Την απόλυτη δικαίωση του Δήμου Ηρακλείου εκ μέρους του Συνηγόρου του Πολίτη, σε σχέση με το πολυσυζητημένο θέμα των ανείσπρακτων οφειλών και των προστίμων του ΚΟΚ, ανακοίνωσαν το μεσημέρι της Τετάρτης 26 Μαρτίου σε συνέντευξη τύπου ο Δήμαρχος Αλέξης Καλοκαιρινός και ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιώργος Αγριμανάκης.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Αγριμανάκης, ο Συνήγορος στην νέα επιστολή που έστειλε, επιβεβαίωσε ότι ο Δήμος προβαίνει κανονικά στην διαγραφή των προστίμων που βεβαιώθηκαν πέραν την προβλεπόμενης διαδικασίας. Επιπλέον, αναγνώρισε ότι “όπου αποδείχθηκε ότι δεν είχε αποσταλεί ειδοποίηση στον οφειλέτη ή είχε αποσταλεί σε λάθος διεύθυνση, ο Δήμος προβαίνει σε διαγραφή των προσαυξήσεων”.
Ο Συνήγορος αναγνώρισε με λίγα λόγια ότι ο Δήμος Ηρακλείου ακολουθεί διαδικασίες που είναι σύννομες και εφαρμόζει τις εγκυκλίους του Υπουργείου Εσωτερικών.
Αυτή η επιστολή ήρθε στην πραγματικότητα να “διορθώσει” την ανακοίνωση του Συνηγόρου προς ενός μήνα περίπου, όταν είχε συμπεριλάβει τον Δήμο Ηρακλείου στους δήμους που παρανομούν όσον αφορά στην είσπραξη των οφειλών. Είχε ακολουθήσει, στις 24 Φεβρουαρίου, συνάντηση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης και τότε, σύμφωνα με όσα είχε πει ο κ. Αγριμανάκης, η Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη Ευανθία Σαββίδη έπειτα και από τα αποδεικτικά στοιχεία και την σαφή επιχειρηματολογία του Δήμου Ηρακλείου, αναγνώρισε και δεσμεύτηκε να αναθεωρήσει τη δημόσια τοποθέτησή της σχετικά με τη διαχείριση των οφειλών από πρόστιμα Κ.Ο.Κ..
Η επιστολή που παρουσιάστηκε στην συνέντευξη τύπου της Τετάρτης είναι ακριβώς αυτή η αναθεώρηση για την οποία είχε δεσμευτεί η Ανεξάρτητη Αρχή.
Ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών τόνισε επίσης ότι η δημοτική αρχή και ο ίδιος προσωπικά “δεν εκβιάζονται, δεν σιωπούν, αλλά εργάζονται με νομιμότητα και διαφάνεια”.
Συνολικά, είπε ο κ. Αγριμανάκης, από τα 38.000 ΑΦΜ στα οποία εστάλησαν ειδοποιητήρια (που αφορούν στο διάστημα 2004 – 2025), αναγκαστικά μέτρα (δέσμευση λογαριασμών) έχουν επιβληθεί ή πρόκειται να επιβληθούν στα 6.000.
Ξεκαθαρίστηκε τέλος, από τον Αντιδήμαρχο, ότι η προθεσμία για την ρύθμιση των 60 δόσεων έχει παρέλθει. Όσοι έχουν υποβάλει αίτημα υπαγωγής εγκαίρως (μέχρι 14 Μαρτίου) και εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις θα υπαχθούν. Όσοι πολίτες κατέθεσαν το αίτημα τους εκπρόθεσμα, μπορούν να μπουν μονάχα στην πάγια ρύθμιση των 12 έως 24 δόσεων.
Πριν την τοποθέτηση του κ. Αγριμανάκη, ο Δήμαρχος Ηρακλείου ευχαρίστησε τον Αντιδήμαρχο και τα στελέχη της Οικονομικής Υπηρεσίας για την μεγάλη προσπάθεια που έχουν καταβάλει στο συγκεκριμένο, πολύπλοκο όσο και δύσκολο θέμα.
Η επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη: Επιστολή
Η επίσημη ανακοίνωση του Δήμου Ηρακλείου:
Την επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη προς τον Δήμο Ηρακλείου, με την οποία επισημαίνεται με τον πλέον σαφή και κατηγορηματικό τρόπο ότι οι ενέργειες του Δήμου αναφορικά με τους χρόνους βεβαίωσης των προστίμων του Κ.Ο.Κ. είναι σύννομες, έδωσε στη δημοσιότητα η Δημοτική Αρχή, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου το μεσημέρι της Τετάρτης 26 Μαρτίου στη Λότζια.
Όπως χαρακτηριστικά καταλήγει η επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη που υπογράφεται από την Ευανθία Σαββίδη: «Κατόπιν των ανωτέρω θεωρούμε ότι, οποιαδήποτε σχέση μπορεί να είχε δημιουργηθεί στους πολίτες του Δήμου σας, η οποία κατά την άποψη μας αφορά στην πολυπλοκότητα του συγκεκριμένου ζητήματος και στις ασφυκτικές προθεσμίες εξόφλησης των οφειλών που ετέθησαν από τον νομοθέτη, μετά τα ανωτέρω θα πρέπει πλέον να έχει εκλείψει. Τέλος, με το παρόν για μια ακόμη φορά, θα θέλαμε να χαιρετίσουμε τόσο τις ενέργειες του Δήμου Ηρακλείου, όσον αφορά στον αποσβεστικό χρόνο βεβαίωσης των προστίμων του Κ.Ο.Κ., οι οποίες είναι σύννομες, όσο και το κλίμα συνεργασίας που αναπτύχθηκε μεταξύ της Αρχής και του Δήμου, μετά την συνάντηση εργασίας της 24ης -2-2025.»
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός τόνισε ότι μέλημα της Δημοτικής Αρχής αποτέλεσε από τις πρώτες κιόλας μέρες της θητείας της το θέμα των εκκρεμουσών οφειλών και η υποστήριξη των πολιτών, τονίζοντας: «Η πρώτη έγγραφη κρούση με πολύ συγκεκριμένα αιτήματα για την διαχείριση αυτού του μεγάλου προβλήματος, που είναι μεγάλο και ως οικονομικό αντικείμενο και το οποίο ταυτόχρονα έχει και την κοινωνική του διάσταση, έγινε τις πρώτες μέρες της θητείας μας. Ακολούθησε με μεγάλη επιμονή η προσπάθεια μας έτσι ώστε το ζήτημα αυτό να καταστεί διαχειρίσιμο από όλες τις πλευρές και ο Δήμος να λειτουργήσει όπως οφείλει, και θα όφειλε να λειτουργεί εδώ και δεκαετίες, αλλά τώρα με ένα συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο η υποχρέωση αυτή αποκτά διαφορετικά και πιο πιεστικά χαρακτηριστικά. Και βεβαίως, οι Δημότες να είναι ενήμεροι και να τους δοθεί κάθε δυνατότητα να ανταποκριθούν σε υποχρεώσεις που όντως έχουν και φυσικά όχι σε υποχρεώσεις τις οποίες δεν έχουν. Στο πλαίσιο αυτό, διαχειριζόμαστε το ζήτημα.»
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός αναφέρθηκε στις αλλεπάλληλες επαφές με τις ηγεσίες των Υπουργείων Εσωτερικών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών που συνέβαλαν στο αποτέλεσμα της ευνοϊκής ρύθμισης και της παράτασης που ακολούθησε και ευχαρίστησε τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών & Τουρισμού Γιώργο Αγριμανάκη και την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου, τα στελέχη της οποίας όπως τόνισε: «Έχουν δώσει πάρα πολύ από τον εαυτό τους σε μια δύσκολη προσπάθεια μέσα σε χρονικές προθεσμίες σφικτές και με ένα όγκο εργασίας δυσανάλογο, θεωρώ λοιπόν ότι πρέπει να εκφραστεί αυτή η ικανοποίηση από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής για τη λειτουργία αυτή και στο επίπεδο το πολιτικό και στο επίπεδο το υπηρεσιακό.»
Τον λόγο στη συνέχεια πήρε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών & Τουρισμού Γιώργος Αγριμανάκης ο οποίος ενημέρωσε για το ζήτημα διαχείρισης των ανείσπρακτων οφειλών και κυρίως των προστίμων του Κ.Ο.Κ. λέγοντας: «Με απόλυτη ικανοποίηση σας ανακοινώνω ότι ο Συνήγορος του Πολίτη, με επίσημη επιστολή του, επιβεβαιώνει πλήρως τη νομιμότητα των ενεργειών του Δήμου Ηρακλείου. Συγκεκριμένα, αναγνωρίζει ότι ο Δήμος Ηρακλείου προβαίνει στη διαγραφή των προστίμων που βεβαιώθηκαν εκπρόθεσμα, πέραν της τριετίας, ότι, όπου αποδεικνύεται πως δεν είχε αποσταλεί ειδοποίηση ή αυτή εστάλη σε λάθος διεύθυνση, ο Δήμος διαγράφει τις προσαυξήσεις, καθώς και ότι οι διαδικασίες του Δήμου είναι σύννομες και σε πλήρη εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου, σύμφωνα με τις εγκυκλίους του Υπουργείου Εσωτερικών».
Ο Γιώργος Αγριμανάκης ανέφερε επίσης ότι είναι η πρώτη φορά μετά από 20 χρόνια ξεκαθαρίζει το τοπίο των ανείσπρακτων οφειλών, λέγοντας: «Διαγράψαμε με αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου τον Ιούλιο του 2024 περισσότερες από 44.000 κλήσεις, συνολικού ύψους 1.880.000 ευρώ, με διαφάνεια και αυστηρή προσήλωση στη νομιμότητα. Δώσαμε, και συνεχίζουμε να δίνουμε, τη δυνατότητα σε κάθε πολίτη να ζητήσει επανεξέταση, όπου υπάρχει ένδειξη αδικίας. Η Δημοτική Αρχή εργάζεται με διαφάνεια αξιοπιστία και απόλυτο σεβασμό προς τους πολίτες». Μίλησε επίσης και για μεμονωμένες περιπτώσεις όπου κάποιοι επέλεξαν να θίξουν τον θεσμό του Δήμου και να δημιουργήσουν αναστάτωση παραπληροφορώντας την κοινή γνώμη και κατέληξε επισημαίνοντας ότι: «Δεν θα επιτρέψουμε να διαταραχθεί η εμπιστοσύνη των Ηρακλειωτών απέναντι στο θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Με αυτή τη δημόσια δικαίωση από τον κορυφαίο θεσμό προστασίας των πολιτών, τον Συνήγορο του Πολίτη, κλείνει οριστικά ένα κεφάλαιο και συνεχίζουμε προστατεύοντας τους πολίτες και διορθώνοντας αδικίες. Όποιος έχει λάβει εκπρόθεσμο πρόστιμο ή χωρίς σωστή ειδοποίηση, μπορεί να ζητήσει διαγραφή. Είμαστε εδώ για να δίνουμε λύσεις, όχι για να επιβάλλουμε αδιέξοδα. Αυτό είναι το καθήκον μας και αυτό θα συνεχίσουμε να πράττουμε».
Δηλώσεις έκαναν επίσης η Υπεύθυνη του Τμήματος Ταμειακής Βεβαίωσης Άννα Τσικαλάκη, ο Υπεύθυνος Τμήματος Εσόδων Κώστας Μαρής και η Νομική Σύμβουλος του Δήμου Ηρακλείου Πελαγία Ζαχαριουδάκη.
Ολόκληρη την συνέντευξη Τύπου μπορείτε να την δείτε εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=Q8_mwo58xUU