Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
16.6 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Έπεσαν οι υπογραφές για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Πρέπει να διαβάσετε

Υπεγράφη το μεσημέρι της Πέμπτης η σύμβαση παραχώρησης του έργου για τη δημιουργία νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι του Ηρακλείου, από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστο Σπίρτζη και εκπροσώπους της κοινοπραξίας την «Ariadne Airport Group».

Η σύμβαση Παραχώρησης του έργου έχει τίτλο, «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών Συνδέσεων αυτού», καθώς περιλαμβάνει και τα έργα των οδικών συνδέσεων και τις προσεχείς ημέρες θα πάρει τον δρόμο για την ψήφιση στη Βουλή.

Κατά την άφιξή του στο δημαρχείο Καστελλίου ο κ. Σπίρξης έτυχε «θερμής» υποδοχής από κατοίκους της περιοχής οι οποίοι φώναζαν συνθήματα κατά της κατασκευής του νέου αεροδρομίου.

O υπουργός Υποδομών στην ομιλία του ανέφερε πως «είναι μια ιδιαίτερη μέρα για το δήμο Μινώα, για το Ηράκλειο και για την Κρήτη. Είναι μέρα χαράς για όσους προσπάθησαν για να φτάσουμε εδώ. Από το 2015 κάνουμε ένα διάλογο με φορείς, συλλογικότητες, κατοίκους και δεν ήταν ένας διάλογος κουφών. Προχωρήσαμε με αλλαγές στο διαγωνισμό, δύσκολες αλλαγές, δεχτήκαμε πιέσεις για να μην προχωρήσει ο διαγωνισμός».

Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι οι προσπάθειες του υπουργείου είχαν ως αποτέλεσμα να «υπερδιπλασιαστούν τα ανταποδοτικά οφέλη για την τοπική κοινωνία», αναφέροντας πως στο νέο αεροδρόμιο θα υπάρχει κτίριο για προβολή κρητικών επιχειρήσεων και προϊόντων και πως οι κάτοικοι της περιοχής θα έχουν προτεραιότητα για τις προσλήψεις.

Αναφορικά με τις αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής ο υπουργός είπε : «Πρέπει να βρούμε λύσεις για τους αγρότες που θα χάσουν τη γη τους. Θα συναντηθούμε με τους κατοίκους που αντιδρούν».

«Η πλειοψηφία των Κρητικών ήταν υπέρ του να γίνει το αεροδρόμιο εδώ, κι έτσι προχωρήσαμε» ανέφερε ο υπουργός και συνέχισε: «Όταν ξεκινήσαμε οι προβλέψεις από τους συμβούλους για το αεροδρόμιο Ηρακλείου ήταν για 6.5 εκατ. επιβάτες. Πέρυσι φτάσαμε στα 8 εκατ. επιβάτες και το αεροδρόμιο μπορεί να σηκώσει το πολύ άλλο ένα εκατ. Δεν μπορεί το υπάρχον αεροδρόμιο να σηκώσει την κίνηση που θα έχει το Ηράκλειο τα επόμενα χρόνια».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και για τα οδικά έργα που θα γίνουν στην περιοχή στο πλαίσιο της δημιουργίας του αεροδρομίου. Σύμφωνα με τον υπουργό προβλέπεται να κατασκευαστούν 18 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ αλλά και με τον νότιο άξονα.

«Ο τρόπος που πρέπει να αξιοποιηθεί το υπάρχον αεροδρόμιο πρέπει να είναι τέτοιος που να προσφέρει στο Ηράκλειο και στην Κρήτη. Η Κρήτη είναι αδικημένη στις υποδομές. Τα έργα που τρέχουν και ολοκληρώνονται και οι διαγωνισμοί θα καλύψουν το κενό που έχει δημιουργηθεί εδώ και χρόνια».

Ο κ. Σπίρτζης τόνισε επίσης πως είναι δέσμευση της κυβέρνησης η υλοποίηση του τοπικού χωροταξικού σχεδίου για την περιοχή.

Τέλος ανέφερε πως το επόμενο ραντεβού στην Κρήτη θα είναι στην υπογραφή των συμβάσεων για τον ΒΟΑΚ, καταλήγοντας:«Τα έργα δεν ανήκουν σε κανέναν υπουργό περιφερειάρχη ή δήμαρχο αλλά στον ελληνικό λαό που τα πληρώνει».

Ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης είπε στην ομιλία του:

«Η σημερινή ημέρα αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την Περιφέρεια Κρήτης, για όλους τους Κρητικούς. Σήμερα ξεκινά και επίσημα ένα μεγάλο ταξίδι, ένα ταξίδι από την Κρήτη στον κόσμο, με σταθμό το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου, εδώ στο Καστέλλι.

Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και λειτουργία του νέου αεροδρομίου η Κρήτη ολόκληρη αποκτά μια νέα αναπτυξιακή ταυτότητα.

Το αποτύπωμα αυτού του μεγάλου έργου θα μεταβάλει καθοριστικά τη θέση του νησιού στον παγκόσμιο χάρτη των αερομεταφορών. Με βεβαιότητα πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο υποδομής, ένα έργο που αποδεικνύει πως όταν λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο, μπορούν να προκύψουν σημαντικά οφέλη για ολόκληρη την κοινωνία.

Για την Περιφέρεια Κρήτης το νέο αεροδρόμιο:
• δίνει μεγάλη ώθηση στον τουρισμό της Κρήτης σε ετήσια βάση
• αναβαθμίζει το γεωστρατηγικό ρόλο του νησιού
• και ταυτόχρονα αποτελεί μια σημαντική επένδυση που θα προσφέρει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας σε σταθερή και μόνιμη βάση για τα επόμενα χρόνια.

Την ίδια στιγμή εκφράζουμε την πάγια θέση μας, πως για τέτοια μεγάλα έργα υποδομής θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και να ικανοποιούνται, στο μέτρο του εφικτού, οι ανάγκες και τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών.

Με αυτό το δεδομένο τονίζουμε για μια ακόμη φορά πως το έργο θα πρέπει να είναι περιβαλλοντικά βιώσιμο. Θα πρέπει σε όλα τα στάδια να τηρηθεί η κείμενη νομοθεσία, να διασφαλιστεί παράλληλα ότι οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων που θα απαλλοτριωθούν θα αποζημιωθούν με τρόπο δίκαιο και αντικειμενικό.

Αγαπητέ Υπουργέ,φίλες και φίλοι 

Από σήμερα η ευρύτερη περιοχή του Καστελλίου εισέρχεται σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά. Μια αναπτυξιακή πορεία που δεν θα συμπεριλαμβάνει μόνο το έργο του αεροδρομίου, αλλά που θα πρέπει να συνοδεύεται και από την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου, κατάλληλου και ικανού να εξυπηρετήσει τα εκατομμύρια των επιβατών που σε ετήσια βάση θα ταξιδεύουν από το νέο αεροδρόμιο. Την ίδια στιγμή κρίνεται απαραίτητη και η κατάρτιση μιας αναπτυξιακής στρατηγικής για την περιοχή τα επόμενα χρόνια, την υλοποίηση της οποίας θα στηρίξει η Περιφέρεια Κρήτης.

Κλείνοντας, και αφού συγχαρώ τους μελετητές, το αρμόδιο Υπουργείο, το Δήμο Μινώα Πεδιάδας, τα στελέχη που θα αναλάβουν την ευθύνη της κατασκευής για την άριστη συνεργασία που έχουμε μέχρι σήμερα, να επαναλάβω πως με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου γίνεται πράξη η στρατηγική μας προτεραιότητα για ολοκληρωμένη ανάπτυξη που προωθούμε με συνέπεια τα τελευταία χρόνια στην Περιφέρεια Κρήτης».

«Με την  υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης και την κύρωση της από τη Βουλή, ξεκινά η υλοποίηση ενός έργου με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη αλλά και γενικότερα για την Εθνική οικονομία», αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και συνεχίζει:

«Πρόκειται για μία επένδυση 1,5 δις ευρώ και ενός έργου συμβατικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατ. ευρώ. Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.

Μάλιστα, με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG),εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα δημιουργήσει περίπου 7000 – 7500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου,  τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις  εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.). Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και  το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAGυπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης  απασχόλησης.

