Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου, 2024
14.4 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Γ.Γ. Εμπορίου στον ΣΚΑΪ Κρήτης: «Γιατί η μείωση στη διεθνή τιμή πετρελαίου δε φτάνει στην αντλία»

Πρέπει να διαβάσετε

Έκπληξη προκαλούν οι τιμές των καυσίμων στα πρατήρια, καθώς η διεθνής τιμή επηρεάζει αστραπιαία την τελική τιμή στην αντλία όταν καταγράφεται αύξηση, σπανίως όμως όταν καταγράφεται μείωση. Για τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι τιμές μίλησε στην εκπομπή ΣΚΑΪ Τώρα και τη Φαίη Σφακιωτάκη, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. «Καταλαβαίνω ότι δημιουργείται απορία για ποιο λόγο οι τιμές των διυλιστηρίων είναι υψηλότερες απ’ότι σε άλλες εποχές με αντίστοιχες τιμές πετρελαίου. Το πρόβλημα εδώ βρίσκεται στο ότι η τιμή του αργού πετρελαίου στη διεθνή αγορά είναι ένας μόνο από τους παράγοντες που καθορίζουν την τιμή των καυσίμων. Έχει σημασία σε ποια γεωγραφική περιοχή βρίσκεσαι κι αυτό επηρεάζει αντιστοίχως την τιμή των καυσίμων των οποίων αγοράζεις. Για παράδειγμα η τιμή μπρεντ είναι μια διεθνής τιμή και αφορά όλα τα κράτη της Ευρώπης, αλλά και όλες τις περιοχές που είναι πιο κοντά στην Ευρώπη. Εμείς όμως ανήκουμε στη λεκάνη της Μεσογείου, οπότε ο δικός μας τρόπος υπολογισμού είναι μέσω της διαδικασίας “πλας”

Σύμφωνα με τον κ. Αναγνωστόπουλο, η διαδικασία «πλας» πέρα από τη διεθνή τιμή των καυσίμων, λαμβάνει υπόψη την τιμή των διυλισμένων καυσίμων που διακινούνται στη λεκάνη της Μεσογείου. «Το πρόβλημα εδώ είναι ότι η μεγαλύτερη χώρα από την οποία εισήγαγαν οι χώρες της Μεσογείου διυλισμένο καύσιμο ήταν η Ρωσία, με την οποία αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει εμπορική συμφωνία για την εμπορία πετρελαίου, όπως επίσης και με το Ιράν. Οπότε υπάρχουν πολύ λίγες πηγές στην περιοχή της Μεσογείου κι ως εκ τούτου πλήττεται δυσανάλογα από την ενεργειακή κρίση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν μπορούν να συγκριθούν οι τιμές του σήμερα με τις τιμές πριν από για παράδειγμα 2 ή 3 χρόνια, οπότε οι τιμές του πετρελαίου μπρεντ στη διεθνή αγορά ήταν περίπου αντίστοιχες με αυτές που έχουμε σήμερα. Επομένως, είναι ένα πολυπαραγοντικό πρόβλημα, το οποίο δυστυχώς δεν είναι εύκολο να επιλυθεί όσο διαρκεί ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Το ίδιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε εμείς, το αντιμετωπίζουν και όλες οι υπόλοιπες χώρες που προμηθεύονται καύσιμα στη Μεσόγειο Θάλασσα. Δηλαδή η διεθνής τιμή είναι μια ένδειξη, αλλά δεν είναι ο μόνος παράγοντας ο οποίος καθορίζει την τελική τιμή του διυλισμένου καυσίμου που βάζουμε στα οχήματά μας.»

Υπενθυμίζεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια για τα πρατήρια υγρών καυσίμων είναι σε ισχύ πλαφόν κέρδους, το οποίο υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να διατηρούν τις τιμές πώλησης κοντά σε αυτές που αγοράζουν από τα διυλιστήρια. Το πλαφόν θα παραμείνει σε ισχύ έως τις 30/6, οπότε και θα επανεκτιμηθεί η συνολική κατάσταση. Στο ερώτημα γιατί αντίστοιχο πλαφόν δεν έχει τεθεί και στα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων, ο κ. Αναγνωστόπουλος απάντησε πως το μέτρο αυτό θα οδηγούσε με βεβαιότητα σε ελλείψεις καυσίμων στα πρατήρια της χώρας. «Σε αυτήν την περίπτωση τα διυλιστήρια θα προτιμήσουν αντί να διακινούν το καύσιμο στην ελληνική αγορά και να τροφοδοτούν τα πρατήρια, να το εξάγουν σε υψηλότερες τιμές. Στα διυλιστήρια αυτό που έχουμε κάνει κι αυτό που τροφοδοτεί ουσιαστικά και το market pass, είναι η φορολόγηση των κερδών των διυλιστηρίων με πολύ αυξημένους συντελεστές.»

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα