Προειδοποίηση για εκ νέου άνοδο των τιμών του φυσικού αερίου σε επίπεδα ρεκόρ περιλαμβάνει η νέα έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) με σημείο κλειδί την ανάκαμψη της ζήτησης για LNG στην Ασία και κυρίως στην Κίνα.
Αν και οι τιμές έχουν υποχωρήσει αισθητά τους τελευταίους μήνες ανακουφίζοντας τα νοικοκυριά κυρίως της Ευρώπης σε συνδυασμό με τον ήπιο χειμώνα (παραμένοντας ωστόσο και πάλι σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγούμενων ετών), ο ΙΕΑ θεωρεί ότι η εικόνα αυτή μπορεί να αλλάξει μέσα στη χρονιά.
Κίνα, ο άγνωστος «Χ»
Τα σκληρά περιοριστικά μέτρα είχαν επηρεάσει αρνητικά τα επίπεδα ζήτησης στην Κίνα, που είναι η μεγαλύτερη χώρα εισαγωγής φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα η κατανάλωση για το σύνολο της Ασίας να υποχωρήσει πέρυσι κατά 2%.
Ειδικά για την Κίνα οι εισαγωγές LNG μειώθηκαν κατά 21% για το σύνολο της χρονιάς, που είναι και ποσοστό ρεκόρ. Όμως, η αλλαγή της στάσης του Πεκίνου έναντι της πανδημίας αλλάζει τα δεδομένα.
Σύμφωνα με τον ΙΕΑ, η ζήτηση από την Κίνα θα παρουσιάσει έναν ρυθμό ανάκαμψης που θα κυμανθεί από 10% έως και 35%, αναλόγως με το κάθε σενάριο που έχει να κάνει με την αναζωπύρωση της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας.
Ένα τέτοιο ποσοστό, ειδικά δε, αν μιλάμε για το ανώτατο εκτιμώμενο 35%, θα πυροδοτήσει έναν σκληρό διεθνή ανταγωνισμό για τη διασφάλιση προμηθειών LNG που μπορεί εύκολα να επαναφέρει τις τιμές στα επίπεδα ρεκόρ που είχαν φτάσει το περασμένο καλοκαίρι.
«Η περσινή χρονιά ήταν ιδιαίτερη για τις διεθνείς αγορές φυσικού αερίου. Οι τιμές επιστρέφουν σε ανεκτά επίπεδα, κυρίως στην Ευρώπη, όπου ο ήπιος χειμώνας και η πτώση της ζήτησης συνεισφέρουν στην αποθέρμανση των αγορών. Όμως, η Κίνα είναι ο μεγάλος άγνωστος για το 2023 και αν η ζήτηση για LNG επιστρέψει στα προ της κρίσης επίπεδα, θα πυροδοτήσει έναν έντονο ανταγωνισμό στις διεθνείς αγορές που αναπόφευκτα θα ανεβάσει και πάλι σημαντικά τις τιμές» εξήγησε ο διευθυντής ενεργειακών αγορών του ΙΕΑ, Κεισούκε Σανταμόρι.
Η χρονιά κυριαρχίας του LNG
Το report επισημαίνει ότι η παγκόσμια κατανάλωση αερίου υποχώρησε κατά 1,6% το 2022, με την Ευρώπη ειδικά να καταφέρνει μια πτώση-ρεκόρ στα επίπεδα ζήτησης έως και κατά 13%, καθώς οι υψηλές τιμές οδήγησαν σε σημαντικά μέτρα εξοικονόμησης τόσο τις βιομηχανίες όσο και τα νοικοκυριά. Μάλιστα, πάνω από το 40% της υποχώρησης αυτής για την Ευρώπη κατεγράφη μέσα στο τέταρτο τρίμηνο, συμβάλλοντας και στην πτώση των τιμών.
Ωστόσο, ο όγκος του LNG που εισήγαγε η Ευρώπη αυξήθηκε κατά 63%, ήτοι περίπου κατά 70bcm (με το κόστος να υπερ-τριπλασιάζεται στα 190 δισ. δολάρια), καθώς η περιοχή προσπάθησε να αντικαταστήσει το ρωσικό αέριο με προμήθειες LNG από έτερους προμηθευτές, όπως κυρίως οι ΗΠΑ, αλλά και άλλες χώρες όπως το Κατάρ και η Νορβηγία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το παγκόσμιο εμπόριο LNG να υπερδιπλασιαστεί αγγίζοντας το ιστορικό ρεκόρ των 450 δισ. δολαρίων.
Παρά την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για LNG το 2022, ο ρυθμός αύξησης των επιπέδων προσφοράς έμεινε σε μετριοπαθή επίπεδα στο 5,5%. Αυτό συνέβη διότι δεν έγιναν σημαντικές επενδύσεις στο κλάδο λόγω της αύξησης του κατασκευαστικού κόστους.
Πάντως, στην Ευρώπη, κάποιες χώρες αύξησαν τις επενδύσεις σε υποδομές LNG, ακριβώς στην προσπάθεια τους να μπορέσουν να προμηθευτούν επιπλέον ποσότητες για να αντικαταστήσουν το ρωσικό αέριο. Οι επενδύσεις αυτές θα συνεχιστούν και μέσα στο 2023.
Για το 2023, ο ΟΟΣΑ έχει προβλέψει πως η ζήτηση αερίου στην Ευρώπη θα υποχωρήσει περαιτέρω κατά 3%, κυρίως λόγω της μείωσης της βιομηχανικής κατανάλωσης. Όμως, ο ΙΕΑ θεωρώντας ότι ο ανταγωνισμός στην αγορά LNG θα αυξηθεί διεθνώς και η Ρωσία θα διακόψει πλήρως τις προμήθειες μέσω αγωγών, η ΕΕ θα πρέπει να προσανατολιστεί σε μεγαλύτερες περικοπές στα επίπεδα ζήτησης, κατά περίπου 8%.
Σε κάθε περίπτωση, η εξάρτηση της περιοχής από τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου θα αυξηθεί κρατώντας ψηλά και το παγκόσμιο εμπόριο LNG. Πραγματικά, ο ΙΕΑ «βλέπει» πως ο ρυθμός αύξησης στο παγκόσμιο εμπόριο LNG θα αυξηθεί κατά 4,3%