλέντου. Αυτή η νέα γενιά εργαζομένων διαφέρει από τις προηγούμενες με διάφορους τρόπους.
True Gen: Η Generation Z και οι επιπτώσεις της στις επιχειρήσεις
Πολύ πριν από τη δημιουργία του όρου «infuencer», οι νέοι έπαιξαν αυτόν τον κοινωνικό ρόλο δημιουργώντας και ερμηνεύοντας τις τάσεις. Τώρα μια νέα γενιά influencers έχει έρθει στη σκηνή. Τα μέλη του Gen Z-χαλαρά, οι άνθρωποι που γεννήθηκαν από το 1995 έως το 2010 – είναι αληθινοί ψηφιακοί ντόπιοι: από την νεότερη ηλικία, έχουν εκτεθεί στο διαδίκτυο, στα κοινωνικά δίκτυα και στα κινητά συστήματα. Αυτό το πλαίσιο έχει δημιουργήσει μια υπερκινητική γενιά πολύ άνετη με τη συλλογή και τη διασταύρωση πολλών πηγών πληροφοριών και με την ενσωμάτωση εμπειριών εικονικής και off-line. Καθώς η παγκόσμια συνδετικότητα αυξάνεται, οι αλλαγές των γενεών θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικότερο ρόλο στη ρύθμιση της συμπεριφοράς από ότι οι κοινωνικοοικονομικές διαφορές.
Αυτοί οι νέοι έχουν γίνει ισχυρή επιρροή σε άτομα όλων των ηλικιών και εισοδημάτων, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουν και σχετίζονται με τα εμπορικά σήματα. Στη Βραζιλία, ο Gen Z αποτελεί ήδη το 2% του πληθυσμού της χώρας. Η McKinsey συνεργάστηκε πρόσφατα με τον ερευνητικό οργανισμό Box1824 που ειδικεύεται στις τάσεις των καταναλωτών, διεξάγοντας μια έρευνα που διερευνά τις συμπεριφορές αυτής της νέας γενιάς και την επίδρασή της στα καταναλωτικά πρότυπα στη Βραζιλία.
Στόχος ήταν να κατανοηθεί πώς οι απόψεις της νέας γενιάς θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον ευρύτερο πληθυσμό, καθώς και την κατανάλωση εν γένει. Η μελέτη βασισμένη στην έρευνα αποκαλύπτει τέσσερις βασικές συμπεριφορές Gen Z, όλες αγκιστρωμένες σε ένα στοιχείο: η αναζήτηση αυτής της γενιάς για την αλήθεια.
Ο εκπρόσωπος Ζεν εκτιμά την ατομική έκφραση και αποφεύγει τις ετικέτες. Κινούνται για ποικίλες αιτίες. Πιστεύουν βαθιά στην αποτελεσματικότητα του διαλόγου για την επίλυση των διαφορών και τη βελτίωση του κόσμου. Τέλος, λαμβάνουν αποφάσεις και σχετίζονται με τα θεσμικά όργανα με εξαιρετικά αναλυτικό και ρεαλιστικό τρόπο.
Αντίθετα, η προηγούμενη γενιά – οι χιλιετίες, που μερικές φορές αποκαλούνται «η γενιά μου» – ξεκίνησαν σε μια εποχή οικονομικής ευημερίας και επικεντρώνονται στον εαυτό τους. Τα μέλη της είναι πιο ιδεαλιστικά, πιο αντιπαραθετικά και λιγότερο πρόθυμα να δεχτούν διαφορετικές απόψεις. Αυτές οι συμπεριφορές επηρεάζουν τον τρόπο που οι Γενιές βλέπουν την κατανάλωση και τις σχέσεις τους με τα εμπορικά σήματα. Οι εταιρείες θα πρέπει να εναρμονιστούν με τρεις συνέπειες για αυτήν τη γενεά: κατανάλωση ως πρόσβαση και όχι κατοχή, κατανάλωση ως έκφραση ατομικής ταυτότητας και κατανάλωση ως θέμα ηθικής ανησυχίας. Σε συνδυασμό με τεχνολογικές εξελίξεις, αυτή η γενετική μετατόπιση μετασχηματίζει το καταναλωτικό τοπίο με έναν τρόπο που περικλείει όλες τις κοινωνικοοικονομικές αγκύλες και εκτείνεται πέρα από το Gen Z, που διαπερνά ολόκληρη τη δημογραφική πυραμίδα. Οι δυνατότητες που αναδύονται τώρα για τις εταιρείες είναι τόσο μετασχηματιστικές όσο είναι προκλητικές. Οι επιχειρήσεις πρέπει να επανεξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο αποδίδουν αξία στον καταναλωτή, εξισορροπούν την κλίμακα και τη μαζική παραγωγή ενάντια στην εξατομίκευση και – περισσότερο από ποτέ – ασκούν αυτό που κηρύττουν όταν αντιμετωπίζουν ζητήματα μάρκετινγκ και ηθική εργασίας.
