«Μείζον βιοηθικό ζήτημα αποτελεί ο υποχρεωτικός ή όχι εμβολιασμός κατά του κορωνοϊού καθώς βασική αρχή της κοινωνικής συμβίωσης είναι αυτή της αυτοδιάθεσης του ατόμου και του αυτοκαθορισμού του. Έτσι, ως θέση αρχής συνάγεται ο εθελοντικός χαρακτήρας του εμβολιασμού» ανέφερε στον ΣΚΑΪ Κρήτης και την Ελένη Βακεθιανάκη η καθηγήτρια Σύγχρονης και Νεότερης Φιλοσοφίας και Βιοηθικής στο Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης Σταυρούλα Τσινόρεμα.
Ωστόσο, όπως επισήμανε η ίδια «σύμφωνα με τα έως τώρα επιστημονικά αποτελέσματα, ο εμβολιασμός δεν προστατεύει μόνο ένα συγκεκριμένο άτομο αλλά περισσότερα άτομα αφού ο εμβολιασμένος δεν μεταδίδει τον ιό. Άρα συζητάμε για δικαιώματα προσώπων στη μεταξύ τους σχέση. Το δικό μου δικαίωμα στον αυτοκαθορισμό μου να αποφασίσω να μην εμβολιαστώ, αλλά και του δικαιώματος του άλλου να μην τον βλάψω. Άρα υπάρχει σύγκρουση ατομικών δικαιωμάτων και απαιτείται βαθύς στοχασμός γύρω από την έννοια της αυτονομίας αλλά και της ταυτόχρονης ευθύνης που φέρουμε όλοι, ο ένας απέναντι στον άλλο».
Η κα. Τσινόρεμα επισήμανε παράλληλα ότι η πανδημία δεν περιχαρακώνεται ούτε σε μία χώρα ούτε σε μία ήπειρο. Για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά χρειάζεται παγκόσμια συνεργασία. «Το βλέπουμε ξεκάθαρα στην κατανομή των εμβολίων, με τις περισσότερες χώρες να μην μπορούν να τα αγοράσουν, και κάποιες βαλκανικές, και θα λάβουν τα πρώτα σε ένα με δύο χρόνια από τώρα» σημείωσε ενώ αναφερόμενη στις νέες τεχνολογίες τόνισε ότι θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας τους κοινωνικούς στόχους όταν αναπτύσσουμε και εφαρμόζουμε τις νέες τεχνολογίες και ειδικά της τεχνητής νοημοσύνης.
«Οι κοινωνικοί μας στόχοι πρέπει να ενταχθούν μέσα στην ίδια την επιστημονική και τεχνολογική δραστηριότητα και πρέπει πάντοτε να είναι από τη σκοπιά του ανθρώπου και της δημοκρατίας. Διότι η παραπληροφόρηση π.χ. η οποία μπορεί να γίνει με τη χρήση του διαδικτύου και των αλγορίθμων που τόσο γρήγορα μεταδίδουν πληροφορία, που όμως συμμετρικά βλέπει την αλήθεια και το ψεύδος ώστε να είναι πιο δύσκολο να διακρίνουμε το αληθές από το ψευδές, επηρεάζουν και την ίδια τη δημοκρατία. Έτσι, ναι μεν αυτές οι νέες τεχνολογίες έχουν μία δυναμική να βελτιώσουν τη ζωή μας, αλλά θα πρέπει να προσέξουμε ώστε να μην διακινδυνεύσουμε ύψιστα αγαθά, κεκτημένα και αξιώσεις όπως η προστασία των ατομικών δικαιωμάτων, των ελευθεριών, της εργασίας και της υγείας» συμπλήρωσε.