«Σάρκα και οστά» παίρνει άμεσα το σχέδιο του ΥΠΕΝ για εξοικονόμηση ηλεκτρικού «χώρου», με τη χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης σε φωτοβολταϊκά που έχουν όρους σύνδεσης και τα οποία θα προσθέσουν μπαταρίες. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το υπουργείο σχεδιάζει να ετοιμάσει μέχρι το τέλος του 2023 την πρώτη σχετική δημοπρασία, ώστε αυτή να διεξαχθεί έως τον Φεβρουάριο.
Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, η διαδικασία θα αφορά δημοπρατούμενη ισχύ 200-300 Μεγαβάτ. Όπως έχει γράψει το energypress, το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει τη χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης σε ένα χαρτοφυλάκιο ηλιακών πάρκων συνολικής ισχύος 2 Γιγαβάτ, στα οποία θα προστεθούν μπαταρίες behind the meter.
Υπενθυμίζεται ότι σκοπός του υπουργείου είναι με αυτό τον τρόπο να απελευθερωθεί ηλεκτρικός «χώρος» από τη δυναμικότητα που έχουν ήδη δεσμεύσει υπό ανάπτυξη φωτοβολταϊκά, καθώς έχουν λάβει οριστικές προσφορές σύνδεσης. Όπως είναι γνωστό η προσθήκη ακόμη και μπαταρίας μικρής διάρκειας (1 ώρας) περιορίζει κατά 50% τον ηλεκτρικό «χώρο» που καταλαμβάνει ένα έργο.
Η «δεξαμενή» έργων για τη συμμετοχή στις δημοπρασίες είναι αρκετά μεγάλη, όπως δείχνουν τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024 – 2033 (του Ιουνίου 2023). Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, φωτοβολταϊκά ισχύος 10.590 MW έχουν όρους σύνδεσης στο σύστημα μεταφοράς και 1.141 MW στο δίκτυο διανομής.
Επίσης, όπως έχει γράψει το energypress, στους διαγωνισμούς θα τίθενται πολύ αυστηροί χρονικοί ορίζοντες ηλέκτρισης των έργων. Τα αυστηρά χρονικά «παράθυρα» θα εξασφαλίσουν πως θα προσέρχονται μόνο όσοι μπορούν πραγματικά να κάνουν τα έργα, ώστε ο ΑΔΜΗΕ θα γνωρίζει πότε θα απελευθερωθεί ηλεκτρικός «χώρος» και θα ενημερώνει τους επενδυτές πότε ακριβώς θα λάβουν όρους σύνδεσης. Μάλιστα, η διενέργεια των διαγωνισμών κατά κύματα εξυπηρετεί αυτήν ακριβώς τη λογική προσέλκυσης σε κάθε δημοπρασία εκείνων των υποψήφιων έργων που βρίσκονται πιο κοντά στην υλοποίηση.
Παράλληλα με την απελευθέρωση ηλεκτρικού «χώρου», το υπουργείο συνεχίζει να αναζητά λύσεις ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στο σύστημα μεταφοράς μονάδες ΑΠΕ που προορίζονται για την τροφοδοσία των ενεργοβόρων βιομηχανιών εμπλέκονται σε «πράσινα» PPAs. Αν και το πρόβλημα αυτά «αγγίζει» τη διαθεσιμότητα δυναμικότητας στο ΕΣΜΗΕ, στην πραγματικότητα εμφανίζει επιπλέον προκλήσεις που θα πρέπει να διευθετηθούν.
Ενδεικτική παράμετρος είναι το το γεγονός ότι η προσθήκη μπαταριών σε φωτοβολταϊκά για «πράσινα» PPAs, θα οδηγήσει σε αναθεώρηση των τιμών αγοραπωλησίας της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας και επομένως σε επιπλέον επιβάρυνση των off-takers, αν δεν υπάρξει κάποιου είδους παρέμβαση. Επιπλέον, το μεγάλο μέγεθος του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ που χρειάζεται για την κάλυψη των αναγκών των ενεργειακών βιομηχανιών, καθιστά ακόμη πιο περίπλοκη την κατάσταση.
Απόδειξη το γεγονός ότι, αν στους διαγωνισμούς για ώριμα φωτοβολταϊκά 2 Γιγαβάτ με μπαταρίες έμπαινε μία ποσόστωση για υποχρεωτική σύναψη PPAs με βιομηχανίες, θα καλυπτόταν ένα μικρό μόνο ποσοστό του απαιτούμενου χαρτοφυλακίου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ακόμη κι αν αυτή η ποσόστωση έμπαινε στο 50%, τότε η παραγωγή για «πράσινα» PPAs θα ήταν αρκετή μόνο για το 35% περίπου των αναγκών της βιομηχανίας.