Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου, 2024
24.1 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Επίσημη έναρξη εργασιών στο νέο αεροδρόμιο – Κυρ. Μητσοτάκης: Το αεροδρόμιο Καστελίου θα είναι το καλύτερο της χώρας

Πρέπει να διαβάσετε

Το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα στην Κρήτη, εισέρχεται επίσημα σε τροχιά κατασκευής με τη θεμελίωσή του σήμερα το πρωί από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Κατά την ομιλία του ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις προοπτικές ανάπτυξης που θα δώσει στην περιοχή το νέο αεροδρόμιο, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «Το αεροδρόμιο Καστελιου θα είναι το καλύτερο της χώρας, φιλικό προς το περιβάλλον!»

Ο πρωθυπουργός ανέφερε πως το νέο αεροδρόμιο «βρίσκεται στην καρδιά της ανατολικής Μεσογείου και θα έχει τη δυνατότητα να μετατρέψει την Κρήτη σε έναν κόμβο για όλο το χρόνο. Το ελληνικό δημόσιο μια μεγάλη κατασκευαστική εταιρεία και ένας μεγάλος παγκόσμιος γίγαντας που είναι η ινδική εταιρία εγγυάται ένα σύγχρονο και σύντομο αποτέλεσμα», ενώ τόνισε ότι «σε πέντε χρόνια από τώρα αυτό το στολίδι θα είναι έτοιμο να υποδεχθεί τους νέους του επισκέπτες».

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης». «Δεν θα γίνει το υφιστάμενο αεροδρόμια ένα νέο Ελληνικό».

Στις ενέργειες της κυβέρνησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, ώστε να είναι σε λειτουργία το 2025, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής.

«Το νέο, σύγχρονο, διεθνές αεροδρόμιο που θα φτιάξουμε στο Καστέλι, όμως, είναι καθοριστικό και για κάτι ακόμα πιο σημαντικό: Για τη συνολική αναβάθμιση του γεωπολιτικού ρόλου της Κρήτης. Και μέσω αυτής, για την ουσιαστική αναβάθμιση συνολικά της εθνικής μας παρουσίας στις αερομεταφορές της Νοτιοανατολικής Μεσογείου», επισήμανε ο κ. Καραμανλής.

Σημείωσε ότι πρόκειται για ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο, με απόσταση περίπου 4 ωρών από τη Ντόχα, τη Μόσχα, το Λονδίνο και τη Μαδρίτη. «Δηλαδή μιλάμε για ένα εθνικά κρίσιμο έργο υποδομής, που υπηρετεί στρατηγικά το νέο μεγάλο εθνικό στόχο: Να γίνει η Ελλάδα κόμβος στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Σε μια περίοδο, που όλοι αντιλαμβανόμαστε πόσο κρίσιμη είναι γεωστρατηγικά για την πατρίδα μας», πρόσθεσε.

«Αποτελεί βαθιά μας πεποίθηση ότι τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανένα κόμμα. Ανήκουν στον ελληνικό λαό. Με τις δικές του θυσίες, με τους δικούς του κόπους και για το δικό του μέλλον  γίνονται πραγματικότητα. Και η κάθε κυβέρνηση έχει υποχρέωση να βάζει το δικό της λιθαράκι για να υπηρετήσει αυτόν το σκοπό», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και στη συνέχεια αναφέρθηκε στην προϊστορία του μεγάλου αυτού έργου.

«Η κυβέρνηση που πρώτη οραματίστηκε και ξεκίνησε το σχεδιασμό αυτού του σπουδαίου έργου, ήταν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας την περίοδο 2004-2009. Από τότε, πολύ νερό κύλησε στο αυλάκι. Και το έργο έφτασε να συμβασιοποιηθεί με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Υπέγραψαν τη σύμβαση, έβαλαν το δικό τους λιθαράκι σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, κι αυτό οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε. Όμως, εξίσου αντικειμενικά, πρέπει να πούμε ότι έκαναν και λάθη εξαιτίας των οποίων μέχρι σήμερα δεν είχε ξεκινήσει το έργο», τόνισε.

