Αλλαγή φιλοσοφίας, περισσότερα προγράμματα οικονομικού τουρισμού ή αντίδοτο στον εγκλεισμό της πανδημίας; Όποιος κι αν είναι ο πραγματικός λόγος, είναι γεγονός. Μέχρι πρότινος ανεξερεύνητες γωνιές της Ελλάδας έχουν μπει δυναμικά στον τουριστικό χάρτη. Αυτό δείχνουν και οι κρατήσεις για το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, σε προορισμούς που ίσως δεν θα περίμενε να δει κανείς ψηλά στη λίστα επιλογών των Ελλήνων.
Ενδεικτικά, η πληρότητα σε αρκετούς προορισμούς έφτασε στο 95% δέκα ημέρες πριν το τριήμερο. Ωστόσο, δεν είναι λίγοι αυτοί που θα απορήσουν πώς συμβαίνει αυτή η «μεγάλη έξοδος» σε όλη την ηπειρωτική χώρα εν μέσω πληθωρισμού.
Ξενοδόχοι αλλά και ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ απαντούν στα ερωτήματα της «Κ».
Το «φιλί της ζωής» που έδωσαν τα προγράμματα τουρισμού
Ημαθία, Βέροια, Αλεξανδρούπολη, Ναύπακτος, ορεινή Δράμα, Πέλλα, Λιβαδειά, Μεσολόγγι, Πρέβεζα αλλά και πολλοί προορισμοί στη Φωκίδα, είναι, σύμφωνα με τον Γρηγόρη Τάσσιο, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων, μερικές από τις περιοχές που έχουν αρχίσει να γνωρίζουν «δόξα», ενώ προ πανδημίας βρίσκονταν σε πιο χαμηλές θέσεις στις επιλογές των Ελλήνων εκδρομέων.
«Καταρχήν, υπάρχει αλλαγή κουλτούρας λόγω οικονομικών συνθηκών» λέει ο κος Τάσσιος, ο οποίος εξηγεί πως ο πληθωρισμός πιέζει πολύ τα νοικοκυριά αλλά επειδή η ανάγκη για ταξίδια είναι ισχυρή μετά την πανδημία, ο κόσμος αρχίζει να βλέπει με άλλο μάτι περιοχές που δεν τις ήξερε ή δεν τις προτιμούσε.
Ο κος Τάσσιος σημειώνει επίσης, πως αυτή τη στιγμή υπάρχουν 75.000 δικαιούχοι των διαφόρων κρατικών προγραμμάτων τουρισμού (Κοινωνικός Τουρισμός, Τουρισμός για Όλους, Evia Pass–Samos Pass) και αυτοί, είναι σε σημαντικό βαθμό «υπεύθυνοι» για την τουριστική επιτυχία αυτού του τριημέρου.
«Υπάρχει όμως και αλλαγή νοοτροπίας» λέει ο ίδιος και εξηγεί: «Η αλλαγή συντελείται την τελευταία δωδεκαετία στη διάρκεια της οποίας οι πολίτες δέχθηκαν απανωτά οικονομικά χτυπήματα. Η κρίση έκανε άλλωστε τους ανθρώπους να εκτιμούν τα πιο απλά και πιο γνήσια σε όλες τις παραμέτρους της καθημερινότητας».
Για τον πρόεδρο του ΠΟΞ, οι διακοπές στην «Άλλη Ελλάδα», όπως αποκαλεί ο ίδιος όλους αυτούς τους προορισμούς που δεν θεωρούνται κλασικοί και κοσμοσύχναστοι, είναι μια κατεύθυνση στην οποία οι ξενοδόχοι προσπαθούν να στρέψουν το ενδιαφέρον του κοινού εδώ μερικά χρόνια. «Το καλύτερο πια οδικό δίκτυο σε όλη τη χώρα μάς έχει βοηθήσει σε αυτό» λέει ο κος Τάσσιος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το αν αυτή η τάση έχει έρθει για να μείνει, είναι κάτι που θα φανεί στην πράξη τα επόμενα ένα με δύο χρόνια, ενώ κρίσιμο ζήτημα είναι και η ανάπτυξη τουριστικών υποδομών, οι οποίες αυτή τη στιγμή δεν είναι δεδομένες σε πολλά μέρη της χώρας.
Οι προορισμοί ευεξίας και τα άγνωστα χωριά που γίνονται ξανά δημοφιλή
Ιδιαίτερα αισιόδοξος είναι και ο πρόεδρος της «Ένωσης Ξενοδόχων Λουτρών-Αιδηψού», Θοδωρής Ρουμελιώτης, ο οποίος σημειώνει: «η αλήθεια είναι πως προγράμματα του τουρισμού έδωσαν το “φιλί της ζωής” σε προορισμούς που είτε είχαν ξεχαστεί τα “χρυσά χρόνια” της ευημερίας, είτε έζησαν πολύ δύσκολες στιγμές, όπως η Εύβοια».
