Ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα μαζί σε «ενιαίο» ψηφιακό έντυπο με ένα… κλικ. Νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή ανοίγει τον δρόμο για την έκδοση από κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης από το gov.gr. Και αν αυτό το νέο πιστοποιητικό από τη μια κάνει την ζωή των πολιτών πιο εύκολη στις συναλλαγές τους με το κράτος, από την άλλη διευκολύνει το Δημόσιο στις εισπράξεις χρεών.
Επί της ουσίας και με βάση τις προβλέψεις του νομοσχεδίου, καταργούνται τα πιστοποιητικά φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας και αντικαθίστανται από το Ενιαίο Πιστοποιητικό Οικονομικής Ενημερότητας.
Πώς θα εκδίδεται το νέο πιστοποιητικό
Το εν λόγω πιστοποιητικό περιλαμβάνει τα προβλεπόμενα στοιχεία του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και ασφαλιστικής ενημερότητας (ν. 4174/2013 και ν. 4611/2019) και γίνεται αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, φυσικά ή νομικά πρόσωπα κ.λπ. (άρθρο 22)
Η έκδοση του ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας θα είναι εφικτή, μέσω νέας ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία θα είναι προσβάσιμη από την Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ) .
Τι αναφέρει όμως σχετικά το νομοσχέδιο στην Αιτιολογική του Έκθεση;
«Με το άρθρο 22 προβλέπεται η δυνατότητα έκδοσης ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (Ε.Ψ.Π. – gov.gr), που περιλαμβάνει τα στοιχεία τόσο της φορολογικής όσο και της ασφαλιστικής ενημερότητας του αιτούντος, είναι έγκυρο για κάθε προβλεπόμενη χρήση και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από φορείς του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα, όπου κατά νόμο απαιτείται».
Από πού θα αντλεί στοιχεία η «πλατφόρμα»
Και τι προβλέπεται ακριβώς για το Πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας;
«Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα δύναται να αιτηθεί, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), την έκδοση ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας. Το πιστοποιητικό περιλαμβάνει τα στοιχεία του αποδεικτικού ενημερότητας των παρ. 1 και 4 του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας [ν. 4174/2013, (Α’ 170)] και του αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας του άρθρου 24 του ν. 4611/2019 (Α’ 73) και φέρει τα χαρακτηριστικά της παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4727/2020 (Α’ 184) ως έγγραφο που εκδίδεται μέσω της ΕΨΠ.
Το πιστοποιητικό εκδίδεται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και του άρθρου 24 του ν. 4611/2019. Θεωρείται έγκυρο για κάθε νόμιμη χρήση και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και από φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, τα δικαστήρια όλων των βαθμών και τις εισαγγελίες όλης της χώρας σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4727/2020, όταν είναι κατά νόμο υποχρεωτική η προσκόμιση των ανωτέρω αποδεικτικών ενημερότητας.
Για την έκδοση του πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας η πλατφόρμα αντλεί μέσω διαλειτουργικότητας τα αναγκαία δεδομένα από το πληροφοριακό σύστημα φορολογικού μητρώου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και το πληροφοριακό σύστημα του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Οι απαιτούμενες διαλειτουργικότητες διασφαλίζονται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σύμφωνα με τα άρθρα 84 του ν. 4727/2020 και 47 του ν. 4623/2019 (Α’ 134)».
Με άλλα λόγια, για την έκδοσή του η πλατφόρμα αντλεί μέσω διαλειτουργικότητας τα αναγκαία δεδομένα τόσο από το πληροφοριακό σύστημα φορολογικού μητρώου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, όσο και το πληροφοριακό σύστημα του e-ΕΦΚΑ.
Έρχεται και κοινή είσπραξη φόρων και εισφορών
Η θέσπιση του Αποδεικτικού Οικονομικής Ενημερότητας, όμως, ενδέχεται να ενεργοποιήσει και το σχέδιο για τη δημιουργία ενός φορέα κοινής είσπραξης φόρων και εισφορών, ώστε τα συγκεκριμένα χρέη να αντιμετωπίζονται ενιαία.
Σύμφωνα με το σχέδιο που επεξεργάζονται τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, το οποίο θα εξειδικευτεί από την ΑΑΔΕ και το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών του ΕΦΚΑ, οι ασφαλιστικές εισφορές θα αντιμετωπίζονται όπως οι φόροι, δηλαδή με το ίδιο αυστηρό πλαίσιο της Εφορίας.
Έτσι αναμένεται η σύσταση ενός ειδικού εισπρακτικού φορέα, ο οποίος θα συγκεντρώνει σε μηνιαία βάση τους παρακρατούμενους φόρους μισθωτών υπηρεσιών και τις εισφορές των μισθωτών εργαζομένων.
Κατόπιν, τα ποσά θα αποδίδονται, τα μεν προερχόμενα από φόρους στην Εφορία, τα δε από εισφορές, στον ΕΦΚΑ.
Οι υπόχρεοι για την πληρωμή των φόρων και των εισφορών θα αντιμετωπίζουν τις ίδιες αυστηρές κυρώσεις είτε πρόκειται για φόρους είτε για εισφορές.
Ο υπό διαμόρφωση νέος κοινός εισπρακτικός φορέας, η σύσταση του οποίου αποτελεί παλαιά μνημονιακή υποχρέωση, δεν θα λαμβάνει αναγκαστικά μέτρα, απλά θα εισπράττει φόρους και εισφορές, θα τις αποδίδει σε Εφορία και ΕΦΚΑ και θα ενημερώνει τα αρχεία των δύο φορέων ποιοι έχουν πληρώσει και ποιοι χρωστάνε.
Τα αναγκαστικά μέτρα, για τους κακοπληρωτές, όπως κατασχέσεις τραπεζικών καταθέσεων, εις χείρας τρίτων και πλειστηριασμούς, θα τα λαμβάνουν, για μεν τους απλήρωτους φόρους, η ΑΑΔΕ, όπως και σήμερα, για δε τις απλήρωτες εισφορές, το ΚΕΑΟ, με βάση τις λίστες που θα κοινοποιεί ο νέος φορέας.
Πηγή: enikonomia.gr