Εξήγησε ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη παρέλαβε ένα έργο με υπογεγραμμένη σύμβαση, που όμως εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών και γραφειοκρατικών προβλημάτων, επί έναν χρόνο δεν είχε ξεκινήσει.

«Ξεκινήσαμε, λοιπόν, έναν αγώνα δρόμου. Ήταν ένα από τα δύο πρώτα θέματα που έθεσα προσωπικά στην Επίτροπο κυρία Μ. Βεστάγκερ από την πρώτη φορά που τη συνάντησα. Καταφέραμε να επιλύσουμε το θέμα της συμβατής κρατικής ενίσχυσης, ένα θέμα που πρακτικά είχαν δημιουργήσει άστοχοι ελληνικοί χειρισμοί. Κι εξασφαλίσαμε τελικά το «πράσινο φως». Παράλληλα, ολοκληρώσαμε μια καταλυτικής σημασίας συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για τη χρηματοδότηση του έργου», ανέφερε ο κ. Καραμανλής και προανήγγειλε ότι με σοβαρή, μεθοδική δουλειά, σε πέντε χρόνια από σήμερα το Ηράκλειο θα έχει σε λειτουργία το νέο του αεροδρόμιο.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου παρουσίασε στον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, ενώ ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών από την πλευρά του δεσμεύτηκε για την ασφάλεια, τη λειτουργικότητα και την αισθητική του νέου αεροδρομίου.

Ο κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι περιλαμβάνει έναν διάδρομο μήκους 3.200μ., ένα βιοκλιματικό Κεντρικό Κτήριο Αεροσταθμού σχεδόν 72.000 τ.μ., 5 σταθερές θέσεις με δυνατότητα εξυπηρέτησης έως 10 αεροσκαφών, χώρους στάθμευσης 800 οχημάτων κατ’ ελάχιστον, χώρους αναμονής για 50 τουριστικά λεωφορεία, 150 ταξί και 20 μίνι βαν. Υπάρχει πρόβλεψη εμπορικής ζώνης 400 στρεμμάτων για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων. Όσον αφορά στις οδικές συνδέσεις, θα κατασκευαστούν: περίπου 18 χλμ. κλειστού αυτοκινητόδρομου διατομής 2×2 λωρίδες, ανά κατεύθυνση, για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ, 6 χλμ. οδού μιας λωρίδας, ανά κατεύθυνση, για τη σύνδεση με τον ΒΟΑΚ.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι σήμερα δεν ξεκινά μόνο ένα σπουδαίο έργο για την Κρήτη, αλλά δύο, καθώς η κυβέρνηση «βάζει μπροστά» και για την απελευθέρωση και αξιοποίηση του σημερινού αεροδρομίου του Ηρακλείου, «Νίκος Καζαντζάκης», στην Αλικαρνασσό, έκτασης 2.800 στρεμμάτων.

«Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεσμεύεται ότι δεν θα γίνει νέο Ελληνικό η Αλικαρνασσός! Από την ώρα που θα μεταφερθούν οι λειτουργίες του αεροδρομίου στο Καστέλι, δεν θα επιτρέψουμε να ερημώσει και να μείνει αναξιοποίητος ο χώρος του «Νίκος Καζαντζάκης», δεν θα επιτρέψουμε να κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, της αναποφασιστικότητας και του νεοελληνικού παραλογισμού», δήλωσε ο κ. Καραμανλής, ανακοινώνοντας ότι ήδη ξεκίνησαν οι ενέργειες για την αξιοποίηση του αεροδρομίου.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ξεκαθάρισε δε, πως «ούτε θέμα υποθήκης της έκτασης τίθεται, ούτε οτιδήποτε που να έχει σχέση με την κυριότητά της. Εκεί θα είναι το «Καζαντζάκης», ό,τι κι αν συμβεί δικό μας θα παραμένει, δεν μας το παίρνει κανείς» και εξήγησε: «Απλώς, αυτό το οποίο κάναμε ήταν ότι καταρτίσαμε έναν οδικό χάρτη για την αξιοποίησή του, με συγκεκριμένα ορόσημα. Και είπαμε το εξής απλό, ότι θα πρέπει να επιτυγχάνεται το κάθε ορόσημο, για να καταβάλεται η αντίστοιχη δόση του δανείου».

