Τους τελευταίους μήνες, ο Ίλον Μασκ έχει στηρίξει με ποικίλους, ευφάνταστους και ορισμένες φορές ηθικά αμφιλεγόμενους τρόπους τον υποψήφιο των Ρεπουμπλικάνων, Ντόναλντ Τραμπ στις φετινές αμερικανικές προεδρικές εκλογές. Ο δισεκατομμυριούχος έχει εμφανιστεί μαζί του σε προεκλογικές συγκεντρώσεις και έχει μοιράσει επιταγές του 1 εκατ. δολαρίων σε ψηφοφόρους στις κρίσιμες πολιτείες, μεταξύ άλλων. Ήταν επίσης ένας από τους πρώτους που ξεκίνησαν να πανηγυρίζουν τη νίκη του Τραμπ και την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο.
Ωστόσο, η πιο σημαντική συνεισφορά του στην προεκλογική εκστρατεία του Τραμπ είναι κάτι που κανένας πολιτικός υποψήφιος ή εκστρατεία στην ιστορία δεν είχε ποτέ στη διάθεσή του: τις αναρτήσεις του Μασκ. Ο δισεκατομμυριούχος Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla μετέτρεψε τον λογαριασμό του σε φερέφωνο του Τραμπ, δημοσιεύοντας σημεία συζήτησης MAGA στους περίπου 203 εκατομμύρια ακολούθους του στο X (πρώην Twitter).
Με μια πρώτη ματιά, αυτές οι αναρτήσεις μπορεί να φαίνονται χαοτικές και τυχαίες. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Τίμοθι Γκράχαμ, αναπληρωτής καθηγητής Ψηφιακών Μέσων στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Queensland στην Αυστραλία, υπάρχει κάτι ανησυχητικό πίσω από αυτές.
«Αν ρίξετε μια πιο προσεκτική ματιά, θα παρατηρήσετε μια ανησυχητική στρατηγική πίσω από αυτές τις αναρτήσεις, η οποία λέει πολλά για το πώς λειτουργεί η εκστρατεία για την επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο» γράφει σε άρθρο του στον ιστότοπο The Conversation.
Αυτή η στρατηγική έχει δύο άμεσους στόχους. Πρώτον, να κατακλύσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ως εκ τούτου να αποσπάσει την προσοχή των χρηστών. Δεύτερον, να τροφοδοτήσει τη θεωρία συνωμοσίας που ισχυρίζεται ότι το κόμμα των Δημοκρατικών, τα μέσα ενημέρωσης και οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, έχουν διοργανώσει μια συντονισμένη εκστρατεία για να κλέψουν τις φετινές προεδρικές εκλογές. Σύμφωνα με τον καθηγητή, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η στρατηγική στην πλατφόρμα X αποτελεί μέρος της προεκλογικής εκστρατείας του Τραμπ- ένα εφεδρικό σχέδιο σε περίπτωση ήττας, σχεδιασμένο να ενισχύσει τη θεωρία περί εκτεταμένης εκλογικής νοθείας.
Η επιρροή των αναρτήσεων του Μασκ στις αμερικανικές εκλογές
Από τότε που δήλωσε ο Μασκ ότι στηρίζει τον Τραμπ, η αλληλεπίδραση των χρηστών με τον λογαριασμό του έχει αυξηθεί σημαντικά εγείροντας υποψίες για τροποποίηση των αλγορίθμων της πλατφόρμας. Το περιοδικό Fortune διεξήγαγε ένα πολυήμερο πείραμα κατά το οποίο μέτρησε την απήχηση των αναρτήσεων του Μασκ στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Χ. Τα αποτελέσματα φαίνεται να επιβεβαιώνουν τις αναφορές ότι ο Μασκ τροποποιεί τους αλγορίθμους προκειμένου να ενισχύσει τα δικά του tweets. Δείχνουν επίσης πώς ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο κατάφερε να αγοράσει μια δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης και να τη μετατρέψει σε προσωπικό εργαλείο προκειμένου να επηρεάσει την κοινή γνώμη.
Φήμες για εκλογική νοθεία
Από την αρχή του έτους, η θεωρία ότι οι αμερικανικές προεδρικές εκλογές κινδυνεύουν, κέρδιζε σταθερά έδαφος. Για παράδειγμα, από τις 27 Οκτωβρίου, ο Τραμπ άρχισε να δημοσιεύει στο X χρησιμοποιώντας το hashtag #TooBigtoRig. Αυτό αναφέρεται στην υπόθεση ότι ο Τραμπ θα κερδίσει τις εκλογές με τόσο μεγάλη διαφορά που το αποτέλεσμα θα είναι αδιαμφισβήτητο. Την τελευταία εβδομάδα, οι αναρτήσεις με hashtags παρόμοιας θεματικής όπως #ElectionFraud, #ElectionInterference, #VoterFraud και #StopTheSteal, επίσης αυξήθηκαν την τελευταία εβδομάδα πρις τις εκλογές.
Ο ίδιος ο Μασκ δεν έχει χρησιμοποιήσει πολύ αυτά τα hashtags (αν και οι απαντήσεις άλλων χρηστών του είναι γεμάτες με αυτές). Ωστόσο, έχει δημοσιεύσει σχετικό περιεχόμενο. Για παράδειγμα, μοιράστηκε μια ανάρτηση που ισχυριζόταν ότι το ηλεκτρονικό σύστημα ψηφοφορίας στις ΗΠΑ ήταν ανασφαλές, πρόσθετωντας «Απολύτως». Έχει επίσης κατηγορήσει ψευδώς την Google ότι ενθαρρύνει τους Αμερικανούς να ψηφίσουν υπέρ της υποψήφιας των Δημοκρατικών, Κάμαλα Χάρις.
Συμμετοχική παραπληροφόρηση
Σύμφωνα με τον καθηγητή, πρόκειται για μια εκστρατεία συμμετοχικής παραπληροφόρησης. Αυτή η ιδέα, που αναπτύχθηκε από την επιστήμονα υπολογιστών Κέιτ Στάρμπερντ και τους συνεργάτες της, υποστηρίζει πώς τόσο οι απλοί άνθρωποι όσο και οι πολιτικοί γίνονται ενεργοί συμμετέχοντες στη διάδοση ψευδών ειδήσεων. Σε αντίθεση με το μοντέλο της προπαγάνδας από πάνω προς τα κάτω, στη συμμετοχική παραπληροφόρηση, ακτιβιστές και απλοί άνθρωποι συμβάλλουν στη διάδοση ψευδών ειδήσεων.