Παρασκευή, 27 Σεπτεμβρίου, 2024
19.4 C
Ηρακλείου

Δες τον καιρό

Χ. Μαμουλάκης: «Πόσα χρόνια θα σχεδιάζει να σχεδιάσει η επιτελική ΝΔ την “αξιοποίηση” του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης;»

Πρέπει να διαβάσετε

Τις αλλεπάλληλες κυβερνητικές ανακολουθίες στο ζήτημα της αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», σε συνδυασμό με την απαξίωση που δείχνει η Κυβέρνηση της ΝΔ στην τοπική κοινωνία, αναδεικνύει για μια ακόμη φορά ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, καταθέτοντας Ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών με την συνυπογραφή 13 ακόμη Βουλευτών.

 

«Οι πάντες έχουν καταλάβει ότι ο όποιος σχεδιασμός για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης όταν σταματήσει την λειτουργία του, ήταν μόνο στα λόγια» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Είναι επίσης σαφές ότι δεν έχει επιδειχθεί ο δέων σεβασμός στη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου αφού ποτέ δε γνωστοποιήθηκε ο σχεδιασμός ανάληψης από το ΤΑΙΠΕΔ της ωρίμανσης του στρατηγικής σημασίας έργου της αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης αλλά ούτε και της  τροποποίησης της δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕπ και της αποδέσμευσης της χρηματοδότησης από το ορόσημο που σχετίζονταν με το Νίκος Καζαντζάκης, παρότι οι ευκαιρίες γνωστοποίησης των σχετικών ήταν πολλές. Όπως είναι και ξεκάθαρη η απαξίωση με την οποία αντιμετωπίζει η Κυβέρνηση της ΝΔ την τοπική κοινωνία. Η Αυτοδιοίκηση πρέπει να συμμετέχει σε κάθε διαδικασία, οι πολίτες του Ηρακλείου και της Κρήτης γενικότερα, πρέπει επιτέλους να μάθουν τις κυβερνητικές προθέσεις. Γι’ αυτό και ζητάμε ξεκάθαρες απαντήσεις. Και δεν θα σταματήσουμε να πιέζουμε, μέχρι να δοθούν.».

 

Στην Ερώτηση γίνεται αναφορά σε όσα έχουν προηγηθεί, τονίζεται ότι ποτέ δεν δημοσιοποιήθηκε το περιεχόμενο της δανειακής σύμβασης που δεσμεύει την έκταση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», παρά τις διαδοχικές Κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις και ζητούνται απαντήσεις στα ερωτήματα:

 

  1. Ποιες προτάσεις σχετικά με το Ν. Καζαντζάκης έχει καταθέσει η ομάδα εργασίας του Δεκεμβρίου του 2019 που ανέφερε ο Υφυπουργός Οικονομικών κατά τη συζήτηση επίκαιρής ερώτησης το 2020;
  2. Πότε, με ποιο τρόπο, και τι περιλαμβάνει η τροποποιημένη δανειακή σύμβαση χρηματοδότησης της συμβολής του ελληνικού δημοσίου για την κατασκευή του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου που υπεγράφη αρχικώς τον Ιανουάριο του 2020 με αντισυμβαλλόμενους το Ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων;
  3. Ισχύει ότι υπήρξε αποδέσμευση της χρηματοδότησης της ΕΤΕπ από το ορόσημο που σχετίζεται με την αξιοποίηση της έκτασης στο Ν.Καζαντζάκης;
  4. Ποια είναι η ακριβής έκταση του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης που ανατέθηκε να ωριμάσει μελετητικά από το ΤΑΙΠΕΔ; Σε ποιον ανήκει η εν λόγω έκταση;
  5. Ενδέχεται να αυξηθεί η επιφάνεια της έκτασης που ανατέθηκε να ωριμάσει μελετητικά από το ΤΑΙΠΕΔ;
  6. Ποιο είναι το ακριβές ιδιοκτησιακό καθεστώς όλης της έκτασης του νυν αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης; Έχει οριστικοποιηθεί η διαλεύκανσή του;
  7. Με ποιο τρόπο και πότε θα εμπλακεί στο σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων η αυτοδιοίκηση;
  8. Πως θα ενταχθεί ο σχεδιασμός αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης στο συνολικότερο στρατηγικό σχέδιο για την ανάπλαση της περιοχής του Ηρακλείου;

Προς τους κ.κ. Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών

και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Θέμα: «Πόσα χρόνια θα σχεδιάζει να σχεδιάσει η επιτελική ΝΔ την “αξιοποίηση” του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης;»

 

