Μέσα σε όλες τις καταιγιστικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών πολιτικές, δικαστικές (εθνικά θέματα, δίκη Χρυσής Αυγής, παγκόσμια πανδημία κορωνοϊού) που ζούμε υπάρχει ένα θέμα που δεν του άξιζε να περάσει στα ψιλά της ελληνικής ειδησεογραφίας.
Είναι η ανακοίνωση για τη σωτηρία της ΔΕΗ και τα μέτρα ανακούφισης για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Μαζί με το νέο λογότυπο της ΔΕΗ έρχεται δωρεάν πάγιο για όλους και επιπλέον έκπτωση 8% στους ευάλωτους πελάτες. Έκπτωση 8% σε οικιακούς πελάτες και επιχειρήσεις. Διπλασιασμό της έκπτωσης στους πελάτες που λαμβάνουν ηλεκτρονικό λογαριασμό από 5- 10 ευρώ κι άλλα. Δεν έχει περάσει πολύς χρόνος από τότε που η απειλούμενη χρεωκοπία της ΔΕΗ αποτελούσε το μεγαλύτερο εθνικό οικονομικό κίνδυνο για την «ακροβατούσα» ελληνική οικονομία.
Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει το μέγεθος του εθνικού οικονομικού κόστους που θα προέκυπτε τότε, εάν η ΔΕΗ κατέρρεε ολοκληρωτικά.
Ήταν λίγους μήνες πριν από τις εκλογές του 2019 περί τα τέλη του Μάρτη που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σε μία απέλπιδα προσπάθεια για τη σωτηρία της ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι περιορίζει τη μείωση που απολάμβαναν οι συνεπείς καταναλωτές:
*Αμετάβλητα τα τιμολόγια της ΔΕΗ, έλεγε η ανακοίνωση.
*Παγιοποίηση της έκπτωσης στο 10% από 15% που ίσχυε μέχρι σήμερα.
Επρόκειτο για ένα μέτρο απελπισίας χωρίς αποτέλεσμα η παγιοποίηση της έκπτωσης, που στην πραγματικότητα προκαλούσε αντικίνητρο πληρωμής και παγιοποίηση του φαινομένου στην Ελλάδα, που θέλει τους συνεπείς καταναλωτές να τιμωρούνται, σε αντίθεση με τους κακοπληρωτές που συνήθως επιβραβεύονται.
Η ειρωνεία σε αυτήν την παραπλανημένη κοινωνία είναι ότι εκείνη την εποχή κυριαρχούσε το κίνημα «δεν πληρώνω» και όλες οι αποφάσεις και οι νόμοι γίνονταν για την προστασία των υπερχρεωμένων που σταμάτησαν να πληρώνουν τις υποχρεώσεις των. Με το κίνημα των ανθρώπων που πληρώνουν, τί γίνεται; Ποιος θα αναγνωρίσει επιτέλους σε κείνους που πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους στην εφορία, στα τέλη κυκλοφορίας, στις δόσεις των δανείων, στους λογαριασμούς της ΔΕΗ και στα ασφαλιστικά ταμεία;
Πολλοί είναι εκείνοι που περίμεναν ότι μέσα στην καταιγίδα όλων των επιπτώσεων από τις κρίσεις που εξακολουθούν να πλήττουν το κράτος και την κοινωνία, η κυβέρνηση θα εγκατέλειπε την προσπάθεια για τη σωτηρία της ΔΕΗ που ξεκίνησε αμέσως μετά τις εκλογές. Τα αποτελέσματα διέψευσαν τις προβλέψεις και αυτό το αθόρυβο «success story» όπως το χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός είναι ένα ξεκάθαρο επίτευγμα της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου Περιβάλλοντος. Στην πραγματικότητα, δεν πρόκειται απλά για ένα σχέδιο ανασυγκρότησης της ΔΕΗ που είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί. Ήταν μία πετυχημένη πολιτική επιλογή εντελώς διαφορετική από εκείνες του παρελθόντος. Μία πολιτική που δεν θεωρούσε τη ΔΕΗ σαν ένα κρατικό τσιφλίκι, με ιδεοληψίες ταμπού και βολέματα ημέτερων, αλλά επιχείρηση που πρέπει να οργανωθεί και να λειτουργήσει με τους νόμους της αγοράς, ανταγωνιστικά και ανταποδοτικά προς τους καταναλωτές της.
Επειδή τα καλά νέα πρέπει να λέγονται απ’ όπου κι αν προέρχονται, το σχέδιο της ανασυγκρότησης για τη σωτηρία της ΔΕΗ που μεθοδικά και αθόρυβα έχει εφαρμοστεί είναι σημαντικό επίτευγμα και αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση.
Γι’ αυτό και η ανακοίνωση για τις εκπτώσεις στα τιμολόγια στα μέτρα ανακούφισης που αναμένονται, θα γίνουν αφορμή για να κυκλοφορήσει πάλι στην κοινωνία το διαφημιστικό λογοπαίγνιο που έλεγε: «είδες η ΔΕΗ;» όπως παλιά με την πραγματική του έννοια.