Δεκαπέντε βυτιοφόρα που περιείχαν διαλύτες για νόθευση βενζίνης εντόπισαν και κατάσχεσαν η ΑΑΔΕ και η αστυνομία, έπειτα από σχετικές πληροφορίες που έλαβαν και αξιοποίησαν από τη Europol.
Oπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της ΑΑΔΕ, εντοπίστηκαν και δεσμεύθηκαν 500.000 λίτρα διαλυτών νόθευσης βενζίνης. Οι κινητές ομάδες ελέγχου Πάτρας και Ηγουμενίτσας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Τελωνείων Αττικής και η Οικονομική Αστυνομία με τις οδηγίες του συντονιστικού επιχειρησιακού κέντρου αξιοποίησαν πληροφορίες της Europol για ύποπτο βυτιοφόρο όχημα που μετέφερε διαλύτες νόθευσης βενζίνης.
Το κύκλωμα επεδίωξε παράνομη εισαγωγή στη χώρα μας 15 τέτοιων βυτίων, μέσω της θαλάσσιας οδού (Τεργέστης – Πάτρας) και αποθήκευση των διαλυτών σε δεξαμενές της Πάτρας και του Σχηματαρίου Αττικής, προκειμένου να διανεμηθούν σε παράνομες εγκαταστάσεις και πρατήρια καυσίμων σε όλη την επικράτεια.
Οι ελληνικές αρχές ανέμεναν το παράνομο φορτίο στα κατάλληλα σημεία εισόδου και προορισμού και τελικά προέβησαν σε έλεγχο και δέσμευση των 15 βυτιοφόρων, στο λιμάνι της Πάτρας. Δείγματα διαλυτών εστάλησαν στο Γενικό Χημείο για ανάλυση. Παράλληλα, υπό τις οδηγίες του συντονιστικού κέντρου, η Οικονομική Αστυνομία μετέβη στους παραπάνω αποθηκευτικούς χώρους, όπου διαπίστωσε την ύπαρξη των παράνομων δεξαμενών. Σημειώνεται ότι το ποσό των διαφυγόντων φόρων που αναλογεί και αντιπροσωπεύει την απώλεια εσόδων για το Δημόσιο, προσδιορίζεται σε 550.000 ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 2022 (στην κατηγορία των ενεργειακών – πετρελαιοειδών) εντοπίστηκαν και κατασχέθηκαν 3.674 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, 16.337 λίτρα πετρελαίου κίνησης, 6.214 λίτρα μείγματος βενζίνης και 110.095 λίτρα διαλυτών. Σημειώνεται ότι η ΑΑΔΕ έχει ήδη θέσει το νέο πλαίσιο κυρώσεων που προβλέπει αυστηρές ποινές με πρόστιμα έως και 1.000.000 ευρώ και «λουκέτα» που μπορούν να φθάσουν ακόμη και τους τρεις μήνες. Το ενδιαφέρον ωστόσο των νέων διατάξεων είναι ότι πλέον εκτός από την ΑΑΔΕ μπορούν όλες οι διωκτικές αρχές (από το υπουργείο Ανάπτυξης κ.λπ.) να διαπιστώσουν τις παραβάσεις και να επιβάλουν άμεσα τις ποινές σε όσους διακινούν νοθευμένα καύσιμα και γενικότερα εντοπίζουν λαθρεμπόριο καυσίμων.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, κάθε τελωνειακή υπηρεσία αλλά και οποιαδήποτε άλλη ελεγκτική ή διωκτική αρχή μπορεί εφεξής να επιβάλει «λουκέτο» από 10 έως και 90 ημέρες σε επιχειρήσεις εμπορίας και διακίνησης που εντοπίζονται με νοθευμένα καύσιμα. Στον βαθμό που στοιχειοθετείται λαθρεμπορία, τα «λουκέτα» επιβάλλονται ανεξάρτητα από λοιπές ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.
Αν και τα μέτρα που έχουν ληφθεί το τελευταίο διάστημα για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου είναι πολλά, ωστόσο τα αποτελέσματα είναι πενιχρά, καθώς οι επιτήδειοι βρίσκουν συνεχώς τρόπους να γλιτώνουν. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί και της αδιαφορίας και του θράσους των λαθρεμπόρων αποτελεί το παράδειγμα της Οινόης, όπου είχε εντοπιστεί βενζινάδικο που λειτουργούσε από το 2010 χωρίς άδεια, χωρίς σύστημα εισροών – εκροών, χωρίς αποδείξεις. Εν τέλει, ύστερα από πολλά εκατομμύρια τζίρου επιβλήθηκε πρόστιμο 150.000 ευρώ. Προκειμένου να αντιμετωπίσει αντίστοιχες περιπτώσεις το οικονομικό επιτελείο προχωρά στη λήψη πρόσθετων μέτρων. Ειδικότερα, το νέο πλαίσιο προβλέπει πρόστιμα που κυμαίνονται από 1.000 έως και 500.000 ευρώ. Ενδεικτικά, σε περίπτωση μη εγκατάστασης ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών – εκροών επιβάλλεται πρόστιμο από 50.000 έως και 500.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής εντός τριετίας, το πρόστιμο διπλασιάζεται.
Επίσης όταν διαπιστώνεται λαθρεμπορική πράξη, που βεβαιώνεται μετά την εξέταση δείγματος από το Γενικό Χημείο του Κράτους, σφραγίζεται η εγκατάσταση για χρονικό διάστημα από 10 έως και 90 ημέρες ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης.
(από την εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”)