Παράλληλα, σύμφωνα με τον ίδιο, εδώ και κάποια χρόνια, οι νέοι -ειδικά- άνθρωποι έχουν αρχίσει να επιλέγουν νέα μέρη για τις διακοπές τους και οι προορισμοί «διακοπών ευεξίας» εντάσσονται σε αυτή την τάση. «Τα θερμά λουτρά αποσυνδέθηκαν από τη λογική των διακοπών για ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας» λέει ο ίδιος και προσθέτει: «Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε στην Αιδηψό ανθρώπους 30 και 40 ετών αλλά και οικογένειες με μικρά παιδιά. Και φυσικά, τα Evia Pass που σε μεγάλο βαθμό αξιοποιήθηκαν το καλοκαίρι διέδωσαν μεταξύ του κόσμου την επιλογή της Εύβοιας. Η Αιδηψός είναι γεμάτη σε ποσοστό 90% αυτό το τριήμερο -σ.σ τα δωμάτια ξενοδοχείων στην πόλη φτάνουν τις 4.000-, με τους μισούς πολίτες να αξιοποιούν προγράμματα.
Οι δε κρατήσεις, έγιναν μαζικά, έναν μήνα νωρίτερα. Το ότι το υδροθεραπευτήριο είναι ακόμα ανοιχτό για το κοινό έδωσε μια καλή αφορμή για να μας επιλέξουν το τριήμερο». Να σημειώσουμε εδώ, ότι οι οικονομικές τιμές στην Αιδηψό είναι μεγάλο δέλεαρ- στα δωμάτια δύο αστέρων οι τιμές κυμαίνονται από 35 έως 40 ευρώ για το δίκλινο, ενώ στα τριών αστέρων από 50 έως 70 ευρώ.
Το ίδιο κλίμα μας μετέφερε και η ιδιοκτήτρια ενός παραδοσιακού ξενώνα στο Κυριάκι, ένα από τα χωριά του όρους Ελικώνα στη Βοιωτία. Η κα Βαρβάρα Γκώνια περιγράφει πώς κατάφερε το χωριό να έχει κλεισμένα από τώρα τα περισσότερα δωμάτια για τον μήνα Νοέμβριο ενώ γίνονται ήδη κρατήσεις και για τις γιορτές.
Όπως λέει η ίδια: «Στα χωριά του Ελικώνα οι προσπάθειες για τουριστική ανάπτυξη άρχισαν το 2007 και μέχρι το 2013 πήγαιναν πολύ καλά. Στη συνέχεια, ή κρίση έγινε εμφανής και εδώ παρόλο που ήμασταν πάντα οικονομικός προορισμός και κοντά στην Αθήνα. Τότε, αρκετοί από όσους δραστηριοποιούνταν τουριστικά στην περιοχή εγκατέλειψαν τη δραστηριότητα. Κάποια στιγμή πήραμε ξανά μπρος αλλά μετά ήρθε η πανδημία. Από το περασμένο Πάσχα όμως και έπειτα η πορεία είναι διαρκώς ανοδική. Ελπίζουμε να διατηρηθεί έτσι».
Η αλλαγή της νοοτροπίας από την πανδημία και έπειτα
Για αυτή την αλλαγή που συντελείται ειδικά από την πανδημία και έπειτα, μίλησε στην «Κ» ο Δημήτρης Φραγκάκης, γενικός γραμματέας του ΕΟΤ.
Όπως σημειώνει: «Το θέμα είναι και ψυχολογικό. Τα lockdown άλλαξαν τη φιλοσοφία του κόσμου σε πολλά ζητήματα και αναθέρμαναν την όρεξη για ταξίδια αλλά και για ανακαλύψεις και εξερευνήσεις νέων πραγμάτων».
Ο κος Φραγκάκης τόνισε και αυτός από τη θέση του πόσο σημαντικό ρόλο έχουν παίξει τα προγράμματα του τουρισμού, τα οποία φέτος επεκτάθηκαν και στους χειμερινούς μήνες. O ίδιος, σημειώνει ακόμα, πως ο EOT προσάρμοσε ήδη από το 2020 τη στρατηγική του στο λανσάρισμα των διακοπών στην ηπειρωτική Ελλάδα, σε προορισμούς λιγότερο δημοφιλείς και οικονομικούς.
«Θα αναφέρω χωρίς να θέλω να αδικήσω τόσους και τόσους άλλους, την Παύλιανη, την Ορεινή Ναυπακτία αλλά και τη Στερεά Ελλάδα συνολικά» λέει ο κος Φραγκάκης και συνεχίζει: «Μετά και από το δεύτερο κύμα της πανδημίας το 2020-2021, είδαμε ότι η τάση είχε πια αλλάξει και στο εξωτερικό και στη χώρα μας. Είδαμε δηλαδή ότι ο κόσμος άρχισε να ψάχνει πιο εναλλακτικούς προορισμούς με μια όρεξη να ανακαλύψει… τον κόσμο από την αρχή».
Με αυτά τα δεδομένα, ο ΕΟΤ ξεκίνησε πέρυσι μια καμπάνια με τίτλο “Greece Does Have a Winter” (σ.σ Η Ελλάδα έχει και Χειμώνα) και άλλη μια για το ελληνικό weekend – το Greekend (σ.σ Το ελληνικό Σαββατοκύριακο). «Ταυτόχρονα, “τρέξαμε” μια καμπάνια και για τον εσωτερικό τουρισμό με στόχο τους χειμερινούς προορισμούς» λέει ο κος Φραγκάκης και καταλήγει: «Δυστυχώς, πέσαμε πάνω στην εμφάνιση της μετάλλαξης Όμικρον και αυτό δεν μας ευνόησε πολύ, όμως η προσπάθεια να βάλουμε την ηπειρωτική Ελλάδα στον τουριστικό χάρτη συνεχίζεται και είναι για εμάς πολύ σημαντική».