Με την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανοίγει, ουσιαστικά, την αυλαία των μεγάλων έργων παραχώρησης Τρίτης Γενιάς. Το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλλι εντάσσεται σε ένα μακρόπνοο πρόγραμμα υποδομών, που θα συμβάλλει καθοριστικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και τη δίκαιη ανάπτυξη, καθώς πρόκειται για μία επένδυση  που πραγματοποιείται με όρους προστασίας του δημοσίου συμφέροντος αλλά και προς όφελος των  τοπικών κοινωνιών

Θα πρέπει να τονιστεί πως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχε, για πρώτη φορά, το Δημόσιο να διατηρήσει ισχυρή παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση, τόσο στη φάση της υλοποίησης όσο και στη λειτουργία του Αεροδρομίου με συγκεκριμένα οφέλη. Αξίζει να σημειωθεί, ότι προηγήθηκε, από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ένας σημαντικός κύκλος παρεμβάσεων και αλλαγών στη δομή του διαγωνισμού. Αυτές οι παρεμβάσεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος καθώς και τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, αποτυπώνονται στη Σύμβαση Παραχώρησης .

Ειδικότερα, σε αυτή μεταξύ άλλων προβλέπεται:

  • Αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα το οποίο διαμορφώθηκε σε 45.9%. Κατά τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ο παραχωρησιούχος αποδέχτηκε την πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου για τη μετάθεση του χρόνου καταβολής της συμβολής του Δημοσίου, ύψους 180 εκατ. ευρώ η οποία είναι καταβλητέα στην Εταιρεία Αεροδρομίου κατά τη λήξη του δωδέκατου μήνα από την ημερομηνία έναρξης της Παραχώρησης με προφανές όφελος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
  •  Για πρώτη φορά, οι πολίτες και οι τοπικές  κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%. Τα έσοδα αυτά θα διανέμονται στους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, για κοινωφελείς δράσεις.  Ειδικότερα, το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης  θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις. Τα  έσοδα από το αυξημένο εις το διπλάσιο ανταποδοτικό τέλος,  υπολογίζονται στα 184 εκατ. ευρώ.
  • Μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης το ελληνικό Δημόσιο «προικίζεται» από την εν λόγω επένδυση με 3,7 δις ευρώ,   (Υπολειμματική Αξία Αεροδρομίου κατά τη λήψη της Περιόδου παραχώρησης).
  • Με την υλοποίηση του έργου θα δοθεί ώθηση στην τοπική επιχειρηματικότητα. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέταξε στους  όρους σύμβασης τη δημιουργία εκθεσιακού χώρου σε έκταση δέκα στρεμμάτων, για την αποκλειστική προβολή των τοπικών προϊόντων και εταιρειών.
  •  Επίσης, για πρώτη φορά ένα σύγχρονο έργο θα σέβεται την πολιτιστική και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου και του τοπίου, με παρεμβάσεις στα ελάχιστα τεχνικά στοιχεία του διαγωνισμού (καθορισμός συγκεκριμένων υψηλών προδιαγραφών για βιοκλιματικό κτίριο του Αεροσταθμού κατά ΚΕΝΑΚ, θέσπιση ελάχιστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος του Αερολιμένα, ειδικοί όροι για την αρχιτεκτονική του κτιρίου κλπ).
  • Επιπλέον, για την απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου, υπήρξε αποφασιστική προώθηση των απαλλοτριώσεων με τη νέα διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης διαθεσιμότητα του χώρου για την εκτέλεση του έργου πριν από την έναρξη της Περιόδου Παραχώρησης. Για την κατασκευή του Αερολιμένα και των οδικών συνδέσεων καθώς και των ζωνών άρσης εμποδίων έχουν εκδοθεί 28 Αποφάσεις κήρυξης αναγκαστικών απαλλοτριώσεων.
  • Ριζική τροποποίηση του τρόπου επιλογής, με ανοικτή διαδικασία και διεθνή διαγωνισμό, του Ανεξάρτητου Μηχανικού και με ουσιαστική συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτόν, με παράλληλη θέσπιση διαδικασίας για την άμεση αντικατάστασή του, εφόσον αυτό ζητηθεί από το Δημόσιο.
  • Τέλος σημειώνεται, ότι στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του Νέου Αεροδρομίου Καστελλίου με το Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης, ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους 18 χλμ περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό άξονα της Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με το Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ περίπου, διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο –Αρκαλοχώρι – Βιάννος.

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα