Οι αλυσιδωτές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής ως αποτέλεσμα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε ολόκληρο τον κόσμο απαιτούν μια διαφορετική προσέγγιση στην αντιμετώπισή τους από την Διεθνή Ναυτιλιακή Βιομηχανία. Αυτός υπήρξε και ο κύριος στόχος του Συνεδρίου που διεξήχθη στις 21 και 22 Ιουνίου 2022 στο Αμβούργο της Γερμανίας, για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και την υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών καυσίμων, στο οποίο συμμετείχε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου κ. Μηνάς Παπαδάκης.
Στο Συνέδριο έλαβαν μέρος εκπρόσωποι της Διεθνούς Ναυτιλιακής και Λιμενικής Βιομηχανίας, με εξειδικευμένες εισηγήσεις που αφορούσαν την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των ναυτιλιακών εταιρειών. Αναπτύχθηκαν και παρουσιάστηκαν οι διαφορετικές τεχνολογίες απανθρακοποίησης και τέθηκαν πρόσφατοι προβληματισμοί με τις εξελίξεις που προέκυψαν από τον πόλεμο της Ουκρανίας.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ κ. Μηνάς Παπαδάκης αναφέρθηκε στο Συνέδριο του Αμβούργου κατά την ομιλία-εισήγησή του, στην κρισιμότητα της κλιματικής αλλαγής, η οποία έχει μεταβληθεί στην κυριότερη σύγχρονη απειλή για την ανθρωπότητα και τον πλανήτη μας. Οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου προέρχονται από 5 μεγάλες κατηγορίες δραστηριοτήτων, με τον τομέα των μεταφορών να είναι ένας από τους βασικούς ρυπαντές. Ο παγκόσμιος ναυτιλιακός στόλος αποτελείται από 120.000 πλοία τα οποία εκλύουν 1 δις. τόνους αερίων θερμοκηπίου κάθε χρόνο.
Η πράσινη μετάβαση είναι αναγκαιότητα και για τον κλάδο της ναυτιλίας, με τη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων να αποτελεί τη βασική προτεραιότητα. Δεν έχει διαφανεί ακόμα ποιά λύση θα κυριαρχήσει στο μέλλον. Το LNG ξεχωρίζει ως η λύση που στο κοντινό μέλλον θα περιορίσει σημαντικά αλλά δεν θα εξαλείφει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου ενώ η αμμωνία και το υδρογόνο ξεχωρίζουν ως οι βασικότερες μακροπρόθεσμες λύσεις.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ κ.Μηνάς Παπαδάκης αναφέρθηκε επίσης ότι τα σύγχρονα λιμάνια εάν θέλουν να καταφέρουν να συνεχίζουν να αποτελούν κόμβους διεθνών αλυσίδων θα πρέπει να ακολουθούν νέα πρότυπα προστασίας του περιβάλλοντος ώστε να κάνουν κατάλληλη τη διαχείριση των περιβαλλοντικών συνεπειών και τόνισε την σημασία του COLD IRONING που δίνεται ως απάντηση των λιμένων στην κλιματική κρίση.
Απαραίτητη προυπόθεση είναι να διαμορφωθεί το κατάλληλο ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο καθώς επίσης και να ξεπεραστούν τα διάφορα τεχνικά προβλήματα όπως η συμβατότητα των παραγόντων ηλεκτρισμού. Το μεγάλο ύψος επένδυσης και το υψηλό κόστος μετατροπής των πλοίων και ιδιαίτερα των πλοίων μεγάλης ηλικίας αποτελούν πρόσθετους περιοριστικούς παράγοντες.
Στη συνέχεια ο κ. Μηνάς Παπαδάκης παρουσίασε τις πρωτοβουλίες του Ο.Λ.Η. για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με ιδιαίτερη έμφαση στο πρόγραμμα ELECTRIPORT που αφορά το σχεδιασμό εγκαταστάσεων ηλεκτροδότησης πλοίων στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος Cold Ironing στο Λιμάνι του Ηρακλείου με παράλληλη διερεύνηση χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αλλάξει δραματικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του λιμένος και της πόλης του Ηρακλείου με την φιλοδοξία να είναι το λιμάνι του Ηρακλείου το πρώτο που θα αποκτήσει τέτοιου είδους εγκαταστάσεις στην Ελλάδα, καταλήγοντας ότι η αποστολή «our mission is no emissions” αποτελεί και το βασικό μας σύνθημα στην πορεία για την πράσινη μετάβαση. Αξίζει να επισημανθεί ότι οι πρωτοβουλίες αυτές έτυχαν θερμής υποδοχής από τους ακροατές του συνεδρίου, οι οποίοι συνεχάρησαν θερμά τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ο.Λ.Η κ. Μηνά Παπαδάκη..