Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
21.3 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Ελληνική οδηγική-κυκλοφοριακή συνείδηση

Πρέπει να διαβάσετε

Μαρίνος Παττακός
Μαρίνος Παττακός
Δημοτικός Σύμβουλος Ηρακλείου
Ο Μαρίνος Παττακός είναι Δημοτικός Σύμβουλος Ηρακλείου

Δημοσιοποιήθηκαν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε από την Γαλλική εταιρεία IPSOS, για την ελληνική οδηγική και κυκλοφοριακή συνείδηση.

Τα στοιχεία που προέκυψαν αναδεικνύουν την Ελλάδα πρωταθλήτρια σε σύγκριση με παρόμοιες έρευνες που έχουν γίνει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Βέβαια δεν πρόκειται για μια νίκη άξια πανηγυρισμών και επαίνων, γιατί η πρωτιά που πετύχαμε πρέπει να μας προβληματίσει σοβαρά.

Οι Έλληνες οδηγοί αναδεικνύονται ως οι πλέον απρόσεκτοι και αγενείς σε όλοι την Ευρώπη. Δεν πρόκειται για αποκάλυψη ούτε είναι μυστικό. Το γνωρίζουμε εδώ και δεκαετίες, απλά επιβεβαιώθηκε από την έρευνα της IPSOS.

Όλα τα στοιχεία που αποκαλύπτονται είναι γνωστά και τα ζούμε κυριολεκτικά στην καθημερινότητά μας. Σύμφωνα με την έρευνα το 71% των οδηγών, οδηγεί απρόσεκτα και νευρικά, ενώ ένας στους πέντε κατεβαίνει από το αυτοκίνητο βρίζοντας για να ζητήσει εξηγήσεις από τους υπόλοιπους. Το 87% παραδέχεται ότι εκνευρίζεται έχοντας επιθετική συμπεριφορά, ενώ το 66% χρησιμοποιεί πολύ συχνά την κόρνα.

Ένας στους δύο οδηγούς οδηγεί κοντά στο προπορευόμενο όχημα ενώ το 27% παραβιάζει τη διπλή λωρίδα κυκλοφορίας και τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τη δική του και των άλλων. Το 60% οδηγεί κρατώντας με το ένα χέρι το τιμόνι και με το άλλο το κινητό τηλέφωνο αποσπώντας την προσοχή του από την οδήγηση, με όλες τις συνέπειες που μπορούν να προκύψουν.

Έτσι αποδεικνύεται γιατί έχουμε στην Ελλάδα τον μεγαλύτερο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων και τον μεγαλύτερο αναλογικά αριθμό θυμάτων σε όλη την Ευρώπη.

Όλα αυτά τα στοιχεία που αναφέρονται στην έρευνα μας δίνουν την ευκαιρία να αναλογιστούμε, εκτός από την αγενή συμπεριφορά μας στο τιμόνι, σε πόσες άλλες στιγμές λειτουργούμε λάθος κατά τη διάρκεια της καθημερινότητάς μας.

Στην πρώτη θέση είναι τα κυκλοφοριακά προβλήματα που προκύπτουν από την ανεξέλεγκτη παράνομη στάθμευση στους δρόμους, τα πεζοδρόμια, τις οδεύσεις ΑΜΕΑ, στους κυκλικούς κόμβους, στους πεζόδρομους και αλλού. Στις «καβάτζες» με τα εμπόδια στο οδόστρωμα και τους καυγάδες για τις θέσεις στάθμευσης μπροστά από τα σπίτια και τα καταστήματά μας.

Με πόση ευκολία μπορούμε να τσακωθούμε για τις θέσεις των κάδων απορριμμάτων στο δρόμο, για τις σειρές στις ουρές της υπομονής στις δημόσιες υπηρεσίες, στις τράπεζες, στα νοσοκομεία και για οποιοδήποτε θέμα ήσσονος σημασίας στην πολυκατοικία, στη γειτονιά, στα γήπεδα και όπου αλλού βρεθούμε.

Η υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών στα χρόνια των μνημονίων όξυνε την αντιπαράθεση στο πολιτικό και κοινωνικό σκηνικό και έφερε αντιδράσεις επηρεάζοντας την προσωπική ζωή όλων, δημιουργώντας άλλοθι στις αντικοινωνικές συμπεριφορές, στο θυμό και την απογοήτευση των πολιτών.

Το πρόβλημα δεν είναι μόνο στην οδήγηση ανεξάρτητα εάν τα αποτελέσματα της έρευνας δεν απέχουν από την πραγματικότητα. Νομίζουμε ότι για όλα τα παραπάνω που διαχρονικά συμβαίνουν, ήρθε η ώρα να κάνουμε την αυτοκριτική μας.

Η ευθύνη είναι συλλογική και καταλογίζεται σε όλους ανεξαρτήτως κατηγορίας και θέσης, επαγγελματικής, κοινωνικής, οικονομικής. Καταλογίζεται παντού σε κράτος, πολίτες, πολιτικούς, σε όλη την κοινωνία.

Απαιτείται αλλαγή συμπεριφοράς και μεταρρύθμιση της νοοτροπίας των Ελλήνων στην οδήγηση και σε άλλες πτυχές της καθημερινότητάς τους.

Αξίζει να γίνει η προσπάθεια, να ξεκινήσει και να συνεχιστεί με μια πραγματική πολιτική και κοινωνική αλλαγή χωρίς ταμπού και προκαταλήψεις, αλλά με περισσότερη και καλύτερη παιδεία, να γίνουμε πραγματικοί πρωταθλητές παντού και στην οδηγική – κυκλοφοριακή συνείδηση.

Άλλα Πρόσφατα