Τον Ιανουάριο του 2020 υπογράφεται δανειακή σύμβαση χρηματοδότησης της συμβολής του ελληνικού δημοσίου για την κατασκευή του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου με την ΕΤΕπ ύψους 180 εκατ. €. Η εν λόγω σύμβαση σύμφωνα με τα τότε δημοσιεύματα στο τύπο συνοδευόταν από έκθεση με τίτλο «Environmental and Social Data Sheet» η οποία συνέδεε την οποία η εκταμίευση των δόσεων του δανείου με  την ολοκλήρωση συγκεκριμένων ορόσημων με αυτό της παράλληλης ωρίμανσης και «αστικής» ανάπτυξης της έκτασης του νυν Αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης να κατέχει κεντρική θέση. Σύμφωνα μάλιστα με δηλώσεις του τότε Αντιπροέδρου της ΕΤΕπ «η ανάπλαση του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων του δανείου μας»! Έκτοτε και με δεδομένη τη σημασία του τρόπου αξιοποίησης της έκτασης για την κοινωνία της Κρήτης  ασκήθηκε μεγάλος αριθμός μέσων κοινοβουλευτικού ελέγχου προκειμένου να λάβουμε γνώση τόσο του περιεχομένου της δανειακής σύμβασης και των συνοδευτικών δεσμευτικών της παραρτημάτων όσο και την κυβερνητική δέσμευση ότι ο όποιος σχεδιασμός θα λαμβάνει υπόψη τη τοπική κοινωνία, τους φορείς και το Δήμο Ηρακλείου ως συνιδιοκτήτη μέρους της έκτασης.

 

Αντίγραφο της δανειακής σύμβασης δεν ελήφθη ποτέ. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια αυτής της πενταετίας και σε επίπεδο συζήτησης επίκαιρων ερωτήσεων αναφέρθηκαν: ο κ. Κ. Καραμανλής σε χρήση του εργαλείου των προτάσεων καινοτομίας για την αξιοποίηση της έκτασης των 3.000 στρεμμάτων του Νίκος Καζαντζάκης και ο κ. Α. Βεσυρόπουλος σε: αξιοποίηση με όρους δημοσίου συμφέροντος και κυρίως με τη συμμετοχή και διαβούλευση με τις τοπικές αρχές, σύσταση ομάδα εργασίας για την εκπόνηση των σχετικών προτάσεων που ξεκίνησε τις εργασίες της το Δεκέμβριο του 2019, ένταξη του σχεδίου στο συνολικό στρατηγικό σχέδιο για την ανάπλαση της περιοχής του Ηρακλείου, συνυπολογισμό του παράγοντα της οικονομικής βιωσιμότητας κάθε παρέμβασης, σχεδιασμό και προγραμματισμό του έργου υπό την προϋπόθεση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αστικής ανάπτυξης και περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων και τέλος αναφορικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης σε κυριότητα του ελληνικού δημοσίου στο μεγαλύτερο μέρος της και του Δήμου Ηρακλείου σε μόλις 500 στρέμματα.

 

Τον Ιανουάριο του 2023 παρουσιάζεται η στρατηγική της ΝΔ για την Κρήτη. Μεταξύ των εμβληματικών έργων περιλαμβάνεται και αυτό του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι στην περιγραφή του οποίου, μεταξύ άλλων, αναφέρεται η υπό εκπόνηση  μελέτη σκοπιμότητας για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης». Στη βάση αυτή κατατίθεται εκ νέου ΑΚΕ με την οποία ζητήθηκε η δανειακή σύμβαση μετά των παραρτημάτων της η έγγραφη απάντηση στην οποία έχει ως εξής: «αναφορικά με τη σύμβαση χρηματοδότησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ύψους 180 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου σας ενημερώνουμε ότι για την κοινοποίηση της παραπάνω σύμβασης είναι απαραίτητη η συναίνεση αμφοτέρων των μερών που την υπογράφουν. Η εν λόγω σύμβαση – πλαίσιο είναι παρόμοια με τις λοιπές αντίστοιχες δανειακές συμβάσεις που συνάπτει κάθε χρόνο η ΕΤΕπ τόσο με το Ε.Δ. όσο και με άλλους δανειζόμενους, περιλαμβανομένων και κρατών, για τη χρηματοδότηση διαφόρων επενδυτικών προγραμμάτων». Κατόπιν, κατατίθεται η με Α.Π. 237/4525/25.4.2024 Ερώτηση και ΑΚΕ προκειμένου για την πληροφόρηση ως προς το εάν έχουν ολοκληρωθεί και παραληφθεί οι μελέτες σκοπιμότητας για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης καθώς και το εάν η ανάθεση των σχετικών μελετών συναρτάται με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα απέναντι στην ΕΤΕπ ως απόρροια της συναφθείσας δανειακής σύμβασης η οποία δεν έχει απαντηθεί.

