Οι αμφισβητήσεις χρεώσεων ή οι λανθασμένοι λογαριασμοί αποτελούν τα πλέον συχνά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές ενέργειας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πρώτο εξάμηνο λειτουργίας του ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής της ΡΑΑΕ σχεδόν ένα στα δύο αιτήματα που δέχτηκε για επίλυση διαφοράς καταναλωτών- προμηθευτών αφορά είτε σε λανθασμένες καταμετρήσεις είτε σε αμφισβητήσεις χρεώσεων.
Άλλωστε το θέμα αμφισβήτησης των χρεώσεων μαζί με τους «τσιμπημένους» έναντι λογαριασμούς βρέθηκαν στο επίκεντρο των αναφορών που έγιναν πέρυσι για τον κλάδο της ενέργειας στον Συνήγορο του Καταναλωτή.
Ο Ελληνικός Ενεργειακός Διαμεσολαβητής, επικεφαλής του οποίου είναι ο κ. Κομνηνός Κόμνιος, τέθηκε σε ισχύ από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) την 1η Φεβρουαρίου 2024 προκειμένου να διευκολύνει την εξωδικαστική επίλυση διαφορών μεταξύ καταναλωτών/πελατών ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου και προμηθευτών και διαχειριστών δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου.
Από την έναρξη λειτουργίας της διαδικτυακής πλατφόρμας ENOMOS (Energy Ombudsman Operating System) έως και τις 31 Ιουλίου 2024 έχουν υποβληθεί 178 αιτήματα. Το 35,96% των αιτημάτων που έχουν υποβληθεί στον Ελληνικό Ενεργειακό Διαμεσολαβητή αφορά σε αμφισβήτηση των χρεώσεων, το 12,36% σε εσφαλμένη καταμέτρηση, το 12,36% στην ποιότητα εξυπηρέτησης, το 6,74% σε παραπλανητικούς όρους σύμβασης, το 5,62% σε αμφισβήτηση της τήρησης των όρων σύμβασης και το 26,97% σε άλλες κατηγορίες ήτοι καθυστέρηση κατά την έκδοση λογαριασμών, μη εφαρμογή κρατικών μέτρων, χρήση προσωπικών δεδομένων, ρευματοκλοπές, αποκατάσταση αδικίας, αποζημιώσεις, μη καταβολή έκπτωσης συνέπειας, μη τακτική καταμέτρηση, προβλήματα κατά την υπαναχώρηση/αλλαγή προμηθευτή, αποκατάσταση περιουσιακής βλάβης και αμφισβήτηση ύψους ρήτρας αποχώρησης.
Από τα αιτήματα που έχουν καταγραφεί έγιναν 41 επιτυχείς διαμεσολαβήσεις, 30 ανεπιτυχείς, 61 αιτήματα απορρίφθηκαν και 46 αιτήματα βρίσκονται υπό επεξεργασία.
Όπως αναφέρεται από τη ΡΑΑΕΥ ως προς την ανταπόκριση των προμηθευτών στην πρόσκληση για διατύπωση της άποψής τους επί των αιτημάτων των καταναλωτών, παρατηρείται προθυμία και συμμόρφωση στις προθεσμίες που τίθενται από τον Ενεργειακό Διαμεσολαβητή προθεσμίες ενώ σε ελάχιστες περιπτώσεις παρατηρείται καθυστέρηση στην ανάθεση σε εκπρόσωπο του προμηθευτή.
Σημειώνεται ότι ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής μεσολαβεί χωρίς κόστος για τους καταναλωτές προκειμένου να διευκολύνει την εξωδικαστική, συναινετική επίλυση διαφορών μεταξύ καταναλωτών ενέργειας είτε αφορά ηλεκτρική είτε φυσικό αέριο, και των προμηθευτών και διαχειριστών των δικτύων.
Η επίλυση διαφοράς ολοκληρώνεται εντός τριών μηνών ενώ ο ρόλος του δεν είναι να επιβάλλει κυρώσεις ή υποχρεωτικές ενέργειες στις δύο πλευρές αλλά προτείνει μια μη δεσμευτική σύσταση στα μέρη τα όποια έχουν την απόλυτη ευχέρεια να την αποδεχθούν ή να την απορρίψουν. Η λύση δε που προτείνει ενδέχεται να είναι διαφορετική από το αποτέλεσμα που θα προέκυπτε εάν τα μέρη επέλεγαν τη δικαστική επίλυση της διαφοράς.
Ο ενδιαφερόμενος καταναλωτής ενέργειας που θα προσφύγει στη διαμεσολάβηση θα πρέπει να υποβάλλει αίτηση μέσω τη διαδικτυακής πλατφόρμας ENOMOS (Energy Ombudsman Operating System) που έχει αναπτύξει η ΡΑΑΕΥ για αυτό τον σκοπό.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνει δεκτή μια αίτηση πρέπει να έχει προηγηθεί υποβολή παραπόνου στην πλατφόρμα της, www.myrae.gr, η οποία δεν τελεσφόρησε, το αίτημα να εμπίπτει στις αποδεκτές κατηγορίες διαμεσολάβησης και να δεχτεί ο ενεργειακός διαμεσολαβητής να εξετάσει τη διαφορά.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι υπάρχει προθεσμία ενός έτους από την ημέρα που ο καταναλωτής υπέβαλε το παράπονο στον προμηθευτή του ώστε να ζητήσει τη διαμεσολάβηση. Πέραν του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος ο ενεργειακός διαμεσολαβητής δεν θα εξετάζει τα αιτήματα. Και τέλος απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αποδοχή της εξέτασης της διαφοράς από τον Ενεργειακό Διαμεσολαβητή.