Οι νέοι συνεπώς στρέφονται στις θέσεις εργασίας που υποστηρίζονται από ψηφιακά εργαλεία και όχι σε πολλές χειρωνακτικές εργασίες. Επίσης, επιδιώκουν ενεργά να μαθαίνουν και να μεγαλώνουν στη δουλειά και δεν είναι ντροπή πλέον να πηδούν σε μια νέα εταιρεία που αναζητά πρόοδο.
Σύμφωνα με την Gallup, το 21% των ‘νέων’ εργαζομένων έχουν αλλάξει θέσεις εργασίας κατά τους τελευταίους 12 μήνες και το 60% είναι ανοικτό σε νέες ευκαιρίες απασχόλησης. Για να παραμείνουν ανταγωνιστικές με άλλους τομείς, οι βιομηχανικές εταιρείες πρέπει να υιοθετήσουν την τεχνολογία και να αντικαταστήσουν τα χειροκίνητα καθήκοντα με περισσότερη σκέψη , προκλητικοί ρόλοι.
Παράλληλα, η αυτοματοποίηση, τα δεδομένα και η συνδεσιμότητα αλλάζουν τη φύση της εργασίας: έρευνα της McKinsey διαπίστωσε ότι ένα σημαντικό μέρος της λιανικής δραστηριότητας μπορεί να είναι αυτοματοποιημένη χρήση τεχνολογίας. Και ο συνολικός αριθμός των συνδεδεμένων συσκευών προβλέπεται ότι θα αυξηθεί από λιγότερα από 27 δισεκατομμύρια το 2019 σε περισσότερα από 75 δισεκατομμύρια το 2025.
Αυτές οι συσκευές, οι οποίες ήδη εκρήγνυνται τα τελευταία χρόνια, θα συνεχίσουν σε αυτήν την πορεία. Ο αντίκτυπος της τεχνολογίας σε όλες τις πτυχές του βιομηχανικού τομέα, σημαίνει ότι οι περισσότερες θέσεις εργασίας θα εξελιχθούν και θα απαιτήσουν περισσότερους τεχνολογικούς υπαλλήλους.
Μέχρι στιγμής, οι βιομηχανίες έχουν καθυστερήσει σε άλλους τομείς, όπως οι λιανικές και οι τραπεζικές εργασίες, στην ικανότητά τους να ενσωματώσουν τις ψηφιακές τεχνολογίες σε επιχειρήσεις. Στο λιανικό εμπόριο, η Walmart έχει επενδύσει σε μια σειρά τεχνολογιών: από αυτόνομα ρομπότ καθαρισμού που απελευθερώνουν το χρόνο των εργαζομένων σε ακουστικά εικονικής πραγματικότητας που χρησιμοποιούνται σε εκπαιδευτικούς συνεργάτες. Ορισμένοι λιανοπωλητές ψηφιοποίησαν τουλάχιστον μερικώς τα καταστήματά τους, αυξάνοντας την προβολή και την εξατομίκευση. Επίσης, ο τραπεζικός τομέας υφίσταται το δικό του μετασχηματισμό, που τροφοδοτείται από την ψηφιοποίηση και την ενσωμάτωση διαδικασιών και εργαλείων για την αύξηση της παραγωγικότητας των εργαζομένων. Μια παγκόσμια τράπεζα ανέπτυξε ένα νέο εργαλείο ψηφιακής επιβίβασης για online πελάτες, διαθέτοντας μια τροποποιημένη έκδοση σε περισσότερους από 4.000 συμβούλους πωλήσεων σε καταστήματα. Οι επενδύσεις της τράπεζας σε εντατική προγύμναση και κατάρτιση στην πρώτη γραμμή υποστήριξαν την υιοθέτηση της πρώτης γραμμής, με αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγικότητας των συμβούλων πωλήσεών της κατά 25%.
Έξι ακόμη βιομηχανικά-παρακείμενα τμήματα ήταν ταχύτερα στην απορρόφηση. Αυτό το μοτίβο έχει σημασία επειδή, καθώς οι εταιρείες ενσωματώνουν ψηφιακές τεχνολογίες στις δραστηριότητές τους, θα προτιμούν να εμπλέκονται και να συνεργάζονται με καινοτόμους οργανισμούς. Στον εξορυκτικό κλάδο τα ορυχεία πραγματοποιούν όλο και περισσότερο συντήρηση ανάλογα με τις ανάγκες και όχι με ένα σταθερό χρονοδιάγραμμα. Μία εταιρεία χρησιμοποίησε αισθητήρες και εκμάθηση μηχανών για την εφαρμογή προληπτικής συντήρησης σε εναλλάκτες θερμότητας 20 τόνων. Το μοντέλο ήταν σε θέση να προβλέψει πότε οι ανεμιστήρες θα αποτύχουν, έτσι ώστε η συχνότητα των επισκέψεων επισκευής να προσαρμόζεται από μία φορά κάθε 70 ημέρες σε μια φορά κάθε 160 έως 200 ημέρες. Και με δεκάδες εναλλάκτες θερμότητας σε όλη τη λειτουργία, η εξοικονόμηση κόστους ήταν σημαντική.
Στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας οι κορυφαίοι φορτωτές και μεταφορείς έχουν ενσωματώσει τις ψηφιακές και αναλυτικές αναλύσεις σε προβλέψεις ζήτησης και βελτιστοποίηση διαδρομής. Αυτές οι τεχνολογίες επέτρεψαν σε ορισμένους φορτωτές να περιορίσουν τα αποθέματα έως και 75% και το κόστος αποταμίευσης κατά 15 έως 30%, ενώ παράλληλα αυξάνουν την αποδοτικότητα της εργασίας κατά 80%. Ομοίως, εταιρείες εφοδιαστικής τρίτων έχουν αναπτύξει συνδεσιμότητα και αναλύσεις για τη βελτίωση της δρομολόγησης, με αποτέλεσμα απόδοση έως και 25% .
Οι παρακείμενες βιομηχανίες είναι οι άμεσοι πελάτες βιομηχανικών φορέων και αναμένουν ένα ορισμένο επίπεδο τεχνολογικής ωριμότητας στις συναλλαγές τους. Για παράδειγμα, τα πιο εξελιγμένα στοιχεία (όπως οι έξυπνες υδραυλικές βαλβίδες) μπορούν να αυξήσουν την ακρίβεια της πρόβλεψης αποτυχιών σε μεγάλοεξοπλισμό σε ορυχεία και πετρελαιοπηγές. Ή οι εταιρείες θα μπορούσαν να καινοτομούν τις συναλλαγές τους με βιομηχανικά προϊόντα, συμμετέχοντας μέσω διαδικτυακών καναλιών ηλεκτρονικού εμπορίου – αυξάνοντας ακόμη και τις παραδοσιακές σχέσεις πωλήσεων και διανομέων.
Αυτή η τάση και η νέα γενιά εργατικού δυναμικού αυξάνει τον επείγοντα χαρακτήρα των βιομηχανικών εταιρειών να επιδιώξουν έναν μετασχηματισμό με την τεχνολογία.