 

Μέρος έμμεσης απάντησης ήρθε βέβαια από δελτίο τύπου της 21ης Μαΐου 2024 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σύμφωνα με το οποίο εγκρίθηκε κατά την 8η συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας η εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας από το ΤΑΙΠΕΔ για το έργο «Δράσεις Ωρίμανσης-Οδικός Χάρτης για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης» με δικαιούχο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Παράλληλα, κρίθηκε να διερευνηθούν σε συνεργασία και για λογαριασμό του Δικαιούχου, οι διαθέσιμοι και ενδεχόμενοι χρηματοδοτικοί πόροι για το έργο, συμπεριλαμβανομένων των πόρων του ΕΣΠΑ ή και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Κατόπιν, από τη τοποθέτηση του Δημάρχου Ηρακλείου στο Δημοτικό Συμβούλιο της 27ης Μαΐου πληροφορούμαστε ότι υπάρχει αλλαγή στην δανειακή σύμβαση της Ελληνικής Πολιτείας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και αποδέσμευση της προόδου αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου, με την χρηματοδότηση του έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι. Πληροφορηθήκαμε επίσης ότι η εντολή που δόθηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή στο ΤΑΙΠΕΔ, αφορά μόνο την έκταση που καλύπτει το αεροδρόμιο και όχι το σύνολο των 3.600 περίπου στρεμμάτων της προς αξιοποίηση περιοχής.

 

Είναι σαφές από τα παραπάνω ότι από το 2020 ο όποιος σχεδιασμός για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης ήταν μόνο στα λόγια. Αυτό αποδεικνύει η πρόσφατη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας. Αποδεικνύει ότι όσα ανέφεραν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι Υπουργοί της ΝΔ κατά τη διάρκεια αυτής της πενταετίας ήταν αναληθή, χάριν επικοινωνιακού εντυπωσιασμού και άνευ ουσιαστικού περιεχομένου. Είναι επίσης σαφές από τα προαναφερόμενα ότι δεν έχει επιδειχθεί ο δέων σεβασμός στη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου αφού ποτέ δε γνωστοποιήθηκε ο σχεδιασμός ανάληψης από το ΤΑΙΠΕΔ της ωρίμανσης του στρατηγικής σημασίας έργου της αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης αλλά ούτε και της  τροποποίησης της δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕπ και της αποδέσμευσης της χρηματοδότησης από το ορόσημο που σχετίζονταν με το Ν.Καζαντζάκης παρότι οι ευκαιρίες γνωστοποίησης των σχετικών ήταν πολλές.

 

Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με πρώτον, την αναγκαιότητα συμμετοχής της αυτοδιοίκησης στην όποια διαδικασία σχεδιασμού αφορά την έκταση του νυν αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης καθότι είναι συνιδιοκτήτης μέρους της έκτασης αλλά και το δικαίωμα της τοπικής κοινωνίας να λάβει γνώση των κυβερνητικών σχεδιασμών ως προς την ωρίμανση και ανάπλαση της σχετικής έκτασης ερωτώνται οι αρμόδιοι κ.κ. Υπουργοί:

 

  1. Ποιες προτάσεις σχετικά με το Ν. Καζαντζάκης έχει καταθέσει η ομάδα εργασίας του Δεκεμβρίου του 2019 που ανέφερε ο Υφυπουργός Οικονομικών κατά τη συζήτηση επίκαιρής ερώτησης το 2020;
  2. Πότε, με ποιο τρόπο, και τι περιλαμβάνει η τροποποιημένη δανειακή σύμβαση χρηματοδότησης της συμβολής του ελληνικού δημοσίου για την κατασκευή του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου που υπεγράφη αρχικώς τον Ιανουάριο του 2020 με αντισυμβαλλόμενους το Ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων;
  3. Ισχύει ότι υπήρξε αποδέσμευση της χρηματοδότησης της ΕΤΕπ από το ορόσημο που σχετίζεται με την αξιοποίηση της έκτασης στο Ν.Καζαντζάκης;
  4. Ποια είναι η ακριβής έκταση του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης που ανατέθηκε να ωριμάσει μελετητικά από το ΤΑΙΠΕΔ; Σε ποιον ανήκει η εν λόγω έκταση;
  5. Ενδέχεται να αυξηθεί η επιφάνεια της έκτασης που ανατέθηκε να ωριμάσει μελετητικά από το ΤΑΙΠΕΔ;
  6. Ποιο είναι το ακριβές ιδιοκτησιακό καθεστώς όλης της έκτασης του νυν αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης; Έχει οριστικοποιηθεί η διαλεύκανσή του;
  7. Με ποιο τρόπο και πότε θα εμπλακεί στο σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων η αυτοδιοίκηση;
  8. Πως θα ενταχθεί ο σχεδιασμός αξιοποίησης της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης στο συνολικότερο στρατηγικό σχέδιο για την ανάπλαση της περιοχής του Ηρακλείου;

 

 

 

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

 

Μαμουλάκης Χάρης

Παππάς Νικόλαος

Αποστολάκης Ευάγγελος

Αυλωνίτης Αλέξαναδρος

Δούρου Ειρήνη (Ρένα)

Ζαμπάρας Μιλτιάδης (Μίλτος)

Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)

Κασιμάτη Νίνα

Λινού Αθηνά
Μάλαμα Κυριακή

Μεικόπουλος Αλέξανδρος

Παπαηλιού Γιώργος

Παππάς Πέτρος

Χρηστίδου Ραλλία

Σχετικά άρθρα

Άλλα Πρόσφατα