Κλείνοντας, ο κ. Καραμανλής τόνισε πως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι το πρώτο βήμα ενός συνολικού σχεδίου για να υλοποιηθούν σημαντικά έργα υποδομής, αναγκαία για να μπει η Κρήτη σε μια νέα εποχή ανάπτυξης και δημιουργίας. Όπως χαρακτηριστικά είπε «αρκετά περίμενε η Κρήτη, αρκετά ταλαιπωρήθηκε, φτάνει πια!».

Το επόμενο βήμα είναι ένα μεγάλο έργο το οποίο η Κρήτη περιμένει επί δεκαετίες: Ο ΒΟΑΚ. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών προανήγγειλε ότι περισσότερα θα ανακοινωθούν  το απόγευμα από τα Χανιά, ενώ ο ίδιος τόνισε πως η κυβέρνηση προσπαθεί να λύσει μεθοδικά και χωρίς μεγάλα λόγια τα σύνθετα και πολύπλοκα προβλήματα που παρέλαβε. «Μακάρι προβλήματα τόσων ετών, να μπορούσαν να λυθούν μέσα σε λίγους μήνες. Εργαζόμαστε σκληρά όμως και να το ξέρετε: Καστέλι και ΒΟΑΚ αλλάζουν την Κρήτη!», κατέληξε.

Ο πρωθυπουργός έφτασε στις 11:00 στο αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», όπου τον υποδέχτηκαν ο Υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο Υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο Υφυπουργός Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης και ο ευρωβουλευτής Μανώλης Κεφαλογιάννης, βουλευτές και τοπικά στελέχη της Νέας Δημοκρατίας.

Αμέσως μετά κατευθύνθηκε στο εργοτάξιο στο Καστέλι, όπου βρισκόταν από νωρίς ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε., όπως ονομάζεται το νέο αεροδρόμιο, θα αντικαταστήσει το υπάρχον, Νίκος Καζαντζάκης.

Θα είναι έτοιμο σε 60 μήνες και η σύμβαση προβλέπει έξι τμηματικές προθεσμίες για την ολοκλήρωση του έργου. Πρακτικά οι εργασίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 54 μήνες, καθώς το τελευταίο εξάμηνο θα είναι η περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας του αεροδρομίου. Εντός της ίδιας πενταετίας, η εταιρεία παραχώρησης πρέπει να έχει λάβει όλες τις πιστοποιήσεις του αεροδρομίου και την απαιτούμενη άδειας λειτουργίας.

Το κόστος κατασκευής του, εξαιρουμένου του εξοπλισμού αεροναυτιλίας που αφορά την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) είναι 480 εκατ. ευρώ. Στην εταιρεία παραχώρησης συμμετέχουν το ελληνικό δημόσιο (45,90%)  η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (32,46%) και η ινδική GMR Airports Ltd (21,64%). Θα κατασκευαστεί από την ΤΕΡΝΑ.

Κατά την περίοδο μελέτης – κατασκευής θα απασχοληθούν 2.000 εργαζόμενοι, ενώ σύμφωνα με έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG) θα δημιουργήσει περίπου 7.000 – 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών και αλλού).

Η εταιρεία παραχώρησης θα καταβάλει ετησίως 2% των εσόδων από την εκμετάλλευση του αεροδρόμιου εκ των οποίων 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) και 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα