Καθημερινά, ακόμη και στις μέρες μας, που το «σεργιάνισμα» στο Διαδίκτυο είναι από τις αγαπημένες συνήθειες τόσο των εφήβων, όσο και των ενηλίκων, δεν είναι αμελητέος ο αριθμός των γονιών που θέλουν τα παιδιά τους ν’ αγαπούν το διάβασμα.
Το διάβασμα δεν συγκαταλέγεται σε όσα «πρέπει» να κάνουν τα παιδιά, αλλά σε εκείνα που κάνοντάς τα με την «όρεξή» τους θα ωφεληθούν τα ίδια ποικιλότροπα στην καθημερινή ζωή τους, άμεσα κατά την παιδική – εφηβική ηλικία, αλλά, κυρίως, και μακροπρόθεσμα κατά την ένταξη και δραστηριοποίησή τους στο κοινωνικό τους περιβάλλον.
Οι σύγχρονοί μας ρυθμοί της ζωής των ανθρώπων έχουν επηρεάσει σημαντικά και το διάβασμα, και ως δραστηριότητα και ως προς το αντικείμενο του διαβάσματος. Μολαταύτα, όλοι θα συμφωνούσαμε ότι συνήθειες όπως το διάβασμα στο σπίτι (βιβλία, εφημερίδες, παιδικά βιβλία) και στο σχολείο, οι προσπάθειες γραμματισμού από μικρή ηλικία πριν τα παιδιά πρωτοπάνε σχολείο, το διάβασμα, οι αρχές και οι ιδέες, οι αξίες και ο τρόπος σκέψης των ίδιων των γονέων και τα ενδιαφέροντα μαθητών τόσο εντός όσο και εκτός του σχολείου συντελούν, διαχρονικά και ολοφάνερα, στην αύξηση του αριθμού των φιλομαθών παιδιών, στην πιο ψυχωφελή και πιο κοινωφελή επιλογή βιβλίων για διάβασμα και στην καλύτερη αξιοποίηση των παρεχόμενων από το διάβασμα γνώσεων.
Δεν είναι λίγοι, παρά ταύτα, όσοι γονείς λένε πως από το καθημερινό τρέξιμο και τον όγκο δουλειάς, που τους βαραίνει κάθε στιγμή, δεν προλαβαίνουν να ασχοληθούν συστηματικά με το διάβασμα για να δώσουν το σωστό παράδειγμα στα παιδιά τους. Θυμάμαι, εντούτοις, έναν πολύπειρο καθηγητή στο πανεπιστήμιο, που μας έλεγε ότι εάν κάποιος ανεξαρτήτως ηλικίας θα ήθελε να έχει περισσότερο χρόνο για το διάβασμα, θα μπορούσε να καταβάλλει κάθε προσπάθεια για αύξηση της αποτελεσματικότητάς του, ώστε να πετυχαίνει ό,τι θέλει με λιγότερο κόπο και σε λιγότερο χρόνο και να είναι έτσι πάντα πιο ξεκούραστος πνευματικά και σωματικά και να μπορεί ν’ αφιερώνει πολύ χρόνο στο διάβασμα.
Και, τέλος, το παρόν αρθρίδιο εγράφη ως υπενθύμιση σχετική με τη χρησιμότητα του διαβάσματος, με το ότι, δηλαδή, ένας άνθρωπος, πέρα από τις επιμέρους γνώσεις που αποκομίζει διαβάζοντας, δύναται, με όσα του προσφέρει το διάβασμα, ν’ αναγνωρίζει και να σέβεται πλήρως την έκφραση διαφορετικών από τις δικές του απόψεων εντός και εκτός σπιτιού…